پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۵۶۴۱
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۹
هنوز دلیل نابود کردن گذرنامه‌های شهروندان افغان روشن نیست، اما این احتمال وجود دارد که دیپلمات‌های آمریکایی برای جلوگیری از افتادن مدارک این افراد به دست نیرو‌های طالبان و درنهایت به خطر افتادن جان افغان‌ها، چنین کاری کرده باشند.
شعارسال: پرسنل آمریکایی سفارت آمریکا در شهر کابل، در جریان نابودی اموال و مدارک حساس پیش از تخلیه سفارت، گذرنامه‌های برخی از افغان‌ها را نیز از بین برده‌اند.

به گزارش ایسنا به نقل از یورونیوز، این خبر روز چهارشنبه از سوی دفتر اندی کیم، نماینده دموکرات کنگره آمریکا و در جریان ایمیلی که برای افغان‌های متقاضی دریافت ویزای آمریکا فرستاده شده بود، اعلام گردید.

هنوز دلیل نابود کردن گذرنامه‌های شهروندان افغان روشن نیست، اما این احتمال وجود دارد که دیپلمات‌های آمریکایی برای جلوگیری از افتادن مدارک این افراد به دست نیرو‌های طالبان و درنهایت به خطر افتادن جان افغان‌ها، چنین کاری کرده باشند.

دفتر اندی کیم در این ایمیل اعلام کرده است: «قرار‌های صدور ویزا و گذرنامه در سفارت لغو شده و گذرنامه‌هایی که در اختیار سفارت بود، از بین رفته است. در حال حاضر، امکان ارائه هیچ گونه خدمات ویزای دیگری در افغانستان وجود ندارد. وزارت خارجه به همه افرادی که منتظر انجام این پروسه هستند توصیه می‌کند که سرپناهی پیدا کنند و منتظر اطلاعیه‌های بعدی باشند. آن‌ها نباید تا زمانی که برای این کار فراخوانده شده‌اند به فرودگاه بروند و باید دستورالعمل‌ها را با دقت دنبال کنند.»



نداشتن گذرنامه یک مشکل جدی برای افغان‌هایی است که ناامیدانه به دنبال راهی برای ترک فوری کشور هستند.

در واکنش به این خبر، تام مالینوسکی دیگر نماینده دموکرات از دولت خواست تا راه دیگری را برای تایید هویت افغان‌هایی که گذرنامه‌هایشان نابود شده، پیدا کنند.



او گفت: «ما باید این افراد را به شیوه‌های دیگری بطور مثال از روی شماره تلفن‌هایشان تایید کنیم. در بسیاری موارد ما اطلاعات آن‌ها از جمله شماره تماس‌هایشان را داریم و باید از این راه آن‌ها را شناسایی کنیم. به ویژه آنکه در وضعیت کنونی، افغان‌هایی که جرات کرده و به فرودگاه می‌روند، ترجیح می‌دهند مدارک شناسایی‌شان را همراه نداشته باشند.»
 
 
 
 
دیپلمات‌های آمریکایی گذرنامه شهروندان افغان را نابود کردند
 
 

یک روش عملیاتی استاندارد

اگرچه وزارت خارجه آمریکا به درخواست‌ها برای اظهارنظر درباره موضوع نابودی گذرنامه‌ها پاسخی نداده، اما یکی از سخنگویان این وزارتخانه به خبرگزاری «ای‌بی‌سی» آمریکا گفته است که از بین بردن گذرنامه‌ها «یک روش عملیاتی استاندارد» در هنگام تخلیه است و «مانع سفر افرادی که واجد شرایط ترک افغانستان هستند، نمی‌شود».

ند پرایس، سخنگوی این وزارتخانه نیز اعلام کرد که ایالات متحده از سفارت تخلیه شده‌اش در کابل محافظت نمی‌کند؛ اما سفارتخانه در منطقه‌ای بسیار مستحکم قرار دارد.

پیش از این در روز دوشنبه بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا اعلام کرده بود که کشورش در راستای آسان سازی روند پذیرش افغان‌هایی که در بیست سال گذشته با بریتانیا کار کرده‌اند، به آن‌ها اجازه می‌دهد تا بدون گذرنامه وارد بریتانیا شوند.

این در حالی است که منابع خبری در افغانستان اعلام کردند که شبه نظامیان طالبان هفته گذشته و پس از تشدید حملاتشان برای تصرف کابل توانستند برخی تجهیزات نظامی ارتش آمریکا را کشف و ضبط کنند که می‌تواند شهروندان افغانی را که به نیرو‌های ائتلاف بین‌المللی در این کشور کمک کردند، شناسایی کند.

سربازان آمریکایی در جنگ افغانستان از دستگاه‌های بیومتریک (HIIDE) برای ثبت هویت شهروندان افغان و بررسی این‌که آیا آن‌ها در فهرست افراد تحت تعقیب هستند یا نه استفاده می‌کردند.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، دستگاه‌های بیومتریک یا «تجهیزات تشخیص هویت بین‌سازمانی»، یک دستگاه قابل حمل است که به نرم‌افزار شناسایی متصل است. این دستگاه‌ها با اسکن عنبیه چشم، انگشتان و صورت افراد، هویت آن‌ها را ثبت می‌کنند.

به این ترتیب نیرو‌های طالبان با بررسی داده‌هایی که توسط دستگاه‌های تشخیص هویت ثبت شده‌اند، می‌توانند آن گروه از شهروندان افغانستان را که در مأموریت‌های دیپلماتیک و نظامی به نیرو‌های ائتلاف بین‌المللی در جنگ افغانستان کمک کردند، شناسایی کنند.

البته به گزارش اینترسپت و به نقل از یک نیروی نظامی سابق آمریکا، اگر گروه طالبان به دستگاه‌های بیومتریک ارتش آمریکا دسترسی پیدا نمی‌کرد نیز می‌توانست از طریق سازمان اطلاعات نظامی پاکستان به برخی از اطلاعات مورد نیازش از هویت شهروندان افغان همکار نیرو‌های ائتلاف بین‌المللی دسترسی پیدا کند.

برخی منابع آگاه می‌گویند که سازمان اطلاعات نظامی پاکستان با گروه طالبان همکاری نزدیک داشته و دارد.

اینک و هم‌زمان با برآمدن دوباره طالبان در افغانستان، بسیاری از شهروندان این کشور در تلاش هستند تا اسناد مربوط به فعالیت‌های گذشته خود را از بین ببرند.

به گزارش وال استریت ژورنال، اگر چه یک کارمند زن که برای دولت افغانستان کار می‌کرد، اسناد هویتی مربوط به شغل سابق خود را سوزانده‌است، اما همچنان نگران است که گروه طالبان او را با ردیابی داده‌های بیومتریکی که هنگام استخدامش ثبت شده است، شناسایی کنند.

وزارت دفاع آمریکا تاکنون در خصوص کشف و ضبط دستگاه‌های بیومتریک توسط طالبان واکنشی نشان نداده است.

شعارسال، بااندکی تلخیص و اضافات برگرفته از عصرایران، تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۴۰۰، کدخبر: ۷۹۸۷۸۹، asriran.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین