پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۱۹۶۵
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۲
برخورد سلیقه‌ای روسای جمهور با «موزه جمهوریت» از سال ۸۴ به بعد این موزه را بیشتر به معضل تبدیل کرده موزه‌ای که تا کنون نتوانسته روایت ریاست جمهوری‌های ایران را به مردم نشان دهد که هیچ، این برخورد سلیقه‌ای تا آنجا پیش رفته که به دلیل اختلافات رییس دفتر دولت روحانی و رییس مرکز اسناد و کتابخانه ملی کشور به جای این که این مرکز متولی موزه و تعیین محل آن باشد روحانی تصمیم گرفته پس از ناکام ماندنش در برپا کردن موزه هدایای ریاست جمهوری‌اش در موزه هنر‌های زیبای سعدآباد اینبار با امضای هیات وزیران از جمله مونسان وزیر میراث فرهنگی و آذری جهرمی وزیر ارتباطات این موزه را با تصرف یال شرقی موزه مردمی ارتباطات در دل این موزه بازگشایی کند و هیچ کس هم به او هیچ ایرادی نگرفته است.
شعار سال: چرا به جای سازمان مرکز اسناد؛ میراث فرهنگی و موزه ارتباطات متولی موزه جمهوریت شده‌اند؟!

هدف یادمان ریاست جمهوری گردآوری حفظ و نگهداری دست نوشته‌ها، اسناد، آثار، تالیفات، اشیا و هدایای روسای جمهوری و فراهم آوردن شرایط و امکانات مناسب برای دسترسی عموم مردم به ویژه پژوهشگران به این اسناد و آثار بود.

حفظ آثار و اهدای هر دوره ریاست جمهوری به عنوان بخشی از تاریخ در حوزه وظایف سازمان اسناد و کتابخانه ملی است. آنچه در یک دوره ریاست جمهوری از سوی روسای جمهوری و دیگر مقام‌های کشور‌ها مراکز مختلف علمی و فرهنگی جهان و شخصیت‌های برجسته دنیا به رئیس جمهوری هدیه می‌شود همچون برگی از تاریخ کشور در اختیار سازمان اسناد و کتابخانه ملی قرار می‌گیرد تا در مکانی نگهداری شود.

اما برخورد سلیقه‌ای رییس جمهوری‌ها با این موزه از سال ۸۴ به بعد این موزه را بیشتر به معضل تبدیل کرده موزه‌ای که تا کنون نتوانسته روایت ریاست جمهوری‌های ایران را به مردم نشان دهد که هیچ، این برخورد سلیقه‌ای تا آنجا پیش رفته که به دلیل اختلافات رییس دفتر دولت روحانی و رییس مرکز اسناد و کتابخانه ملی کشور به جای این که این مرکز متولی موزه و تعیین محل آن باشد روحانی تصمیم گرفته پس از ناکام ماندنش در برپا کردن موزه هدایای ریاست جمهوری‌اش در موزه هنر‌های زیبای سعدآباد اینبار با امضای هیات وزیران از جمله مونسان وزیر میراث فرهنگی و آذری جهرمی وزیر ارتباطات این موزه را با تصرف یال شرقی موزه مردمی ارتباطات در دل این موزه بازگشایی کند و هیچ کس هم به او هیچ ایرادی نگرفته است.
 
تصرف موزه جمهوریت توسط روحانی
 
این درحالی است که از دولت هاشمی و خاتمی مرکز اسناد متولی موزه یادمان ریاست جمهوری است.

در دولت احمدی‌نژاد یک طبقه از موزه ریاست جمهوری خالی شد و بخشی از هدایای ریاست جمهوری دوره خاتمی به انبار رفت. اما شب تحلیف روحانی بنا به آنچه در رسانه‌ها روایت شد هدایای ریاست جمهوری دوره احمدی‌نژاد با کامیون به دفتر کارش در ولنجک برده شد. بعد‌ها احمدی نژاد در دیدار با حجت‌الاسلام سید حسن خمینی گفت که آثارش را به آستان بنیانگذار انقلاب واگذار خواهد کرد.

در دوره روحانی هر چند موزه ریاست جمهوری شامل بخشی از آثار ریاست جمهوری رهبری (بخشی از آثار دوره ایشان در آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود) و خاتمی از وضعیت دوره احمدی‌نژاد بیرون آمد و مرمت و مرتب شد، اما روحانی به جای بازگشایی موزه ریاست جمهوری پیشین اشیا موزه‌ای خود را به این موزه اضافه کرد.
 
۱۱ قلم شی موزه‌ای دوره ریاست جمهوری خاتمی گم شده  است

او که ۸ سال فرصت و امکانات داشت تا با تدبیر موزه‌ای جدید و بزرگ برای تمام ریاست‌جمهوری‌های ایران بسازد، در اوج ناباوری قرار است بخشی از موزه ارتباطات را تحت عنوان موزه جمهور به آثار خود اختصاص دهد!
ناگفته نماند حین آشفته بازار‌های پیش آمده برای موزه ریاست جمهوری، ۱۱ قلم شی موزه‌ای دوره ریاست جمهوری خاتمی هم گم شده و هنوز پیدا نشده است.

بر اساس مطالعات انجام شده در دیگر کشور‌ها به منظور ایجاد علاقه به تاریخ در بین نسل‌های جدید و با هدف حفاظت و صیانت خاطره و یادبود شخصیت‌هایی که در تاریخ و فرهنگ آن کشور نقش عمده‌ای داشتند مراکزی به عنوان «یادمان» یا «آزاد محل» به نام این شخصیت‌ها توسط دولت‌ها تشکیل می‌شود.

در کشور‌هایی نظیر مالزی، فرانسه، آمریکا، آفریقای جنوبی، آلمان این امر به صورت حفظ منزل مسکونی زادگاه یا تاسیس یادمان برای ثبت و ضبط اسناد، دست نوشته‌ها، خاطرات، هدایا، آثار، یادگاری‌ها، جایزه‌ها، مدال‌ها، خودرو، وسایل شخصی، لباس‌های ملی و مذهبی و ... برای نسل‌های آینده به یادگار و یادمان در معرض دید همگان گذاشته می‌شود.

در ایران، رهبری در اوایل دوران ریاست جمهوری خود دستور ایجاد موزه هدایای ریاست جمهوری را صادر کردند. این امر در سال ۱۳۶۵ با گردآوری مجموعه هدایا و نگهداری در یکی از ساختمان‌های دفتر ریاست جمهوری به انجام رسید و خود مقدمه‌ای برای ایجاد موزه هدایای روسای جمهوری اسلامی ایران شد.

بعد‌ها در دهه هفتاد به منظور برآورد بخشی از اهداف سازمان اسناد و کتابخانه ملی در جهت ایجاد آرشیو ملی از طریق حفاظت و صیانت خاطره و یادبود شخصیت‌های مهم انقلاب و پس از آن با توجه به بند پنجم قانون تاسیس سازمان اسناد ملی (سابق) یادمان ریاست جمهوری آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۷۶ تاسیس و راه‌اندازی شد.

اسناد و هدایای دو دوره ریاست جمهوری آقای هاشمی با صلاحدید او زیر نظر سازمان اسناد ملی ایران در محلی به همین منظور در رفسنجان زادگاهش در معرض دید عموم قرار گرفت.

یادمان ریاست جمهوری خاتمی در سال ۱۳۸۳ تاسیس شد. اسناد و هدایای دوره ریاست جمهوری او با صلاحدیدش و زیر نظر سازمان اسناد در ساختمان شماره ۲۴۰ مجموعه که فرهنگی تاریخی سعدآباد (کاخ شهناز) در معرض دید عموم قرار گرفت و در خرداد ماه ۱۳۸۴ به طور رسمی افتتاح شد.

پایگاه تحلیلی خبری شعار سال برگرفته از کانال تلگرامی میراث باشی
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین