پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۵۵۱۵
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۵
نبرد پاوه نبردی است که در طی شورش ۱۳۵۹–۱۳۵۷ کُرد‌ها در ایران، از ۲۳ تا ۲۸ مرداد ۱۳۵۸ رخ داد. در این نبرد چند هزار تن از نیرو‌های کُرد احزاب کومله و دموکرات به شهر پاوه حمله کردند و کوشیدند تا آن را تصرف کنند. در مقابل، چند صد تن نیرو‌های ژاندارمری و سپاه پاسداران از شهر دفاع کردند. برای تقویت دفاع شهر، حدود هشتاد نفر از نیرو‌های سپاه تحت فرماندهی علی‌اصغر وصالی به مدافعان پیوستند. تا روز ۲۷ مرداد، برتری با طرف کُرد بود و آن‌ها توانستند تقریباً همه شهر جز پاسگاه ژاندارمری و پادگان سپاه را تصرف کنند. پس از تلاش‌های، ولی الله فلاحی، فرمانده نیروی زمینی ارتش و مصطفی چمران، نماینده دولت موقت، برای حفظ شهر، در نهایت با فرمان امام خُمینی، رهبر جمهوری اسلامی ایران در ۲۷ مرداد ماه، هِلی کوپتر‌های هوانیروز به فرماندهی اَحمد کشوری توانستند مهاجمان را شکست دهند و محاصره پاوِه را بشکنند و مناطق تصرف شده را بازپس گیرند.
شعارسال: مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران طی یادداشتی کوتاه که در صفحه شخصی خود در اینستاگرام منتشر کرد ضمن پاسداشت حماسه آزادسازی پاوه به نقش برجسته شهید دکتر چمران و پاسداران انقلاب اسلامی و پاسداران کرد محلی در شکل‌گیری این حماسه اشاره کرد.

وی در این یادداشت نوشت: سالروز حماسه آزادسازی پاوه گرامی باد. روز ۲۶ مرداد سالروز مقاومت بی نظیر مردم پاوه و حماسه‌های بلند و جاودانه دکتر چمران و یاران پاسدار و پاسداران کرد محلی و بالاخره روز ۲۷ مرداد روز اعلام فرمان تاریخی حضرت امام خمینی و شکستن محاصره دشمن و آزاد سازی پاوه است و بعد از آن حرکت و خروش قهرمانانه چمران که ظرف پانزده روز از پاوه تا سردشت را طی کرد و همه منطقه پاکسازی شد. این تصویر در پادگان مریوان گرفته شده است.
 

گرامیداشت سالروز آزادی پاوه
 
شعارسال، بااندکی تلخیص واضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار:۲۶ مرداد ۱۴۰۰، کدخبر:۵۲۸۳۴۵۶، www.mehrnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین