پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۳۲۰۰
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۱:۱۸
کارشناس و پژوهشگر مسائل سیاسی با اشاره به اهمیت ارتقاء سرمایه اجتماعی نظام و پرهیز از اقدامات یا اظهارات آسیب‌زا مانند بحث‌هایی که در هفته اخیر در مورد طرح صیانت از فضای مجازی توسط مجلس صورت گرفت، بیان کرد: باید اولویتمان را برای حل مشکلات معیشت جامعه اختصاص دهیم. اگر اولویت را به مسئله معیشت اختصاص دهیم طبیعتا هم مجلس و قوه قضائیه و هم قوه مجریه و حتی سایر نهاد‌ها باید روی این موضوع متمرکز شوند.
شعار سال: عباس سلیمی نمین، کارشناس و پژوهشگر مسائل سیاسی و مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران ضمن اشاره به اهمیت ارتقاء سرمایه اجتماعی نظام و پرهیز از اقدامات یا اظهارات آسیب‌زا مانند بحث‌هایی که در هفته اخیر در مورد طرح صیانت از فضای مجازی توسط مجلس صورت گرفت، بیان کرد: آنچه مسلم است این است که عوامل مختلفی به دنبال کاهش و تخریب سرمایه اجتماعی نظام هستند. در سال‌های مختلف این هدف چه در قالب تحریم و چه در قالب سرمایه‌گذاری در تولید آثار مکتوب یا ایجاد شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی پی گرفته‌شده است تا پایگاه اجتماعی نظام تضعیف شود یا پایگاه اجتماعی نظام سیاسی ما دچار تردید و سردرگمی شود.

عوامل مختلفی درصدد تخریب سرمایه اجتماعی نظام هستند

وی افزود: بسیاری درصدد این هستند شبهاتی را ایجاد کنند تا مردم با بمباران اطلاعاتی نتوانند تشخیص درستی را داشته باشند؛ بنابراین امروز وظیفه مبرم تمام ما این است که این پایگاه اجتماعی را با آرمان‌های انقلاب همراه کنیم و آنچه مصالح ملت را دربر می‌گیرد پی بگیریم. غفلت از این مهم آثار بسیار مخربی خواهد داشت و فرصت را برای دشمن فراهم می‌کند تا بتواند به نتایج بیشتری دست پیداکند. سلیمی نمین با اشاره به راهکار مقابله با این تخریب‌ها ادامه داد: قطعا باید اولویت‌ها را درست تشخیص دهیم و درصدد رفع مشکلاتی که دراولویت قراردارند باشیم. یعنی تمام امکانات کشور را در این مسیر فعال کنیم تا مشکل مبرم جامعه حل‌وفصل شود. اکنون کرونا بحران اقتصادی برای جامعه ایجاد کرده و کسب‌وکار را دچار اخلال می‌کند. او تأکید می‌کند: بخش قابل‌توجهی از مشکلات اقتصادی و تورم امروز ناشی از کروناست. همه مردم سعی می‌کنند که کمتر فعال باشند و پروتکل‌ها را رعایت کنند تا درنقطه امن یعنی منزل بمانند و از این ویروس مصونیت پیدا کنند و همین مسئله کسب‌وکار‌ها راغیر فعال می‌کند و موجب افزایش قیمت‌ها خواهد شد. مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران ابرازکرد: زمانی که کسی فعالیت جدی در ساعات طولانی دارد طبیعتا درآمد قابل قبولی دارد و زمانی که ساعت کاری او کم می‌شود باید آن را به‌نوعی جبران کند و اکنون برخی از کسب‌وکار‌ها به واسطه کرونا مجبور شده‌اند ساعت کاری داشته باشند، اما برای به دست آوردن درآمد قبلی باید کالایشان را گران‌تر کنند.

قبل از پرداختن به مسائل غیرمهم، باید مسئله معیشت مردم را حل کنیم

سلیمی نمین گفت: درحال حاضر با مشکلات متعددی ازاین‌دست مواجه هستیم که ریشه‌های متفاوتی برایشان وجود دارد. درنتیجه در چنین شرایطی باید اولویتمان را برای حل مشکلات معیشت جامعه اختصاص دهیم. اگر اولویت را به مسئله معیشت اختصاص دهیم طبیعتا هم مجلس و قوه قضائیه و هم قوه مجریه و حتی سایر نهاد‌ها باید روی این موضوع متمرکز شوند. این فعال سیاسی ادامه داد: بنابراین مجلس باید قوانینی را وضع کند تا این مسئله حل‌شده و قوه قضائیه نظارت داشته باشد و قوه مجریه نیز در این مسیر فعال باشد. با این اقدامات باید فشار معیشتی کاهش پیداکند و مسئولان با این شرایط طبیعتا نباید سراغ موضوعاتی بروند که فرصت کافی برای رسیدگی به آن‌ها هست.

پرداختن به طرح صیانت باوجود مشکلات معیشتی انحراف در تشخیص اولویت‌هاست
 
صیانت از فضای مجازی و انحراف از اولویت توجه به معیشت مردم
 
این کارشناس مسائل سیاسی با یادآوری پرداختن به طرح صیانت از فضای مجازی توسط مجلس عنوان می‌کند: ما اکنون مشکل قانونی در این زمینه نداریم. اگر دولتی که سرکار می‌آید انگیزه دارد بنابراین مشکل قانونی در این زمینه وجود ندارد. او می‌تواند درصورت نیاز خلاء‌های فضای مجازی را در زمان مناسب برطرف کند. آیا واقعا این کار در شرایط فعلی مشکل قانونی دارد؟ خیر. نهاد‌های دیگر هم مشکلی ندارند.

وی افزود: لذا بحث‌های این‌چنینی معیشت مردم را سخت‌تر می‌کند و نگرانی‌های جامعه را افزایش می‌دهد. اکنون دراین شرایط بعضی افراد از طریق فضای مجازی زندگی خود را پیش می‌برند و حتی اگر از آقایان بپذیریم.

سلیمی نمین درانت‌ها اظهار می‌کند: این اضطراب مردم تا حدی به‌حق است. زیرا قبل‌تر در معیشت مردم اخلال ایجاد کردند و کسانی که داشتند در فضای مجازی زندگی خود را اداره می‌کردند دچار مشکل شدند و این سابقه وجود دارد و حتی اگر تمام جوانب امر در این قضیه طرح صیانت دیده‌شده باشد، انحرافی در ارتباط با تشخیص اولویت‌هاست و این کار شایسته نیست.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از رسالت، تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۰، کد خبر: ۴۸۱۲۱، resalat-news.com
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین