پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۴۱۰۷
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۱
حمیدرضا نعیمی، کارگردان و عضو هیات مدیره خانه تئاتر معتقد است وقتی وزیر فرهنگ مملکت، مدیری منفعل و خنثی است و هیچ برنامه‌ای برای رفع مشکلات تئاتری‌ها در دوران سیاه کرونا انجام نمی‌شود و به معیشت هنرمندان بی توجهی می‌شود، عملا همه ما تئاتری‌ها به ناامیدی رسیده‌ایم.

شعار سال: حمیدرضا نعیمی، عضو هیات مدیره خانه تئاتر با تاکید بر اینکه دوران کرونا، دوران سیاهی برای جامعه تئاتری کشور بود، به دانا گفت: در شرایط کرونایی که بسیاری از فعالیت های فرهنگی عملا به تعطیلی رسیده است، شرایط تئاتر بسیار بحرانی تر از سایر هنرهاست؛ چون تئاتر هنری زنده و در ارتباط مستقیم با تماشاگر است و امکان ابتلا به این بیماری چه در شرایط تمرین و چه در اجرا بیشتر خواهد شد، به همین دلیل استقبال کمتری نیز از طرف تماشاگران در این شرایط می شود.
 
کارگردان نمایش «سقراط» ادامه داد: با همه این توصیفات، بی تدبیری مدیران این حوزه در دولت گذشته، به عمق فاجعه افزوده است. وقتی وزیر فرهنگ مملکت، مدیری منفعل و خنثی است و وقتی در پستی قرار می گیرد که انگیزه ای برای مدیریت آن ندارد و مدام برای هر چیزی اظهار نظر می کند به جز رفع مشکلات و بحران های هنرمندان؛ وقتی نگاه می کنیم که هیچ برنامه ای برای رفع مشکلات تئاتری ها در دوران سیاه کرونا انجام نمی شود و به معیشت هنرمندان بی توجهی می شود، عملا همه ما تئاتری ها را به ناامیدی رسانده اند.


نعیمی، کارگردان و بازیگر تئاتر و سینما گفت: قبل از شروع کرونا در کشور، آقای اسدی مدیر وقت تئاتر شهر از من خواستند تا نمایشی برای سالن اصلی این مجموعه کار کنم و من نمایشنامه «فردریک» اشمیت را پیشنهاد دادم و بعد از آن سه ماه روزی 7 تا 8 ساعت با گروه خود برای این نمایش تمرین کردیم و با مجوزی که از شورای نظارت داشتیم، تمام طراحی های گریم، لباس و دکور آن را با هزینه شخصی و بدون هیچ حمایت مالی از دولت انجام دادیم و یکباره با آمدن ویروس کوید این کار که آرام آرام می رفت وارد مرحله تبلیغات رسانه ای شود، کنسل شد و تا این لحظه یک مسئول بابت تمام آن هزینه هایی که شخصا انجام داده ام، هیچ اقدامی انجام نداده است. اصلا مسئولان دولت گذشته برایشان مهم بود که زندگی من تئاتری چگونه باید سپری شود؟!
 
وی ادامه داد: با تغییر مدیریت تئاتر شهر و آمدن آقای گله دارزاده ایشان از من درخواست کردند که امکان دارد دوباره نمایش فردریک را اجرا کنم؟ با توجه به اینکه بیشتر بازیگران آن کار سر کارهای دیگر بودند، نمایش «گرگاس ها» را پیشنهاد دادم. 80 میلیون برای یک کار 150 میلیونی بودجه درنظر گرفتند که با اعتراض من قرار شد 135 میلیون شود ولی بعد اعلام کردند چون قبلا برای اجاره این مکان برای نمایش فردریک 30 میلیون به شما داده بودیم، این مبلغ را از بودجه کم می کنیم و درنهایت برای نمایشی که جهت ساخت و طراحی دکور، لباس و گریم آن 150 میلیون نیاز داشتم، 105 میلیون بودجه درنظر گرفته شد. با تقاضای شرکت در جشنواره تئاتر فجر 50 میلیون از دبیرخانه گرفتیم تا فقط بتوانیم نمایش را به روی صحنه بیاوریم. سی و چند شب اجرا رفتیم و اکثر تماشاگران از کار رضایت داشتند ولی درنهایت این کار با شکست مالی و تجاری مواجه گشت. من فقط توانستم به بازیگرانم برای سه ماه تمرین و 35 شب اجرا آن هم در شرایط مرگبار کرونایی نفری 5 میلیون دستمزد بدهم و برای خودم یک ریال برنداشتم. آیا 5 میلیون دستمزد یک بازیگر تئاتر برای سه ماه تمرین کفایت می کند؟!
 
نعیمی افزود: این همه سال نمایش ها و تئاترهای بسیاری بر روی صحنه برده ام و اصطلاحا برادری خود را برای اهل تئاتر ثابت کرده ام. حالا که در این شرایط سخت باید دولت برای یک بار که شده، به ما کمک کند، چه کار کرده تا حالا؟! آیا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کاری برای ما تئاتری ها انجام داده؟ مرکز هنرهای نمایشی چطور؟!
 
حمیدرضا نعیمی در ادامه با خالی بودن هنر تئاتر از مدیرانی دلسوز و آگاه گفت: ما به مدیرانی دردآشنا و متعهد به هنرمند و این حوزه نیازداریم که فقط به فکر صندلی ریاست خودشان نباشند بلکه با مطالبه گری از مسئولان بالادست خود، این همه خسارت های فرهنگی گذشته را جبران کنند.
 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از شبکه اطلاع رسانی راه دانا ، تاریخ انتشار: 17  مرداد   1400، کدخبر: ، www.dana.ir،1757837

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین