پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۶۱۱۰
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۳
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد با تأکید بر اینکه از دوره کارکرد حداقلی مساجد عبور کرده‌ایم، گفت: شبکه عملیات محله‌محور مسجدپایه تشکیل شده است.
شعار سال: گردهمایی سراسری مجازی بزرگداشت روز جهانی مسجد، امروز ۳۱ مردادماه از سوی مرکز رسیدگی به امور مساجد، با حضور ائمه جماعت استان تهران برگزار شد.

حجت‌الاسلام حسین محمدابراهیم، رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد در این مراسم، با تشکر از تمام کارگزارانی که مساجد را آباد کرده‌اند، گفت: در رأس این کارگزاران ائمه جماعت هستند که قدردانی خود را از این عزیزان اعلام می‌کنم.

حجت‌الاسلام محمدابراهیم خطاب به ائمه جماعت، گفت: شما با دغدغه‌مندی فراوان به خصوص در سال‌های اخیر نشان دادید که از دوره کارکردی حداقلی مساجد عبور کرده‌ایم و دیگر در استان تهران و شاید در سراسر کشور مسجدی را نداشته باشیم که به کارکرد حداقلی گرفتار باشد و در آن فقط به اقامه نماز جماعت در یک، دو یا سه وعده اکتفا شود.

دوران کارکرد حداکثری مساجد

وی اضافه کرد: دورانی را سپری می‌کنیم که به لطف حضرت حق و مجاهدت‌های کارگزاران مساجد، دوران کارکرد حداکثری مساجد را نظاره‌گر هستیم و مساجد نشان داده‌اند با حضور محوری خودشان می‌توانند در همه عرصه‌های اجتماعی نقش‌آفرینی کنند.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد خطاب به ائمه جماعت گفت: با مدیریت راهبردی و میدانی خودتان نشان دادید که مسجد جایگاه ویژه‌ای دارد و همین نقش محوری مسجد است که باعث شده رژیم صهیونیستی غاصب به مسجدالاقصی جسارت و آن را به آتش بکشاند. شما نشان دادید که مساجد در عرصه معنوی، اقتصادی، سلامت، مسائل اجتماعی و ... جایگاه راهبردی و ویژه دارد.

وی بر تداوم فعالیت‌های جهادی با استفاده از حداکثر ظرفیت مساجد تأکید کرد و گفت: باید حضور چشمگیرتر در همه عرصه‌ها داشته باشیم و همانطور که مقام معظم رهبری مأموریت داده‌اند در بخش تولید، عرصه‌های اقتصادی و سرمایه گذاری حضور پیدا کرده و بتوانیم گره‌های بزرگ اقتصادی را باز کنیم.

تشکیل شبکه عملیات محله محور مسجد پایه

حجت‌الاسلام محمدابراهیم از فعالیت‌های جهادی ائمه جماعت تشکر و بر رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی تأکید کرد و گفت: طی یک سال گذشته مساجد تعطیل نبود و از این پس نیز تعطیل نخواهد شد؛ مساجد باز و فعال هستند و حضور دائمی در محلات دارند و همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند و این فرمایش راهبرد ما شد، شبکه عملیات محله محور مسجد پایه به لطف خدا تشکیل شده است.

تشکیل شبکه عملیات محله‌محور مسجدپایه
در ادامه آیت‌الله سیدهاشم حسینی‌بوشهری، از مدرسان حوزه علمیه قم طی سخنانی به بیان حادثه تلخی که در سال ۱۹۶۹ مصادف با ۳۰ مرداد ۱۳۴۸ اتفاق افتاد و در آن مسجدالاقصی به آتش کشیده شد اشاره کرد و گفت: بعضی از افراد متعصب صهیونیسم اقدام به آتش زدن مسجد‌الاقصی کردند و بعد‌ها که رژیم اشغالگر با خشم مسلمانان مواجه شد مطرح کرد که این اقدام از سوی ما نبوده و از سوی یک جهانگرد استرالیایی رخ داده است و به خاطر شرایطی که داشته این کار را انجام داده است. در ادامه به صورت نمایشی او را محاکمه کردند، اما بعد از مدت کوتاهی تحت عنوان اینکه دچار مشکل روحی بوده او را آزاد کردند.

وی ادامه داد: هتک حرمت به مسجدالاقصی برای یک بار رخ نداده بلکه بمباران درِ ورودی مسجدالاقصی (در جریان جنگ اول بین اعراب و اسرائیل (جنگ ۶ روزه))، حفاری و ایجاد تونل در زیر مسجد در طول این مدت توسط رژیم صهیونیستی انجام شده تا این مسجد تخریب و به جای آن معبد یهودیان بنا شود. در همان سالی که این حادثه رخ داد حضرت امام از سوی رژیم طاغوت به عراق تبعید شده بودند، هنگامی که امام در جریان این مسئله قرار گرفت ضمن محکوم کردن این اقدام واکنش تندی نسبت به دستگاه حکومت ایران داشت چراکه از سوی شاه، صندوقی برای بازسازی مسجدالاقصی اعلام شد که امام فرمود این‌ها می‌خواهند چهره رژیم صهیونیستی را بزک و آن‌ها را در مقابل خشم مردم محافظت کنند، اما بگذارید چهره نیم سوخته مسجد بماند تا خشم مردم علیه رژیم صهیونیستی باقی بماند.

آیت‌الله حسینی‌بوشهری در مورد نقش و جایگاه مساجد در اسلام نیز گفت: پیروان تمام مذاهب و حتی مکاتب بشری تلاش می‌کردند پایگاهی برای پیروانشان تهیه کنند لذا مسیحیان به دنبال کلیسا، یهودیان به دنبال کنیسه و زرتشتیان به دنبال آتشکده رفتند و صومعه‌ها و دیر‌ها و ... پدید آمد تا پایگاهی برای پیروان این مکاتب باشد و حتی بت‌پرستان هم برای اینکه پایگاه و محلی برای بت‌هایشان داشته باشند بتکده ساختند. علت این امر نقش کلیدی این پایگاه‌ها در ایجاد پیوند بین آئین با پیروان است.

وی اضافه کرد: اسلام به عنوان یک دین جهانی داعیه هدایت بشر را دارد و رسالت پیامبر اسلام نیز رسالت جهانی است که به دنبال ایجاد پایگاه استواری برای این دین بود که مسجد به عنوان علم اسلام و مظهر شکوه و عظمت اسلام ایجاد شد. مسجد قلب تپنده حیات اسلام و کانون محور فعالیت‌های جامعه اسلامی است.

این مدرس حوزه علمیه قم با اشاره به تأکیداتی که نسبت به ساخت مسجد و پاداش‌هایی که برای آبادکنندگان مساجد در قرآن بیان شده است، گفت: مسجد به دست همه کس ساخته نمی‌شود. ساخت مسجد باید با قصد قربت و برای خدا باشد و فرد سازنده مسجد نیز خداباور و قیامت باور باشد، اقامه کننده نماز و پرداخت کننده زکات بوده و جز از خدا، نترسد. یعنی به صرف اینکه کسی ثروتمند است، ولی اعتقادی ندارد نمی‌تواند مسجد بسازد و طبق این آیه ساخت مسجد از او پذیرفته نیست. براساس آیات قرآن یکی از فلسفه‌های جهاد نیز حفاظت از اماکن مذهبی است.

وی در خصوص عظمت مسجدالاقصی نیز گفت: این مسجد جایگاهی است که از روز‌های نخستین ظهور اسلام مسلمانان رو به سوی آن نماز می‌خواندند. معراج پیامبر (ص) نیز از این مسجد صورت گرفت. امام علی (ع) نیز می‌فرمایند: چهار قصر از قصر‌های بهشتی است که در دنیا قرار دارد، مسجدالاقصی، مسجدالحرام، مسجدالنبی و مسجد کوفه است.

آیت‌الله حسینی‌بوشهری ادامه داد: مسجدالاقصی محل اشتراک و وحدت ادیان بزرگ ابراهیمی است که متأسفانه امروز باید سوگمندانه عرض کنم زیر سلطه صهیونیست‌ها و اسیر دست آن‌ها است و از همه مسلمانان طلب یاری می‌کند که او را از اشغال و سلطه رژیم صهیونیستی بیرون بیاورند و به عظمت گذشته آن بازگردانند.

تعریف مأموریت‌های جدید برای مساجد

وی در بخش پایانی سخنان خود به تشریح چند کارکرد مسجد تراز اسلامی پرداخت و گفت: گرچه هدف اصلی از ساخت مساجد در روز‌های نخستین اسلام ایجاد پایگاهی برای عبادت بود، اما به مرور مأموریت‌های جدیدی برای مسجد تعریف شد که نشان می‌دهد همانطور که در عصر حضرت رسول (ص) مأموریت‌های جدیدی به مساجد واگذار شد در زمان حال حاضر نیز برحسب اقتضائات می‌توان مأموریت‌های جدیدی را متوجه امام جماعت و این پایگاه شکوهمند اسلامی کرد.

این مدرس حوزه علمیه قم ادامه داد: مسجد این قابلیت را دارد که کارکرد آموزشی داشته باشد. در گذشته مسائل آموزشی در مساجد دنبال می‌شد و شاگردان پیامبر (ص) در مسجد تعلیم می‌دیدند. رهبر انقلاب عناوین هفت گانه در خصوص بخش آموزشی مساجد مطرح کرده‌اند که شامل؛ بعد علمی و پژوهشی، معنویت و اخلاق، تبیین مسائل مربوط به اقتصاد مقاومتی، ایجاد انگیزه برای تحقق عدالت و ظرفیت مبارزه با فساد، ارائه راه‌های دست یافتن به استقلال و آزادی، پرداختن به عزت ملی، تنظیم روابط خارجی براساس ارزش‌ها و آشنایی با سبک زندگی اسلامی است که باید به این هفت محور در مساجد توجه کنیم.

وی با ابراز تأسف از اینکه امروزه سبک زندگی اسلامی دستخوش مسائلی شده و گاهی حتی امر به معروف کم فروغ می‌شود، گفت: مساجد می‌تواند محلی برای امر به معروف و مقابله با ضد ارزش‌ها باشد. باید پیوند ناگسستنی بین طلاب و مساجد برقرار شود. خوب است که مراکز آموزشی ما با مسجد پیوند برقرار کنند. دانشجو و دانش‌آموزی که با مسجد انس می‌گیرد، آینده متفاوت‌تری از کسی خواهد داشت که بیگانه با مسجد است.

پشت پرده ساخت پایگاه به جای مسجد

وی در خصوص کارکرد فرهنگی مسجد گفت: امروز شرایط ما سخت است؛ مورد هجمه فرهنگی هستیم. برخی به جای ساخت مسجد در محلات پایگاه درست کردند. نمی‌دانیم اهداف پشت پرده چه بوده، اما حقیقتاً کارکرد این پایگاه‌ها قابل مقایسه با کارکرد مسجد نیست.

آیت‌الله حسینی‌بوشهری، کارکرد تبلیغی مساجد، اعزام مبلغ از سوی مساجد، معرفت‌شناسی مسائل نو پیدا در مساجد، پاسخ به شبهات، مطرح کردن دغدغه دینداران، انفاق، احسان، خیرات، مواسات مؤمنانه، رسیدگی به مستمندان، مبارزه با ظلم و ستم و ... را از دیگر کارکرد‌های مسجد تراز اسلامی برشمرد و گفت: امروز در شرایط سخت کرونایی یکی از کارکرد‌های مهم این است که امام جماعت با هنرمندی خیرین را جمع و به مأمومین گوشزد کند که شرایط حساس است و نمی‎شود بی‌تفاوت بود؛ باید شیوه نامه‌ها را رعایت و دوگانه‌سازی بین مسئله سلامت و عزاداری را با انجام هر دو از بین ببریم.

وی از ائمه جماعت خواست به بیمارستان‌ها سر بزنند و از کادر درمان قدردانی کنند و افزود: اکنون جهاد سلامت ایجاد شده که پیشتازان این عرصه کادر پزشکی هستند.

این مدرس حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه مخالف اقامه نماز در اداره‌ها نیست، گفت: نباید اینگونه باشد که مساجد وقت صبح، ظهر و مغرب امام جماعت نداشته باشد و امامان جماعت در اداره‌ها نماز بخوانند. اول باید امامان جماعت مساجد را تأمین کنیم بعد از طریق مسجد به اداره‌ها نیرو اعزام کنیم.

وی بهترین و بزرگ‌ترین تریبون و رسانه را مسجد دانست که محل انتشار اخبار صحیح و دقیق است و گفت: مسجد کارکرد روحی و روانی دارد و اضطراب‌ها را از بین می‌برد. ائمه جماعت نیز باید روحیه اجتماعی داشته باشند نه انزوا و اگر از عهده همه این کار‌ها برنمی‌آیند می‌توانند مشاور داشته باشند. همچنین باید به پاکی و نظافت مسجد بیشتر بپردازیم.

آیت‌الله حسینی‌بوشهری افزود: افرادی که به مسجد مراجعه می‌کنند باید متخلق به اخلاق اسلامی باشند و با کودکان، نوجوانان، جوانان، میانسالان و سالمندان رفتار مناسب داشته باشند. آن زمان است که می‌توانند محله را زیر چتر مسجد دربیاوریم.

وی تصریح کرد: مسجد باید مورد حمایت مردم قرار گیرد و مردم مسجد را خانه خدا و خود را در مقابل آن مسئول بدانند. وظیفه دولت‌ها نیز حمایت از مساجد است؛ چراکه همانطور که قرآن فرموده یکی از وظایف کسانی که خدا بر روی زمین به آن‌ها مکنت و قدرت داده، اقامه نماز است.

مسجد باید مدیریت واحد داشته باشد

این مدرس حوزه علمیه قم در پایان با تأکید بر اینکه مسجد باید مدیریت واحد داشته باشد، گفت: اکنون شاید ۱۷ الی ۱۸ متولی برای مسجد داریم که هر کدام یک ساز می‌زنند؛ مسجد باید یک متولی داشته باشد و بقیه هم‌افزایی کنند. در عین حال که مسجد محل عبادت است باید آن را به کانون خدمت تبدیل و درس آزادی و آزادگی را از این پایگاه به جهانیان ابلاغ کنیم.

در پایان این مراسم نیز بیانیه پایانی روز جهانی مسجد قرائت شد.


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از ایکنا، تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۴۰۰، کد خبر: iqna.ir/۳۹۹۲۲۷۳
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین