پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۱۹۰۸
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۸
پروژه‌های دارای پیشرفت فیزیکی کم و در مناطق کم بهره‌ور متوقف و تمامی بودجه کشور بین پروژه‌های دارای پیشرفت فیزیکی بالا و در کوتاه‌ترین زمان همان سال و یا نهایت سال بعد قابل بهره‌برداری است، اختصاص داده شود.
شعار سال: خسرو سلجوقی، کارشناس ارشد مدیریت و از مدیران اسبق سازمان برنامه و بودجه پیشنهاداتی را برای اصلاح ساختار و بهبود کارایی و بهروری سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ارائه کرد.
 
این پیشنهاد‌ها به شرح زیر است:

ادغام دو سازمان امور اداری و استخدامی کشور و سازمان برنامه‌وبودجه از اولویت برخوردار است.

شایسته‌سالاری در انتخاب مدیران بجای انتخاب بر اساس روابط بالأخص افراد سیاسی فاقد توان جایگزین گردد.

تعداد نیروی انسانی غیر ضرور کاهش و در عوض حقوق و مزایای کارشناسان مجرب، کاردان و متخصص به‌اندازه کافی و منطقی ترمیم شود که خودشان را به دستگاه‌های اجرایی نفروشند! و در صورت مشاهده به‌کل از امور کارشناسی عزل و آن بخشی از حقوق بالای کارشناسی پرداختی او مسترد و مجازات سنگین دیگری نیز در نظر گرفته و نیز اعلام عمومی شود. همه امور کارشناسان با نام و کارشناسی‌های آن‌ها در وبگاهی به دیده عموم گذاشته و از نظارت و کارشناسی عمومی و مردم نیز در عملکرد آن‌ها نظرخواهی شود و دائم از مردم در آن درخواست نظر شده و به بهترین آن ضمن امعان نظر و مداقه، پاداشی نیز در نظر گرفته و اعلام عمومی با نام شوند.

ساختار سازمان جدید (مدیریت و برنامه‌ریزی کشور) بر اساس دستگاه‌های اجرایی ایجاد نشود بلکه بر اساس چند موضوع اصلی همانند آموزش، پژوهش و فناوری و ... تقسیم‌بندی شود.
سازمان از یک سازمان سیاسی به یک سازمان کاملاً غیرسیاسی و علمی تبدیل شود و دستورات برای تصویب فلان طرح و فلان پروژه صرفاً بر اساس اسناد بالادستی و سیاست‌های ابلاغی قابلیت بررسی داشته باشد و هر طرح و پروژه پیشنهادی حداقل پس از یک دوره چهار ساله زمانی و بررسی و با انواع امکان‌سنجی لازم قابلیت درج در برنامه داشته باشد. (از دلایل اینکه این دو سازمان در قانون اساسی در قالب معاون رئیس‌جمهور تبیین شده است و نه وزارتخانه همین غیرسیاسی بودن بوده آن است که متأسفانه تاکنون درست برعکس عمل شده است!)

ترتیبی اتخاذ شود. نمایندگان مجلس در هنگام تصویب برنامه‌وبودجه اجازه ورود به بسته پیشنهادی سازمان برنامه‌وبودجه را نداشته و مانند رویه اعتماد به کابینه تنها برنامه‌ها و بودجه پیشنهادی را رد یا قبول کنند و دست‌درازی برای تغییر در جزییات برنامه‌وبودجه پیشنهادی به‌طورکلی و جزئی ممنوع شود.

با توجه به شرایط کشور چند اصل زیر برای کوتاه‌مدت در نظر گرفته شود:

- پروژه‌های دارای پیشرفت فیزیکی کم و در مناطق کم بهره‌ور متوقف و تمامی بودجه کشور بین پروژه‌های دارای پیشرفت فیزیکی بالا و در کوتاه‌ترین زمان همان سال و یا نهایت سال بعد قابل بهره‌برداری است، اختصاص داده شود.

-فقط و فقط برای مناطقی که از طریق بحران‌های طبیعی مثل سیل و زلزله آسیب‌دیده‌اند و فاقد زیرساخت اولیه شده و هستند اجازه پروژه کلنگ زنی داده شود و در غیر این صورت تا اتمام کلیه پروژه‌های کلنگ زده شده از ایجاد پروژه جدید جداً خودداری شود و درصورتی‌که توسط مسئولین و مقامی مورد غفلت قرار گیرد. شدیداً مورد بازخواست قرار گیرند.

-حقوق و دستمزد نیروی انسانی و مدیران مربوطه از ساعتی به عملکردی تغییر یافته و سازوکاری برای سنجش بهره‌وری نیروی انسانی و نظام اداری تدوین و دائماً آن مدیریت شود و تا مدیران ضعیف جایگزین مدیران توانمند شوند.

-با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات هزینه‌های انجام امور برای مردم و دولت کاهش و امکان تبادل اطلاعات بین دستگاه‌ها و مردم را فراهم و به جد نسبت به دریافت اطلاعات مردمی اقدام و پالایش شود تا امور و فعالیت‌های موازی ممانعت آید. تا استفاده از امکانات و ظرفیت کشور و مردم میسور شود.

امکان نظارت همگانی و گزارش‌گیری‌های مردمی فراهم و با تشویق و ترغیب از مخبران و گزارشگران اقدامات عاجل و حمایتی از سوت‌زنان به عمل آمده و اهتمام ویژه برای پاسخگو بودن سازمان برنامه‌وبودجه که یکی از ضروریات آن است؛ شود.

از اساتید فن که در دلسوزی به انقلاب و کشور حساب پس داده‌اند. برای پیشبرد امور و سازمان پیدا کردن آن برای موارد پیشنهادی بهتر فوق و عهده‌داری دعوت به عمل آید.


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته ازعصر ایران، تاریخ انتشار: ۱۵ مهر۱۴۰۰، کد خبر: asriran.com/۸۰۶۶۹۵
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین