پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۵۴۱۷
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۹
وقتی از جو بایدن در مورد خطری که خروج نظامیان آمریکایی می‌تواند برای افغانستان در پی داشته باشد سوال شد، ادعا کرد افغانستان ارتشی دارد که به خوبی آموزش دیده و قادر به دفاع از کشور خویش است.

شعار سال:وقتی از جو بایدن در مورد خطری که خروج نظامیان آمریکایی می‌تواند برای افغانستان در پی داشته باشد سوال شد، ادعا کرد افغانستان ارتشی دارد که به خوبی آموزش دیده و قادر به دفاع از کشور خویش است.
 
 رسانه‌های عربی با استناد به این ادعای جو بایدن، شاخص‌های این ساختار نظامی را که حتی قادر به مقاومت ۹۰ساعته هم در برابر پیشروی طالبان نبود در ۹ شاخص مهم خلاصه کردند تا مشخص شود، فروپاشی ارتش افغانستان و سقوط کابل چیزی فراتر از تقابل توان نظامی ۲ طرف متخاصم است.

این شاخص‌ها عبارت‌اند از:
 
۱. ارتش افغانستان در لیست ۱۴۰ ارتش جهان در رتبه ۷۵ قرار دارد.
 
۲. شمار نظامیان این ارتش ۳۲۵ هزار نفر اعلام شده است که ۱۷۵ هزار نفر نیروهای کادر و ۱۵۰ هزار نفر هم نیروهای شبه‌نظامی بودند.
 
۳. نیروی هوایی افغانستان ۲۷۰ فروند هواپیما از جمله جنگنده، هواپیمای آموزشی و بالگرد در اختیار داشت.
 
۴. نیروی زمینی ارتش افغانستان ۱۰۶۵ خودرو زرهی، ۱۲۰ عراده توپ میدانی و ۲۵ عراده توپ متحرک داشت که ظاهراً همگی در اختیار طالبان قرار گرفته است.
 
۵. در افغانستان ۴۶ فرودگاه نظامی وجود دارد.
 
۶. آخرین بودجه دولت اشرف غنی برای ارتش افغانستان چهار میلیارد دلار بود.
 
۷. طول مرزهایی که ارتش افغانستان بر آنها سلطه داشت پنج هزار و ۹۰۰ کیلومتر است که همگی در حال حاضر در کنترل طالبان قرار دارند.
 
۸. بیش از هشت میلیون نفر از جمعیت افغانستان واجد شرایط خدمت سربازی هستند.
 
۹. سالانه ۷۸۲ هزار نفر از اتباع افغانستان به خدمت سربازی می‌روند.
 
حال در شرایطی که طالبان تقریباً تمام خاک افغانستان را تحت کنترل خود گرفته است هنوز مشخص نیست این ارتش که میلیون‌ها دلار از بودجه افغانستان به نامش به یغما رفته چه سرنوشتی پیدا خواهد کرد.
 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازپایگاه خبری اعتمادآنلاین  ، تاریخ انتشار: 26 مرداد1400، کدخبر: 510585 ، www.etemadonline.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین