پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۲۶۶۰
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۲
رزمرارزها، یا انواع ارز‌های دیجیتالی که فعلا مشهورترین و پرکاربردترین آن‌ها، بیت‌کوین است؛ در کشور ما، مسئله‌ای تا حدودی بغرنج و پیچیده است. ارز‌های معمول در جهان، که پول رایج هر کشور هستند، معمولا در اختیار و کنترل دولت‌ها هستند و به پشتوانه نیاز دارند. اما رمزارز بدون دخالت بانک مرکزی یا مسئول مرکزی کار می‌کند و تراکنش‌ها مستقیماً و بدون واسطه میان کاربران انجام می‌گیرد. شاید به همین دلیل است که کشور ما برای کاستن از تأثیر تحریم‌های اقتصادی و تأمین منابع مالی واردات، به استخراج رمزارز روی آورده است. استخراج رمز ارز توسط دولت از سال ۹۸ آغاز شده و اخیرا بانک مرکزی ایران برای استخراج بیت‌کوین در کشور مشوق هم می‌دهد. به این ترتیب کشور ما هفتمین کشور تولید کننده رمزارز در جهان است!
شعار سال: تا همین چندماه پیش، تولید رمزارز در کشور، امری غیرقانونی بود و هیچ فرد حقیقی و حقوقی اجازه تولید رمزارز نداشت، مگر خود دولت. به همین دلیل هر از گاهی خبر‌هایی از کشف مزارع غیرقانونی تولید رمزارز منتشر می‌شد و می‌شود. اغلب این استخراج کنندگان در شهرک‌‎های صنعتی و سوله‎‌هایی پنهان می‌‎شوند که برق صنعتی دارند و استفاده از این انرژی برای ماینینگ، به صرفه‌‎تر است. اما البته تولید غیرقانونی و بدون مجوز رمز ارز به این شهرک‌ها محدود نمی‌شود، برخی از دامداری‌ها و مرغداری‌ها نیز در این زمینه فعال‌اند؛ گذشته از این برخی افراد معمولی جامعه، با تهیه فقط یک دستگاه ماینر، در خانه و با برق خانگی، یک مزرعه کوچک برای خود تدارک دیده‌اند. اما نکته جالب اینجاست که مدتی است در مورد استخراج رمزارز، آسان‌گیری‌هایی صورت گرفته. در فروردین ماه سال جاری، مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری و امور طرح‌های وزارت صمت اعلام کرد متقاضیان در سامانه بهین‌یاب ثبت نام کنند و در همان سامانه مجوز صادر می‌شود. هم شخص و هم شرکت می‌تواند درخواست مجوز بدهند و محدودیت خاصی در این مورد وجود ندارد. وی با اشاره به تسهیل‌گری‌ها در این زمینه بیان کرد: در مورد استقرار تجهیزات، باید دست کم به میزان ۱۰۰ کیلووات مصرف انرژی داشته باشند، پیش از این کف آن ۲۵۰ کیلووات بود که به ۱۰۰ کیلووات کاهش پیدا کرد. اگر هر ماینر ۲ کیلو وات توان مصرف کند قبلا باید ۱۲۵ ماینر استفاده می‌شد که بتواند کار خود را شروع کند، اما الان با ۵۰ ماینر می‌تواند کار خود را شروع کند.

اما چرا برخی هنوز پنهانی مزرعه داری می‌کنند؟

یک دلیل مهم این پنهانکاری، که مدتی است در ادارات و نهاد‌ها سازمان‎‌ها و شرکت‌‎های دولتی، به‌‎عنوان مثال در نیروگاه بوشهر (۲۱۹ هزار ماینر!) ۵۰۰ ماینر داخل یکی از نیروگاه‌های برق زنجان! و اخیرا ۸۲ دستگاه ماینر در زیرزمین ساختمان بورس، کشف شده‌اند، که به صورت غیرقانونی و بدون مجوز، ما با استفاده از برق دولتی، رمزارز استخراج می‌کردند. در مورد کشف ماینر در بورس، دو نکته عجیب وجود دارد؛ نخست این‌که معاون اجرایی سازمان بورس گفته این دستگاه‌ها شخصی نبوده‌اند، اما به‌‎طورکلی چنین فعالیتی خارج از فعالیت‌های شرکت بورس محسوب می‌شود و این مجموعه باید پاسخگو باشد.

نکته دیگر این که سازمان بورس اعلام کرده این ماینر‌ها برای انجام تحقیقات در این سازمان مورد استفاده قرارمی‌گرفتند؛ پرسش این است که چه نوع تحقیقاتی؟! اما گویا مسئله چنان ابعاد پیچیده‌ای داشته که مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران پس از انتشار این خبر، از سمت خود استعفا کرد، وی دلیل استعفایش را «در راستای مسئولیت اجتماعی و اجتناب از تأثیر منفی احتمالی بر بازار سرمایه کشور» اعلام کرده و افزوده افرادی که مسئولیت رسیدگی به این ماجرا را دارند، به آن رسیدگی خواهند کرد.

شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ، با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که در خصوص کشف تعدادی دستگاه غیرمجاز استخراج رمزارز در شرکت بورس اوراق بهادار تهران به اطلاع هموطنان می‌رساند صنعت برق با این مورد نیز بر اساس قوانین موجود، برخورد جدی خواهد کرد: «نگهداری یا اتصال دستگاه‌های استخراج رمزارز فاقد مجوز به هرنحو و در هر محل، غیرقانونی بوده و مسئولیت آن در موارد سازمانی بر عهده بالاترین مقام سازمان و در سایر موارد بر عهده شخص دارنده انشعاب برق است.

تخفیف تعرفه مصرف انرژی برای مجوزدارها!

حدود ۴.۵ درصد از کل استخراج بیت‌کوین جهان در ایران انجام می‌شود و طبق گفته شرکت الیپتیک که در زمینه تجزیه و تحلیل زنجیره‌های بلوکی رمزارز‌ها فعالیت دارد، ایران می‌تواند درآمدی تا بیش از یک میلیارد دلار (۸۴۳ میلیون یورو) را از این طریق، به خود اختصاص دهد. ایران برای رونق بخشیدن به صنعت رمزنگاری، به استخراج‌کنندگان که «مجوز» دریافت کنند، «انرژی ارزان قیمت» پیشنهاد کرده؛ به گفته مجری طرح تامین برق مراکز استخراج رمز ارز‌ها در توانیر: دلیل تعرفه‌های تخفیفی برای مزارع قانونی این است، که ایران جزو هفت کشوری است که بیشترین میزان استخراج رمز ارز جهان در آن صورت می‌گیرد، البته با این شرط که رمزارز‌های استخراج شده به بانک مرکزی فروخته شود. اما مشکل این‎جاست که به دلیل احداث بدون مجوز و بی‌رویه مزارع بیت‌کوین، روزانه بیش از ۲ گیگاوات برق از شبکه ملی مصرف شده و موجب کمبود انرژی در کشور می‌شود.

استخراج رمزارز و کمبود شدید انرژی در تابستان و زمستان

با توجه به خشکسالی چندین ساله‌ای که بر کشور حاکم است و پشت سد‌ها هم نیمه خالی و آب ذخیره شده رو به کاهش است، کشور ما از نظر تولید برق توسط نیروگاه‎‌های برق‌آبی، دچار مشکلاتی است. این کمبود برق مشکلی است که به‌ویژه تابستان امسال، به صورت جدی رخ نشان داد؛ و البته بسیاری از آگاهان و کارشناسان، اصلی برقی قطع منازل و کارگاه‌ها و کاخانه‌ها را، فعالیت مزرعه‌های رمز ارز، می‌دانند؛ گرچه منابع دولتی، مقصران اصلی را مزرعه‌داران بدون مجوز می‌دانند. اما نکته قابل تامل این است که چه با مجوز و چه بدون مجوز، ماینر‌ها برق زیادی مصرف می‎کنند و همین مسئله، باز زیادی بر نیروگاه‌های کشور وارد می‌کند. حالا که به فصل سرما نزدیک می‌شویم، با تداوم کمبارشی، طبعا نیروگاه‌های تولید برق، یا به گاز نیاز خواهند داشت یا به مازوت، که با توجه به کمبود گاز در کشور و اولویت رساندن آن به منازل، مسلما مانند چندسال اخیر، نیروگاه‌های تولید برق از سوخت مازوت استفاده خواهندکرد که در آلودگی هوای کلانشهر‌ها نقشی اساسی دارد و موجب تهدید جانی بسیاری از شهروندان و افزایش مراجعه آنان به بیمارستان‌ها می‌شود.

توانیر به چند پرسش باید پاسخ بدهد

شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ، اخیرا مشترکان پرمصرف خانگی را با ارسال قبض برقی با مبلغ کلان، نقره داغ کرده است، اما آیا این شرکت در مورد تخفیفی که به مزرعه‌داران با مجوز رمزارز، می‌دهد، توضیحی دارد؟ آیا این شرکت در مورد تخصیص برق ارزان‌قیمت به استخراج کنندگان و مصرف مازوت در نیروگاه‌ها و وارونگی هوا در زمستان و آلودگی هوای کلانشهر تهران، توجیهی دارد؟


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از فراز، تاریخ انتشار: ۲۴ مهر۱۴۰۰، کد خبر: farazdaily.com/۴۷۹۱۱
اخبار مرتبط
برچسب ها: برق ، گاز ، بیت کوین ، رمز ارز
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین