پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۹۷۳۶
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۳
نمایندگان مردم در مجلس همچنان مشغول طرح‌هایی هستند که منافع مردم عادی و عاری از قدرت و نفوذ را نادیده گرفته است و این‌گونه جز افزایش نگرانی‌ها و ترس‌های مردم و در نهایت اعتراض به وضع موجود نتیجه‌ای نخواهند گرفت.

شعار سال:کشور را خاموشی‌های پیاپی در بر گرفته و قطع برق با خشک‌سالی بی‌مانند در این گرمای طاقت‌فرسا همراه شده تا زندگی از آنچه‌ تا قبل از تابستان بر مردم می‌گذشت، تحمل‌ناپذیرتر شود. کندشدن اینترنت در چند روز گذشته به‌خصوص هم‌زمان با قطعی برق، گسترش کرونا دلتا و قرمزشدن شهرها بسیاری از کسب‌وکارها را به تعطیلی کشانده و باعث اعتراض‌ شهروندان در نقاط مختلف کشور شده است. غم نان و آب و برق و درمان توان تحمل مردم را چنان کاهش داده که نمی‌توان انتظار تحمل در سکوت را از آنها داشت و حداقل کار همدلی با مردمی است که بیش از دو دهه تحت سخت‌ترین تحریم‌ها برای داشتن انرژی هسته‌ای تاب آورده‌اند و همراه خوبی بودند و امروز با داشتن انرژی هسته‌ای و توانایی غنی‌سازی 60 درصد، از داشتن برق محروم هستند. به این شرایط کمبود واکسن کرونا و به‌تعویق‌افتادن چندباره وعده توزیع واکسن ایرانی را هم باید افزود. حال صف مرغ و گوشت و روغن و شکر و... بماند. در این شرایط نمایندگان مردم در مجلس همچنان مشغول طرح‌هایی هستند که منافع مردم عادی و عاری از قدرت و نفوذ را نادیده گرفته است و این‌گونه جز افزایش نگرانی‌ها و ترس‌های مردم و در نهایت اعتراض به وضع موجود نتیجه‌ای نخواهند گرفت.

 مردم امروز کلافه هستند، مسئولان هم که پاسخ‌گو نیستند
 
هرچند برخی از نمایندگان به وضعیت بی‌آبی و بی‌برقی موجود نقد وارد کرده‌اند؛ مانند نماینده مردم گنبد کاووس در مجلس که با اشاره به مشکلاتی که امروز مردم در حوزه آب و برق شاهد آن هستند، گفته است: این مسئولان برای همین مملکت هستند. چرا اقدامی نمی‌کنند؟ امانقلیچ شادمهر ادامه داده است: امروز وضعیت شهرهایی مانند سیستان‌و‌بلوچستان، قسمت‌هایی از کردستان و شمال مازندران، گلستان و ترکمن‌صحرا هم در دسترسی به آب و برق بسیار بحرانی است. نماینده مردم گنبد کاووس با بیان اینکه برخی از مناطق حاشیه شهر حوزه انتخابیه را با تانکر آب‌رسانی می‌کنیم، گفت: برخی از این مسئولان حتی عرضه عذرخواهی هم ندارند و خیالشان هم نیست، ما از این وضعیت متعجب هستیم؛ مگر اینکه از آسمان کسی به کمک‌مان بیاید. این مسئولان برای همین مملکت هستند. چرا اقدامی نمی‌کنند؟ شادمهر همچنین بیان کرد: چندین بار وزیر نیرو را برای وضعیت برق و آب منطقه حوزه انتخابیه به مجلس خواستیم، امروز نمی‌دانیم باید چه کنیم! مردم امروز کلافه هستند، مسئولان هم که پاسخ‌گو نیستند یا پاسخ‌های سربالا به مردم می‌دهند، حداقل پاسخ‌گو باشند و پاسخ قانع‌کننده بدهند. گاهی مردم با ما نمایندگان تماس می‌گیرند و گلایه می‌کنند که دو ماه است که به آب دسترسی نداریم.

 زمستان هم وزارت نفت  در تأمین گاز نیروگاه‌ها کم آورد
 
مالک شریعتی‌نیاسر، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، نیز با هشتگ وزارت انرژی در صفحه شخصی خود در توییتر، نوشت: «زمستان وزارت نفت در تأمین گاز نیروگاه‌ها کم آورد. وزارت نیرو اورهال چند نیروگاه را عقب انداخت و تعمیرات اول ۱۴۰۰، با گرما و کمبود تولید برق همراه شد. فاز ۱ نیروگاه اتمی مدتی از مدار خارج و در راه‌اندازی فاز ۲ و ۳ تأخیر شده است. این دولت گذشت؛ اما «یکپارچگی سیاست‌گذاری؛ رفع یک علت خاموشی» است‎.

قطع‌شدن برق موجب نگرانی از سوختن لوازم برقی  شده است
 
نماینده سنندج در مجلس شورای اسلامی با اشاره به خسارات وارد‌شده به مردم و کسب‌وکارها به دلیل قطعی برق گفت که مردم با قطع برق نگران سوختن لوازم برقی خود هستند. محسن فتحی در مطلبی در صفحه توییتر خود با اشاره به قطعی گسترده برق در سراسر کشور نوشت: «از کسب‌وکارهای تولیدی و صنعتی تا اصناف مختلف تجاری و بازاری متحمل خسارت زیاد به خاطر قطع برق شده‌اند. برآورد دقیقی از میزان خسارت وجود ندارد؛ اما ارزیابی اولیه میلیاردها تومان خسارت را نشان می‌دهد. همچنین قطع برق موجب کلافگی شهروندان در اوج گرما و نگرانی از سوختن لوازم برقی شده است».

به طور متوسط شاهد  5 ساعتخاموشی در سطح کشور هستیم
 
هادی بیگی‌نژاد، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی نیز تأکید کرد: امروز با کمبود حدود ۱۰ هزار مگابایتی برای پاسخ‌گویی به نیاز زندگی روزمره مردم مواجه هستیم و راهی جز افزایش تولید نداریم. او در ادامه اظهار کرد: اگر بخواهیم جلوی خاموشی‌ها را بگیریم و به نیازهای روزمره زندگی مردم پاسخ دهیم، باید تولید خود را حدود ۱۰ هزار مگابایت افزایش دهیم و به ۶۵ هزار مگابایت برسانیم و اگر بخواهیم به همه نیازهای کشور اعم از مصرف خانگی و مصرف صنعتی پاسخ دهیم، باید تولید خود را به حدود ۷۵ هزار مگابایت برسانیم. او افزود: اکنون به طور متوسط شاهد پنج ساعت خاموشی در سطح کشور هستیم که قطعا مردم را در ایام روز با مشکل مواجه می‌کند؛ اما اطلاع‌رسانی دقیق به مردم از زمان خاموشی‌ها امری ضروری است که باید از پیش اعلام شود و اگر تخلفی در این زمینه رخ داده، قطعا آن را دنبال خواهیم کرد.
 
انتقاداتی از این دست کم نیست؛ اما خبری از پیشنهاد عملی برای حل مشکل نیست و حتی نمایندگان مجلس یازدهم که دست به قلم برای نوشتن طرح هستند، تاکنون در این زمینه تلاشی انجام نداده‌اند؛ اما با تعصبی مثال‌زدنی برای مسدود‌سازی اینترنت و امنیتی‌کردن فضای مجازی در تلاش هستند.

طرح ساماندهی  فضای مجازی که در مجلس در دست بررسی است
 
نصیرایی، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس، در سخنانی تکراری برای چندمین بار دیروز در گفت‌وگو با ایسنا گفته است: از جمله شرایط طرح ساماندهی فضای مجازی این است که هر شخصی که می‌خواهد در فضای مجازی سکوی ارائه خدمت ایجاد کند، ابتدا باید در سامانه‌ای که ما تعریف می‌کنیم، ثبت‌نام کند، باید مجوز دریافت کند و طبق مقررات فعالیت کند. باید متعهد باشد که اطلاعات کاربران ایرانی از کشور خارج نشود و یک دفتر نمایندگی از مجموعه خود چه ایرانی باشد و چه خارجی باشد و یک نماینده ایرانی‌الاصل در کشور معرفی کند که پاسخ‌گوی آنچه در مجموعه می‌گذرد، باشد. این موضوع صرفا به توییتر یا اینستاگرام اختصاص ندارد؛ بلکه هر مجموعه چه ایرانی و چه خارجی قصد فعالیت داشته باشد، باید این شرایط را رعایت کند.
 
سیدعلی یزدی‌خواه، دیگر نماینده مجلس نیز در گفت‌وگویی که با فارس داشته،‌ با تأکید بر موضوع ساماندهی‌ فضای مجازی که در مجلس در دست بررسی است، گفته بود: افرادی که در فضای مجازی فعالیت می‌کنند، علاوه بر اینکه احراز هویت می‌شوند، باید اطلاعات‌شان محفوظ باشد. این در حالی است که بسیاری از افراد به‌ صورت ناشناس وارد این پیام‌رسان‌ها می‌شوند و با ایجاد حساب‌های غیرواقعی و جعلی امکان سوءاستفاده وجود دارد یا اینکه الان برخی از پلتفرم‌ها و شبکه‌های داخلی و خارجی اطلاعات افراد را حفظ نمی‌کنند و اطلاعات شخصی افراد در فضای مجازی پخش می‌شود. یزدی‌خواه با تأکید بر اینکه فضا و بستر برای حضور شرکت‌های پیام‌رسان خارجی در کشور وجود دارد، اظهار کرد: هر شرکتی که قوانین کشور را محترم بشمارد و در داخل دفتر راه‌اندازی کند، امکان فعالیت دارد و هیچ محدودیتی در این زمینه نداریم.
 
مصطفی میرسلیم، عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس نیز درباره علل و ضرورت تدوین طرح «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی»، گفت: فعالیت‌های فرهنگی و به‌ویژه رسانه‌ای خوراک روحی انسان را آماده می‌کند و هدف مهم و اصلی آن آگاهی‌رسانی است. همان‌گونه که برای تولید و توزیع مواد غذایی باید نظارت دقیق اعمال شود تا به سلامت مردم خسارت وارد نشود، برای تولیدات فرهنگی نیز باید قائل به مراقبت باشیم تا در پوشش فعالیت‌هایی با ظواهر فریبا به کیان فرهنگی جامعه خیانت نشود و به بهانه آگاهی‌رسانی، تضعیف روحیه و تشویش اذهان عمومی صورت نگیرد و با لجن‌پراکنی سلامت اجتماعی لطمه نخورد. میرسلیم گفت: هدف اصلی طرح ساماندهی فضای مجازی قانونمندکردن فعالیت‌ها در فضای مجازی و دفاع از حقوق عمومی در زمینه آگاهی‌‌رسانی و ساماندهی پیام‌رسان‌هاست.
 
در‌حالی‌که حامیان این طرح در حال افزایش هستند و نگرانی از حاکمیت فضای امنیتی در اینترنت و کندشدن اینترنت شدت گرفته، همچنان مردم با سایر نگرانی‌های معمول یعنی تأمین مایحتاج اولیه زندگی دست به گریبان‌اند و خبری از طرح‌نویسی برای رفع این مشکلات نیست.
 
 
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از  روزنامه شرق ، تاریخ انتشار:16  تیر 1400، کدخبر: 334388،www.sharghonline.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین