پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۵۹۴۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۰
دوستی از تربیت بچه‌های دبستانی در ژاپن می‌گفت و اینکه چطور وقتی دوان دوان از خط عابر پیاده می‌گذرند، فرصتی را هم به تعظیم و تشکر از خودرو‌هایی که برای آن‌ها توقف کرده اند، اختصاص می‌دهند. دوستم معتقد بود که فرهنگ احترام و تشکر را از بچگی به ژاپنی‌ها یاد می‌دهند. درست می‌گفت، ولی نکته‌ی ظریف دیگری هم در این داستان وجود دارد که از چشم دوستم پنهان مانده بود و آن داستان حریم‌ها و مسئولیت هاست. در ژاپن هر چیز، هر کس و هر جا حریم خاصی دارد که اغلب مقدس است و باید مراعات شود. بچه‌ها می‌دانند که خیابان حریم عبور اتومبیل‌ها و رانندگان شان است و اگر برای عبور پیاده‌ها متوقف شده اند باید از حریم شان زود گذشت و از ایشان تشکر کرد.

شعار سال: در یک شب تاریک از خیابانی در تهران که چراغ هایش خاموش بود، به آرامی و با احتیاط می گذشتم. یکباره به زحمت جنبده ای را در وسط خط عبور تشخیص دادم و وقتی با یک مانور ناگهانی به کنار خانوم چادر سیاه پوشی که سلانه در حال رفتن بود رسیدم با رعایت ادب خواستم توضیح بدهم که بهتر است به پیاده رو برود چون اصلا دیده نمی شود و ممکن است صدمه ببیند. آن خانم در جواب من با غیظ گفت: “مگه کوری؟”
 
مهندسی برایم تعریف می کرد که در دهه هفتاد برای پیدا کردن راه حلی برای ترافیک تهران از یک شرکت ایتالیایی دعوت شد. بعد از اینکه کارشناسان آمدند و چند روزی را در تهران گذراندند، یک گزارش یک صفحه ای دادند و رفتند. در گزارش آمده بود که اولین قدم برای حل مسئله ترافیک اینست که به مردمتان یاد بدهید کجا محل عبور اتومبیل است و کجا محل عبور عابر پیاده، هروقت همه فهمیدند و رعایت کردند با ما تماس بگیرید تا برگردیم کار را پی بگیریم. این روزها وقتی در بزرگراه ها می بینم که با تابلوهای مدرن دیجیتال به رانندگان هشدار می دهد “بین دو خط برانید!” یاد آن ایتالیایی ها می افتم که اگر به ایران برگردند از زنده بودن اینهمه ایرانی در جنگل های جاده ای و شهری تعجب خواهند کرد.
 
اینهمه بدان نیاوردم که مشکل ترافیک را مطرح کنم، بحثم بر سر تربیت است. از آن خانمی که از من در باره کور بودنم سوال کرد ابدا بغضی در دلم نماند. بیشتر نگرانش شدم چرا که او و اغلب هم وطنان ام تربیت نشده اند که بدانند خط کشی خیابان ها برای چیست، در یک اتوبوس باید چطور و کجا بایست اند، در پیاده رو چطور راه بروند، چطور صف ببندند، چطور از یک فروشگاه خرید کنند، چطور به حرفه و مسئولیت های خودشان و دیگران احترام بگذارند، چطور اخبار دروغ و مسخره را از خبرهای واقعی تشخیص بدهند، چطور فکر کنند، چطور استدلال کنند، چطور بدانند حریم چیست …
 
ژاپنی ها بچه هایشان را برای زندگی در یک خانواده، یک مدرسه، یک جامعه تربیت و آماده می کنند. مذهب ژاپنی پر از مقدساتی است که ژاپنی ها را مسئول به رعایتشان می کند. مقدساتی از جنس زندگی، از قبیل احترام به حریم دیگران، عشق و فداکاری برای خانواده، همه برای یکی  یکی برای همه، وسواس کشنده برای بهتر و بیشتر کار کردن، حرفه ای تر و با دانش تر شدن … در ژاپن لازم نیست بچه ها را از منکر دروغ نهی کنند، چرا که دروغ گفتن اصلا برایشان متصور نیست. ژاپنی ها از همان کودکی یاد می گیرند که شرمندگی یعنی چه و چطور باید وقتی اشتباه می کنند مسئولیت اش را بپذیرند.
 
مهم نیست که بچه ها و بزرگترهای ما درست تربیت نشده اند چرا که می توان این نقیصه را برطرف کرد، مهم اینست که با بلند شدن صدای نهضت های ضد تربیت، ما به تدریج داریم اهلیت مان را برای تربیت شدن از دست می دهیم. باز بقول سعدی: “تربیت نا اهل را چون گردکان بر گنبد است”. وقتی بزرگترها یاد نگرفته اند در برابر واضح ترین اشتباهاتشان عذرخواهی کنند، خیلی بزرگ ترها از هیچ نادانی، ناتوانی و گندکاری شرمنده نمی شوند، هر بی قانونی و هرج و مرج، هر تقلب و دروغ، هر ظلم و پستی را می توان با سفسطه فرافکنی کرد، همانطور که دانش واقعی برای خرافات و وابستگانش خطرناک است، آگاهی مردم از حقوق و حریم خود و دیگران نیز برای گُرده سواران تهدید محسوب خواهد شد. در یک جامعه ی تربیت نشده و جنگلی بسیار بهتر می توان بدون پاسخگویی فرمان راند چرا که دل مشغولی مردم کوچه و خیابان تنازع بقاست نه تحول و توسعه.
 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری کارخانه دار  ، تاریخ انتشار:  29مرداد1400، کدخبر: ،www.karkhanedar.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
0
0
چقدر دردناکه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین