پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۳۶۲۰۳۹
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۰
رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی گفت: در حال حاضر حداقل مبلغ مورد نیاز برای خرید یخچال و فریزر ایرانی ۲۴ تا ۲۵ میلیون تومان است و اجاق‌های ایرانی موجود در بازار نیز بالای ۷ میلیون تومان قیمت دارند و در چنین شرایطی وسع مردم به خرید لوازم خانگی ایرانی نیز نمی‌رسد.
شعار سال: در حالی که فعالان بازار لوازم خانگی از رکود سنگینی در این بازار خبر داده و کاهش هفتاد تا هشتاد درصدی خرید و فروش را در دو سال اخیر مورد استناد قرار می‌دهند، اما رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی از تاسیس چهارصد فروشگاه جدید تنها در یک سال و نیم اخیر در این صنف خبر می‌دهد.

وزارت صنعت: هیچ‌گونه ثبت سفارش واردات لوازم خانگی خارجی نداشته‌ایم
آخرین تصمیم درباره واردات لوازم خانگی/دستور ویژه رییس‌جمهور به وزرای صمت و اقتصاد

اکبر پازوکی در خصوص دلایل افزایش تعداد فروشگاه‌های لوازم خانگی در دوره رکود گفت: به هر حال برخی تصور می‌کنند با توجه به قیمت لوازم خانگی، فعالیت در این صنف پرسود است، از سوی دیگر افراد وقتی از یافتن شغل ناامید می‌شوند با اجاره مغازه‌ای در صدد برمی‌آیند که فعالیت اقتصادی کنند و در صنف لوازم خانگی خلاف سایر صنف‌ها ما با افزایش تعداد فروشگاه‌ها روبرو بودیم.

او در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت کارخانه‌ها نیز گفت: واحد‌های تولیدی در این دوره تعدیل نیرو نکرده اند چراکه به ظرفیت تولید خود نرسیده اند بلکه در این بین نیرو تازه نیز جذب کرده اند

رییس اتحادیه فروشندگان لوزام خانگی در پاسخ به این سئوال که دلیل رشد قیمت‌ها با وجود کاهش تقاضا در بازار چیست؟ گفت: افزایش قیمت مواد اولیه و تورم موجود در اقتصاد زمینه را برای رشد قیمت مهیا می‌کند از سوی دیگر در ماه‌های اخیر تعداد ازدواج‌ها به حداقل رسیده است و همین امر در سقوط آزاد تقاضا در بازار موثر بوده است، در عین حال گرانی کالا نیز سبب شده است بخشی دیگر از متقاضیان از بازار خارج شوند.

پازوکی در ادامه افزود: دو عامل همیشه سبب رشد تقاضا در بازار لوازم خانگی می‌شود، اول زمانی که تعداد ازدواج‌ها افزایش یابد و دوم وقتی ساخت و ساز مسکن رونق گیرد، تقاضا به بازار لوازم خانگی باز خواهد گشت، اما زمانی که آمار ازدواج و ساخت و ساز به شدت پایین است رکود این بازار تشدید می‌شود.

وی تاکید کرد البته مولفه قیمت و قدرت خرید نیز بسیار مهم است، با وجود کاهش ۷۰ تا ۸۰ درصدی فروش در بازار لوازم خانگی، قیمت‌ها در این بازار کماکان در حال پیشروی است و دلیل آن چیزی نیست به غیر از قیمت بالای مواد اولیه؛ در ضمن تولیدکننده باید با هزار بدبختی ارز تهیه کند و سپس آن را به کشور‌هایی بفرستد که از آن‌ها مواد اولیه خریده است.

سهم کالا‌های قاچاق از بازار لوازم خانگی در ایران

وی در پاسخ به سئوالی درباره سهم لوازم خانگی قاچاق موجود در بازار گفت: طی چهار سال گذشته، تلاش برای جلوگیری از ورود کالای قاچاق افزایش یافته و از سوی دیگر از فروش کالا‌های قاچاق در فروشگاه‌های با جواز کسب نیز ممانعت شده است. با اطلاع‌رسانی در بین کسبه و همکاری آن‌ها با ارگان‌هایی که از ورود کالای قاچاق جلوگیری می‌کنند تا حدودی جلوی ورود کالای قاچاق گرفته شده است، اما دولت باید تدابیری بیندیشد که من نوعی که به عنوان شوتی و یا تحت هر عنوان دیگری کالای قاچاق را وارد بازار می‌کنم در جایی مشغول به کار شوم و کار آفرینی صورت گیرد تا از این کار دست بکشم.

وی در ادامه در خصوص حجم تقاضا در بازار و سمت و سوی آن افزود: در حال حاضر با توجه به اطلاع رسانی‌هایی که انجام شده است در این خصوص که اکثر کالا‌های خارجی موجود در بازار قاچاق هستند؛ مردم به سمت کالا‌های داخلی روی آورده اند، اما برخی با علم به اینکه کالا قاچاق است و گارانتی ندارد، اقدام به خرید کالا‌های خارجی در شهر‌های مرزی، سایت‌ها و مغازه‌های بدون جواز می‌کنند.
 
مردم توان خرید ندارند

پازوکی در ادامه افزود: در حال حاضر برند‌های خارجی درصدی از بازار را در اختیار دارند، اما با توجه به اینکه آمار صحیحی در این خصوص نیست نمی‌توان به طور دقیق تخمینی ارائه کرد.

وی در ادامه در خصوص روند تولید لوازم خانگی در داخل گفت: در حال حاضر تولید لوازم خانگی دافزایش یافته و خلائی که در چهار سال گذشته بین تولید و تقاضای بازار وجود داشت، هر سال در حال کاهش است.

پازوکی در ادامه گفت: در ۵ ماه ابتدایی امسال تولید ۱۰.۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است، اما هنوز به حد نهایی که صد در صد نیاز داخلی را تامین کند نرسیده است؛ در حال حاضر تولید کالا‌هایی مانند کولر آبی به تامین صد در صدی رسیده است، اما در حوزه کولر گازی هنوز تولید شروع نشده است و تنها برخی از شرکت‌ها در این حوزه مشغول به کار اند و در تولید تلویزیون، اما روند تولید در این مدت منفی بوده است و تقریبا ۱۱.۷ درصد تولید تلویزیون کاهش پیدا کرده است.

رئیس انجمن صنایع لوازم خانگی در ادامه گفت: قیمت بالای تمام شده کالا و عدم قدرت خرید مردم باعث نوسانات در بازار می‌شود؛ تولیدکنندگان ما در حال حاضر باید به فکر صادرات کالا باشند و دولت باید به آن‌ها در تامین مواد اولیه، پرداخت مالیات و تامین اجتماعی کمک کند تا قیمت تمام شده تولید کننده پایین بیاید و اگر این اتفاق نیافتد روند بازار نیز تغییر نخواهد کرد و مردم به سمت تعمیر کالا تا تعویض آن حرکت می‌کنند.

به گفته وی در حال حاضر حداقل مبلغ مورد نیاز برای خرید یخچال و فریزر ایرانی ۲۴ تا ۲۵ میلیون تومان است و اجاق‌های ایرانی موجود در بازار نیز بالای ۷ میلیون تومان قیمت دارند و در چنین شرایطی وسع مردم به خرید لوازم خانگی ایرانی نیز نمی‌رسد.

پازوکی در ادامه در پاسخ به این پرسش که مهمترین دلایل رشد قیمت لوازم خانگی تولید داخل چیست؛ گفت: مواد اولیه باید ارزان قیمت به دست تولید کننده برسد تا تولید کننده بتواند به جای یک شیفت سه شیفت کار کند.

وی در ادامه افزود: تولید کننده وقتی سه شیفت کار کند هزینه سربارش نیز کاهش پیدا خواهد کرد و زمانی که هزینه سربار کاهش پیدا کند نیازی به پرداخت مالیات در صادرات نیست و تشویق دولت شامل حال آن‌ها می‌شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری برنا، تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۴۰۰، کد خبر: ۱۵۶۰۵۹۸، www.khabaronline.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین