پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۳۵۷۹۲۴
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۸
تحلیلگر مسائل اقتصادی گفت: «آقای رضایی گرچه می‌گوید تئوری اقتصادی دارد، اما بیشتر تفکر اقتصادی‌اش نزدیک به سنتی‌های بازار است؛ افرادی مانند آقایان عسگراولادی و خاموشی. اعضای اقتصادی دولت بیشتر کار اجرایی کرده‌اند و تیپ اقتصادی‌شان هم بازار است. حالا دولت می‌گوید که می‌خواهد اقتصاد مقاومتی را اجرا کند. اقتصاد مقاومتی متشکل از ۱۲ سیاست است و باید دید دولت چگونه قادر به اجرای آن سیاست‌هاست. از طرفی گفته می‌شود که باید کشور بدون نگاه به رفع تحریم‌ها و برجام اداره شود؛ یعنی قرار است بودجه سال آینده بدون در نظر داشتن مذاکرات هسته‌ای بسته شود که باید دید چگونه این موضوع رخ می‌دهد و ما بی‌صبرانه منتظریم تا جزئیات بودجه ۱۴۰۱ را مشاهده کنیم».
شعار سال: دولت سید ابراهیم رئیسی در کنترل اوضاع نابسمان اقتصادی مسیر سختی در پیش دارد؛ خاصه آنکه هنوز مشخص نیست دولت سیزدهم قرار است با چه شیوه اقتصادی کشور را مدیریت کند.

جمشید عدالتیان، فعال و تحلیلگر اقتصادی درباره این موضوع گفت: «چهل سال است که همه مسئولان دنبال مدل اقتصادی‌اند، اما هنوز هیچ مدلی را نمی‌توان معرفی کرد که نظام ایران از آن پیروی می‌کند، اما آنچه مشخص است آن است که شاخص‌هایی وجود دارد که قابل انکار نیست. میزان اقتصادی‌بودن دولت در ایران بالاست حالا اسمش را نهادگرا یا هر چیز دیگر بگذاریم و معلوم نیست که دولت می‌خواهد خصوصی‌سازی و بازارمحوری را جا بیندازد یا خیر؟» ​

او ادامه داد: «آقای رئیسی پیش از انتخابات و زمانی که نامزد ریاست‌جمهوری شده بود، در اتاق بازرگانی حاضر شد و مسائلی را مطرح کرد و ما خوشحال شدیم که او می‌خواهد به سمت خصوصی‌سازی برود، اما بعد از انتخابات حرف‌هایی را مطرح کرد که بیشتر سیاست اقتصادی دولتی را نشان می‌داد. در مجموع تصور می‌کنم اقتصاد در دولت آقای رئیسی به سمت دولتی‌شدن می‌رود و کار‌هایی مانند اقتصاد کوپنی، توزیع یارانه‌های بیشتر و... در دستور کار قرار می‌گیرد».

این تحلیلگر مسائل اقتصادی در پاسخ به این پرسش که آیا دولت رئیسی با این سیاست‌های اقتصادی می‌توانند موفق به کنترل تورم و جبران کسری بودجه بپردازند، بیان کرد: «اگر دولت بخواهد یارانه بیشتری بدهد، با کسری بودجه مواجه می‌شود و هرچه کسری بودجه بیشتر شود، تورم هم بیشتر می‌شود و در یک دور باطلی قرار می‌گیرد. حالا شاید دولت بخواهد برای بودجه ۱۴۰۰ متممی بدهد و در غیر این صورت وضعیت حداقل تا پایان سال تغییری نمی‌کند و همین میزان تورم و کسری بودجه وجود خواهد داشت».

او درباره تیم اقتصادی دولت هم اظهار کرد: «آقای رضایی گرچه می‌گوید تئوری اقتصادی دارد، اما بیشتر تفکر اقتصادی‌اش نزدیک به سنتی‌های بازار است؛ افرادی مانند آقایان عسگراولادی و خاموشی. اعضای اقتصادی دولت بیشتر کار اجرایی کرده‌اند و تیپ اقتصادی‌شان هم بازار است. حالا دولت می‌گوید که می‌خواهد اقتصاد مقاومتی را اجرا کند. اقتصاد مقاومتی متشکل از ۱۲ سیاست است و باید دید دولت چگونه قادر به اجرای آن سیاست‌هاست. از طرفی گفته می‌شود که باید کشور بدون نگاه به رفع تحریم‌ها و برجام اداره شود؛ یعنی قرار است بودجه سال آینده بدون در نظر داشتن مذاکرات هسته‌ای بسته شود که باید دید چگونه این موضوع رخ می‌دهد و ما بی‌صبرانه منتظریم تا جزئیات بودجه ۱۴۰۱ را مشاهده کنیم».

او همچنین در پایان درباره وضعیت اقتصادی دولت احمدی‌نژاد با رئیسی و رویکرد آن‌ها در مواجهه با موضوعات اقتصادی گفت: «در هر دو دولت توجه بر مسئله عدالت را می‌بینیم، اما در مقام اجرا تفاوت‌های بسیاری وجود دارد. دولت آقای احمدی‌نژاد منابع بسیاری در اختیار داشت و به هیچ‌وجه مشکل مالی در آن دوره دیده نمی‌شد. دولتمردان دولت او با دسته‌چک به شهرستان‌ها می‌رفتند و چک می‌کشیدند، سازمان برنامه و بودجه هم منحل شده بود و هیچکس در قبال مخارجی که صورت می‌گرفت، پاسخگو نبود. حیف و میل زیادی در دولت آقای احمدی‌نژاد رخ داد و معلوم نشد آن میزان پول نفت چه شد، اما دولت آقای رئیسی منابع خاصی در اختیار ندارد و باید در این شرایط اقتصاد کشور را مدیریت کند و احتمالا مانند سال‌های جنگ به سمت اقتصاد کوپنی برود».


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از دیده بان ایران، تاریخ انتشار: ۱۴شهریور ۱۴۰۰، کدخبر:، ۱۱۶۰۱۹ didbaniran.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین