پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۳۰۵۹
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۶
اگر ‏نماینده‌ها حاضرند قسم بخورند برای انتخابات مجلس دوازدهم از فیلترشکن ‏برای وارد شدن به اینستاگرام و تبلیغات انتخاباتی استفاده نکنند اینستاگرام را محکم‌تر از تلگرام فیلتر کنند. ‏
شعارسال: دو سال پیش بیشتر آن‌هایی که امروز نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی هستند، از ‏اینستاگرام برای تبلیغات انتخاباتی خود استفاده کردند و با جلب اعتماد رای دهندگان خود در فضای ‏مجازی به مجلس رسیدند.

همین الان صفحه اینستاگرام رئیس مجلس ۵۵۳ هزار ‏دنبال‌کننده دارد و صفحه اینستاگرام یکی از نواب رئیس که قبلا وزیر بود، با ۱۹۸۶ ‏دنبال‌کننده فعال است. پس نتیجه می‌گیریم که شبکه‌های اجتماعی محبوب مثل ‏اینستاگرام ابزار بسیار مناسبی برای رسیدن به اهداف سیاسی هستند. ‏

آیا در زمان تبلیغات، به فکر آقای قالیباف و سایر نمایندگان خطور کرده بود که از ‏شبکه‌های اجتماعی داخلی برای کسب آرا و رسیدن به مجلس استفاده کنند؟ احتمالا ‏خیر. اما تمام تلاش خود را در همین اینستاگرام به کار گرفتند تا به هدف‌شان برسند. ‏

نتیجه رای این شد که امروز همان نامزد‌ها با "طرح صیانت از حقوق کاربران در ‏فضای مجازی" قصد دارند به نحوی دسترسی افراد به شبکه‌های محبوب خارجی را ‏محدود کنند. در حالیکه دو سال پیش از طریق اینستاگرام که مخاطبان زیادی دارد با ‏مردم حرف زدند و از برنامه‌هایشان گفتند. مردم هم زیر پست نامزد‌ها برای‌شان پیام ‏گذاشتند و خواسته‌های‌شان را بیان کردند؛ هیچ مانعی هم میان نامزد‌های انتخابات ‏مجلس و مردم نبود. در نهایت نامزد‌ها به هدف‌شان رسیدند و نماینده شدند، اما امروز ‏شاید بیشتر مردمی که به اینان رای دادند پیشمان شده‌اند. ‏

اگر فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی برای جامعه، امنیت ملی و اعتقادات دینی مردم ‏مضر و خطرناک هستند، این مسئله باید دو سال پیش و در زمان انتخابات به مردم گفته ‏می‌شد. مردم در اینستاگرام به شعار‌های نامزد‌های دیروز و نمایندگان امروز اعتماد ‏کردند و با این امید آن‌ها را به مجلس فرستادند که با تصویب قوانین گره‌گشا، رونقی به ‏کار و زندگی مردم بدهند.
 
چرا صیانت از فضای مجازی موقع تبلیغات انتخاباتی انجام نشد؟
 

آقای قالیباف چهارشنبه ۳۰ بهمن ۹۸ (۱۹ فوریه ۲۰۲۰) یعنی ‏دو روز قبل از انتخابات مجلس، در اینستاگرام‌شان نوشتند:‏
‏"درباره راه‌اندازی و اداره کسب‌وکارها، چند ده هزار حکم قانونی وجود دارد؟! این یعنی ‏لطفا کسب‌وکاری راه نیندازید که نمی‌گذاریم قدم از قدم بردارید. کسب و کار‌های آزاد و ‏کوچک مردم به چندین مجوز و دستور نیازمند است، ولی کسب‌وکار‌های رفقا با امضا‌های ‏طلایی پیش می‌رود. گره کسب و کار‌ها را باز کنیم تا کسانی که توانایی دارند بتوانند ‏کارشان را بدون دغدغه موانع پیش ببرند‎. ‏"‏

شاید آن روز که یکی از شعار‌های آقای قالیباف باز کردن گره کسب و کار‌ها بود، تصور ‏نمی‌کرد دو سال بعد باید برای محدود کردن کسب و کار‌ها در اینترنت به مردم جواب ‏بدهد. این مسئله در خصوص بیشتر نمایندگان عینیت دارد. ‏

اگر دسترسی مردم به فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی پرطرفدار محدود شود، آیا ‏نماینده‌ها حاضرند قسم بخورند دو سال بعد برای انتخابات مجلس دوازدهم از فیلترشکن ‏برای وارد شدن به اینستاگرام و تبلیغات انتخاباتی استفاده نخواهند کرد؟ اگر این ریسک ‏را می‌پذیرند، اینستاگرام را محکم‌تر از تلگرام فیلتر کنند.

شعارسال، بااندکی تلخیص و اضافات برگرفته از عصرایران، تاریخ انتشار: ۹ مرداد ۱۴۰۰، کدخبر: ۷۹۵۹۳۳، asriran.com.
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین