پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۳۲۹۶
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۵
حجت الاسلام مسیح مهاجری: اگر فضای مجازی حضرات مسئولین را دچار نگرانی کرده، به دلیل بد بودن فضای مجازی نیست بلکه به دلیل بد بودن رفتار خود مسئولین با مردم و حتی با همدیگر است. شما اگر با مردم عادلانه رفتار کنید، حقوق آن‌ها را رعایت نمایید، آزادی‌های مشروعشان را به رسمیت بشناسید، به حق انتخابشان پای‌بندی نشان بدهید و از جنگ قدرت که زندگی و معیشت مردم را تباه کرده است دست بردارید، مردم چشمشان را به شما می‌دوزند و گوششان را بدهکار شما می‌کنند و سخن شما را بر هر سخن دیگری از هر جا و هر کس باشد ترجیح می‌دهند. مشکل این است که اکنون شما با مردم چنین رابطه‌ای ندارید و به همین دلیل است که از اینترنت نگران هستید.
شعار سال: مسیح مهاجری، مدیرمسئول روزنامه جمهوری اسلامی در یادداشتی نوشت: طرح موسوم به صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی، این روز‌ها به عنوان یکی از موضوعات مهم روز در رسانه‌ها به‌ویژه فضای مجازی و همینطور در محافل خانوادگی مطرح است.

بنابر گزارش دیده بان ایران؛ مسیح مهاجری در ادامه این یادداشت نوشت: آن دسته از نمایندگان مجلس با این طرح موافق هستند تلاش می‌کنند افکار عمومی را با توجیهاتی از قبیل اینکه تا راه‌اندازی اینترنت ملی، استفاده از اینترنت بین‌المللی ادامه خواهد داشت آرام و راضی نگهدارند، ولی نمایندگان مخالف و همینطور کاربران و اصحاب رسانه با اصل این طرح مخالفند و برای آن عوارض منفی فراوانی برمی‌شمرند.

در جمع‌بندی مباحث مطرح شده توسط طرفداران و مخالفان این طرح، آنچه مغفول مانده نگاه حکمرانی به آنست. با اینکه طراحان اصولاً با دید حکمرانی به سراغ این طرح رفته‌اند در این باره سخن نمی‌گویند و مخالفان هم به سراغ محدودیت‌ها می‌روند و مضراتی که اجرای این طرح برای کسب و کار و ارتباطات دارد را مطرح می‌کنند. این‌ها همه از موضوعات مرتبط با طرح هستند، ولی در زمره فروعند و پرداختن به آن‌ها غفلت از اصل ماجراست.

نمی‌توان در وجود مضرات شبکه‌های اجتماعی تردید کرد کمااینکه فواید آن را نیز نمی‌توان نادیده گرفت. در کنار این واقعیت‌ها، واقعیت مهم‌تر این است که با این پدیده نمی‌توان درافتاد بلکه به جای درافتادن باید از آن استفاده صحیح کرد و راهی برای مصون ماندن از عوارض منفی آن پیدا کرد.

نگاه حکمرانی به شبکه‌های اجتماعی اگر مبتنی بر مسدود کردن، محدود کردن، فیلتر کردن و گزینشی برخورد کردن باشد، هرگز جواب نخواهد داد. این را درباره تلگرام امتحان کردید و به همین واقعیت رسیدید. با اینحال، درصدد همانگونه برخورد کردن با اینترنت بین‌المللی برآمدن، جای سؤال فراوان دارد.

در مورد طرح صیانت، راه درست این است که نمایندگان مجلس طرح صیانت از صفات حکمرانی عادلانه از نظر اسلام را جایگزین آن کنند و قبل از سایر کارگزاران نظام، خود نمایندگان در یک دوره زمانی مشخص برای منطبق نمودن رفتار خود با این طرح تمرین نمایند و سپس اجرای آن را برای سایر مسئولین نظام الزامی کنند.

اگر مسئولان نظام جمهوری اسلامی در قوای سه‌گانه و تمام دستگاه‌های تابعه رفتار خود را بر مبنای عدالت اسلامی منطبق نمایند و از هر نظر به رعایت حقوق عامه مردم پای‌بندی نشان بدهند، گرایش مردم به آن‌ها و به نظام و انقلاب اسلامی چنان خواهد شد که نه اینترنت، نه ماهواره و نه هیچ ابزار قدرتمند دیگری نخواهد توانست میان مردم ایران و مسئولینشان کمترین فاصله‌ای بیندازد.

الآن اگر فضای مجازی حضرات مسئولین را دچار نگرانی کرده، به دلیل بد بودن فضای مجازی نیست بلکه به دلیل بد بودن رفتار خود مسئولین با مردم و حتی با همدیگر است. شما اگر با مردم عادلانه رفتار کنید، حقوق آن‌ها را رعایت نمایید، آزادی‌های مشروعشان را به رسمیت بشناسید، به حق انتخابشان پای‌بندی نشان بدهید و از جنگ قدرت که زندگی و معیشت مردم را تباه کرده است دست بردارید، مردم چشمشان را به شما می‌دوزند و گوششان را بدهکار شما می‌کنند و سخن شما را بر هر سخن دیگری از هر جا و هر کس باشد ترجیح می‌دهند.

مشکل این است که اکنون شما با مردم چنین رابطه‌ای ندارید و به همین دلیل است که از اینترنت نگران هستید. شما اگر رفتارتان را تغییر دهید و کاری کنید که بتوانید بر قلب‌ها حکمرانی کنید، خواهید دید که هیچ نیازی به مسدود کردن یا محدود کردن و یا فیلتر کردن شبکه‌های اجتماعی ندارید. شما حکمرانان باید نگاهتان به شبکه‌های اجتماعی را تغییر دهید.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از دیده بان ایران، تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۴۰۰، کدخبر:۱۱۳۸۱۱، didbaniran.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین