پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۶۷۹۷
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۲
آمریکا در اقدامی خطرناک فهرست افغانستانی‌هایی که گذرنامه و گرین کارت آمریکا را دارند به طالبان تحویل داد.
شعارسال: نشریه پولیتیکو در گزارشی نوشت که مسئولان آمریکایی در کابل به گروه طالبان «فهرست نام شهروندان و دارندگان گرین کارت و همپیمانان افغانستانی آمریکا» را تحویل داد تا به آن‌ها اجازه داده شود وارد محوطه بیرون فرودگاه کابل شوند.

برخی مسئولان آمریکایی و برخی از اعضای کنگره آمریکا این اقدام را فاش کردند و به این نشریه گفتند که هدف از این اقدام تسریع در تخلیه ده‌ها هزار نفر از افغانستان همزمان با وقوع آشوب در پایتخت افغانستان طی هفته گذشته و پس از سیطره طالبان بر این کشور بود.




یکی از مسئولان آمریکایی در وزارت دفاع این کشور این اقدام را مانند این دانست که «افغانستانی‌ها را در فهرست قتل قرار دهی. این کار وحشتناک و غیرقابل باور است و باعث می‌شود تو احساس کنی ناپاکی».

مساله این فهرست در جریان جلسه سری در کنگره طی هفته جاری مطرح شد و جنجالی بزرگ به پا کرد که پس از اظهارات مسئولان برجسته دولت جو بایدن رئیس جمهور این کشور درباره هماهنگی تنگاتنگ با طالبان و دفاع آن‌ها از این کار، رخ داد. مسئولان دولت بایدن تأکید کردند که این بهترین شیوه برای حفظ سلامت آمریکایی‌ها و افغانستانی و جلوگیری از وقوع درگیری میان عناصر طالبان و نیرو‌های آمریکایی است که در فرودگاه متمرکز هستند.

یک مسئول آمریکایی در دفاع از این کار گفت: به دلیل اوضاع امنیتی که کاخ سفید با اجازه دادن به طالبان برای کنترل همه چیز در بیرون از فرودگاه رخ داده است، باید این کار را می‌کردند.

با وجود این بعد از رسیدن هزاران نفر از متقاضیان روادید به فرودگاه کابل، وزارت خارجه آمریکا نظر خود را تغییر داد به طوری که از متقاضیان خواست به فرودگاه نیایند و در عوض از آن‌ها خواست منتظر بمانند تا به آن‌ها اجازه ورود داده شود. از آن زمان به بعد فهرستی که به طالبان داده شد نام افغانستانی را شامل نشد.

این مسئول در ادامه گفت که از ۲۵ آگوست فقط کسانی به عنوان افراد مناسب برای تخلیه پذیرفته شدند که گذرنامه و گرین کارت آمریکایی داشته باشند.



تحولات جدید افغانستان

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا می‌گوید انفجار‌های فرودگاه کابل تغییری در برنامه‌های واشنگتن ایجاد نخواهد کرد و خروج نیرو‌های این کشور از افغانستان مطابق برنامه قبلی پیش می‌رود.

بایدن ساعاتی پس از انفجار‌های خونین در نزدیکی فرودگاه کابل که به کشته شدن دست‌کم ۱۱۰ نفر از جمله ۱۳ نظامی آمریکایی انجامید، در سخنانی تاکید کرد، داعش را مسئول انجام حملات می‌داند و در زمان مناسب به این حملات پاسخ خواهد داد. بایدن با اشاره به اینکه، واشنگتن نه می‌بخشد و نه فراموش می‌کند، افزود: «ما خشمگین و دلشکسته هستیم. قلب تمام آمریکایی‌ها برای همه خانواده‌های افغانی که جان خود را در این حملات از دست داده‌اند به درد آمده است.»

رئیس جمهوری آمریکا همچنین با اشاره به اینکه تروریست‌ها نمی‌توانند واشنگتن را از تصمیم خود منصرف کنند تاکید کرد برنامه خروج نیرو‌های آمریکایی طبق زمان‌بندی از پیش تعیین شده ادامه خواهد یافت. پیشتر آقای بایدن اعلام کرده بود که تمام نیرو‌های آمریکایی پیش از ۳۱ اوت از افغانستان خارج می‌شوند.

این در حالیست که تصمیم رئیس جمهوری آمریکا انتقادات بسیاری را چه در آمریکا و چه از طرف رهبران کشور‌های مختلف جهان به همراه داشته است.

بایدن همچنین گمانه‌ها در خصوص نقش داشتن طالبان در این حمله را رد کرد و افزود: «هیچ نشانه‌ای از همدستی میان طالبان و گروه داعش در دست نیست.» ساعاتی پس از این انفجار شاخه خراسان گروه داعش، مسئولیت این حملات انتحاری را پذیرفت. گروه طالبان هم با محکوم کردن این حملات مدعی است اجازه نمی‌دهد داعش و دیگر گروه‌های تروریستی افغانستان را ناامن کنند.

انفجار روز پنجشنبه در حالی رخ داد که پیشتر مقام‌های آمریکایی هشدار داده بودند، آمریکایی‌ها به فرودگاه کابل نزدیک نشوند و شواهدی مبنی بر انجام یک حمله تروریستی به دست آمده است.

پس از انفجار کابل، انتقادات به ویژه از سوی جمهوری‌خواهان نسبت به راهبرد کاخ سفید در قبال افغانستان بالا گرفته است و حتی برخی از سناتور‌ها خواهان کناره‌گیری جو بایدن و دیگر مقام‌های ارشد کشور از سمت‌های دولتی خود شده‌اند. سناتور مارشا بلکبرن در حساب توییتری خود با اشاره به این موضوع اعلام کرد، اگر جو بایدن، کامالا هریس، آنتونی بلینکن و ژنرال مایک میلی از سمت‌های خود استعفا ندهند، با خطر استیضاح و برکناری رو به رو خواهند بود.

با این حال جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید ساعاتی پس از انجام این حمله به خبرنگاران آمریکایی اعلام کرد که تغییری در برنامه خروج نیرو‌های آمریکایی از افغانستان به وجود نیامده است. آنتونی بلینکن هم در چندین توییت از اتفاقات رخ داده در فرودگاه کابل ابراز تاسف کرد.

آقای بلینکن همچنین تاکید کرد کسانی که در این حملات تروریستی کشته شده‌اند، قهرمانانی هستند که جان خود را برای نجات غیرنظامیان فدا کرده‌اند.

وزیر خارجه آمریکا همچنین در ادامه این رشته توییت خود به خروج موفقت آمیز بیس از ۱۰۰ هزار نفر از کابل اشاره کرده و با تمام خانواده‌های افغان‌ها و آمریکایی که عزیزان خود را در این حملات تروریستی از دست دادند، ابراز همدردی کرد.

از سوی دیگر، امرالله صالح، معاون اول رئیس جمهوری پیشین افغانستان می‌گوید که طالبان هرگز تحت فشار نبوده و پاکستان همواره از این گروه حمایت می‌کرده است.

آقای صالح در گفتگو با شبکه نیوز ۱۸ با اشاره به آخرین تحولات افغانستان، آمریکا را متهم کرد که کابل را تحت فشار قرار داده تا زندانیان طالبان را آزاد کند. او همچنین در بخش دیگری از این گفتگو، پاکستان را متهم کرده که همواره از طالبان حمایت می‌کرد است. وی گفت: «واشنگتن تلاش می‌کرد تا همکاری پاکستان را با پول خریداری کند. آمریکایی‌ها هرچه پول بیشتری پرداخت می‌کردند، پاکستان هم بیشتر دلگرم می‌شد تا بیش از قبل از طالبان حمایت کند.»

آقای صالح البته اشاره‌ای به موضوع نحوه ارتباط میان طالبان، پاکستان و آمریکا و همکاری میان این سه نکرده است. معاون اشرف غنی در بخش دیگری از این گفتگو یکی دیگر از دلایل سقوط دولت افغانستان را انجام مذاکرات دوحه میان دولت دونالد ترامپ و مشروعیت بخشی به طالبان عنوان کرد.

او همچنین با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها دولت افغانستان را «فریب» داده‌اند، افزود: «آمریکا در دو سال اخیر شدیدا به دولت فشار می‌آورد تا زندانیان طالبان را آزاد کنیم. وقتی از آمریکایی‌ها می‌پرسیدیم آیا اطمینان می‌دهید که این زندانیان به خطری امنیتی برای ما تبدیل نشوند، به ما اطمینان می‌دادند که چنین نخواهد شد. اما شما دیدید که نیرو‌های طالبان با چه سرعتی قدرت را در دست گرفتند.»

این سیاستمدار افغان در بخش دیگری از این گفتگو به وضعیت منطقه پنجشیر و حضور احمد مسعود در آنجا اشاره کرد و گفت: «وضعیت در پنجشیر ایده‌آل است و ما شرایط را کنترل می‌کنیم. من با کمترین میزان کادر امنیتی رفت و آمد می‌کنم. ما همچنان می‌جنگیم. می‌جنگیم تا افغانستان به طالبانستان تبدیل نشود. آنقدر می‌جنگیم تا دشمن بداند افغانستان باید افغانستان بماند.»

پس از آغاز خروج نیرو‌های آمریکایی و ناتو از افغانستان، نیرو‌های طالبان در سراسر افغانستان با سرعتی بالا، توانستند مناطق مختلف را به تصرف خود در آوردند و در نهایت روز ۱۵ اوت کابل را نیز بدون خونریزی اشغال کردند. یک روز پیش از ورود طالبان به کابل، اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان از کشور خارج شد. این در حالی بود که امرالله صالح ترجیح داد تا همچنان در کشور بماند. وی برای مقاومت در برابر طالبان به منطقه پنجشیر رفت.

آقای صالح در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به خروج نیرو‌های آمریکایی از افغانستان گفت: «نیرو‌های آمریکایی و ناتو رفته‌اند. اما مردم افغانستان نرفته‌اند. آن‌ها را نمی‌توان تخلیه کرد. فرودگاه کابل و آنچه آنجا مشاهده می‌شود نوک قله یخ است. این کشور در فاجعه فرو رفته است و گروه‌های تروریستی کشور را تصرف کرده‌اند. امروز فرد پولشویی که معاملات هواداران القاعده و طالبان را تسهیل می‌کرد به عنوان رئیس بانک مرکزی افغانستان منصوب شده است. اعضای گروه حقانی کابل را اداره می‌کنند. نیازی نیست توضیح دهم حقانی‌ها چه کسانی هستند. این یک شرم و خیانت است و من نمی‌خواهم بخشی از این شرم و خیانت باشم.»

در بخش پایانی این گفتگو، امرالله صالح به موضوع تسلیحات آمریکایی که به سادگی در اختیار طالبان قرار گرفته اشاره می‌کند و می‌افزاید: «رسانه‌های جهان مطالبی منفی درباره اتفاقات افغانستان می‌نویسند. ایالات متحده قدرتمندترین ارتش نظامی جهان است و ما هرگز برای آن‌ها آرزوی بدی نکردیم. اما اتفاقاتی که افتاد نشان می‌دهد قضاوت اشتباه حتی باعث تحقیر یک ابرقدرت مانند آمریکا نیز می‌شود. این تصمیم و قضاوت اشتباه از شرایط حاکم بر افغانستان مربوط به ارتش یا نیرو‌های اطلاعاتی ایالات متحده نبود، اما نشان می‌دهد تصمیم اشتباه چطور باعث می‌شود شما هزینه‌های آن‌را پرداخت کنید.»


شعارسال، بااندکی تلخیص و اضافات برگرفته از جماران، تاریخ انتسار: ۵ شهریور ۱۴۰۰، کدخبر:۱۵۲۲۶۵۳، jamaran.news
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین