پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۷۳۱۵
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۰
جنگل‌ها که شش‌های زمین نام گرفته‌اند برای بقای نسل بشر حیاتی هستند و انسان‌ها باید پاسخگوی کوتاهی‌هایشان در قبال محیط زیست باشند. اگر جنگل‌ها در هر کجای کره خاکی آتش بگیرند یعنی در تمام نقاط زمین زندگی انسان‌ها مورد تهدید قرار گرفته است.
شعار سال: جنگل‌ها که شش‌های زمین نام گرفته اند برای بقای نسل بشر حیاتی هستند و انسان‌ها باید پاسخگوی کوتاهی هایشان در قبال محیط زیست باشند. انسان‌ها با بی تفاوتی در حق خود و زیست بومشان حیات را برای نسل آینده بشر دشوار و حتی غیرممکن می‌کنند.

آتش سوزی‌هایی که امروز دامان طبیعت را گرفته فردا گریبان بشر را هم خواهد گرفت؛ اگر جنگل‌ها در هر کجای کره خاکی آتش بگیرند یعنی در تمام نقاط زمین زندگی انسان‌ها مورد تهدید قرار گرفته است و بی شک نقش انسان در این نابودی چشم گیر خواهد بود.

مصطفی نادری مدرس دانشگاه، فعال محیط زیست و مشاور رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی در این رابطه اظهار کرد: آتش سوزی‌ها اثرات کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت دارند و به تدریج باعث نابودی اکوسیستم‌های جنگلی و نابودی طبیعت منطقه می‌شوند.

وی گفت:در بلند مدت این اثرات زیست محیطی به مسئله اقتصادی و سپس اجتماعی و حتی در نهایت می‌تواند به مسائل امنیتی برسد و ما در هر نقطه‌ای بتوانیم جلوی این سیر را بگیریم، برد محسوب می‌شود، چرا که اثرات مخرب آن می‌تواند بر نسل‌های آینده ما به شدت تاثیر بگذارد به نحوی که نسل‌های آینده چیزی به عنوان جنگل‌های زاگرس یا جنگل‌های هیرکانی در شمال کشور به چشم نخواهند دید.

عوارض جانبی آتش سوزی‌ جنگل‌ها

وی درباره عوارض جانبی  آتش سوزی‌ جنگل ها گفت: مهم‌ترین عارضه‌ای که این آتش سوزی‌ها میتوانند داشته باشد نابودی و کاهش تنوع زیستی است به نحوی که هم در گیاهان و هم در جانوران از لحاظ تعداد و نوع گونه‌ها دچار چالش خواهیم شد و این کاهش تنوع زیستی در دراز مدت باعث می‌شود اکوسیستم‌های جنگلی به سمت اکوسیستم‌های کشاورزی و باغی تغییر پیدا کند و زمانی که این اتفاق رخ بدهد حالتی که میتوان متصور شد این است که پیچیدگی طبیعت و روابطی که در بین گونه‌های گیاهی و جانوری در اکوسیستم جنگلی برقرار است در اکوسیستم باغی به شدت کمتر است که این باعث تسریع روند شکنندگی محیط زیست خواهد شد که یکی از آثار آن گرفتن آفت درختان و جنگل‌های ما است.

نادری بیان کرد: ما جنگل‌ها را به عنوان بزرگترین ذخیره آب‌های زیر زمینی از دست می‌دهیم و دیگر آب‌های زیر زمینی تشکیل نخواهد شد که این امر باعث افزایش سیلاب‌ها خواهد شد.

تعامل با مردم بومی یکی از راهکار‌های نجات جنگل‌ها

این فعال محیط زیست درباره توصیه‌های بازدارنده جهت جلوگیری از این آتش سوزی‌ها تصریح کرد: چند راهکار وجود دارد یک مورد این است که سازمان جنگل‌ها و مراتع به عنوان محور اصلی این قبیل مسائل آتش سوزی بایستی تعامل خوبی را با مردم محلی، بومی و فعالین محیط زیست آن مناطق برقرار کنند و بحث مشارکت‌های مردمی را جدی بگیرند؛ گزارش هایی از فعالان محیط زیست به دست ما رسیده است مبنی بر اینکه سازمان جنگل‌ها متاسفانه حتی با کسانی که برای خاموشی آتش اقدام میکنند تعامل خوبی ندارد که این مسئله نارضایتی‌هایی به وجود آورده است.

نفس‌های به شماره افتاده زمین خطری برای حیات نسل آینده

وی در ادامه گفت: از توصیه‌های دیگر می‌توان به آموزش برای جوامع بومی و محلی و برای گردشگران اشاره کرد تا گردشگری مسئولانه رواج پیدا کند همچنین لازم است یگان جنگل‌های ما خود را به ادوات و تجهیزاتی که برای خاموش کردن آتش مورد نیاز است مجهز کند؛ ما نه تنها بالگرد خاموش کردن آتش بلکه حتی ادوات ساده و اولیه را هم نداریم، اکثر این تجهیزات به واسطه کمک‌های مردمی جمع آوری می‌شود؛ سازمان جنگل‌ها و مراتع و حتی محیط زیست چنانچه بودجه برای تامین این لوازم ندارند میتوانند با شرکت‌های متفاوت از قبیل شرکت‌های پتروشیمی و نفت وارد تعامل شوند؛ خانواده‌هایی بوده اند که چند تن از عزیزان خود را برای اطفای حریق از دست داده اند که خانواده بهزادی با ۴ شهید از جمله این خانواده‌ها هستند این درصورتی است که حتی یک تماس جهت دلجویی صورت نگرفت.

بشر تا چه حد میتواند خسارت‌های وارد شده به طبیعت را جبران کند؟

مشاور رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اصلی وجود دارد که می‌گوید طبیعت خود نگه دار است یعنی اگر انسان به طبیعت ورود نکند طبیعت خود را نگه خواهد داشت و نیازی به نگهداری انسان وجود نخواهد داشت ما باید طوری عمل کنیم که کمترین تاثیر را در چرخه‌های طبیعی داشته باشیم چرا که حتی اگر آتش سوزی به طور طبیعی رخ بدهد میتواند برای بازسازی طبیعت مفید باشد، اما میزان این آتش سوزی‌هایی که منشا طبیعی دارد کمتر از ۵ درصد است و این یعنی بشر باید تا جای ممکن رد پای خود را در طبیعت کم رنگ کند و بهره برداری‌هایی که از طبیعت صورت میگیرد منطبق با اصول اکولوژیک و طبیعی باشد.

بشر می‌تواند خودش را نجات دهد، اما این در صورتی است که ادامه حیات بر روی زمین را جدی بگیرد و برای نسل آینده اهمیت قائل باشد شاید اگر انسان‌ها ندای کمک برای ادامه حیات نسل‌های پس از خود را می‌شنیدند هرگز تا این حد بی رحمانه با طبیعت برخورد نمی‌کردند و اقدامی برای احیا طبیعت انجام می‌دادند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار: ۱۰ شهریور ۱۴۰۰، کد خبر: ۷۸۷۴۷۳۲، www.yjc.news
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین