پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۳۳۵۵
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۴
اسنودن کارمند سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا و پیمانکار آژانس امنیت ملی آمریکا یکی از معدود شخصیت‌های مطرح حوزه امنیت اطلاعات در سال‌های اخیر می‌باشد که میلیون‌ها اطلاعات سری آمریکا را لو داده و پرده از جاسوسی بزرگ آمریکا از مردم جهان برداشت.
شعار سال: اسنودن با خروج اسناد اطلاعاتی و سپس فرار از آمریکا، استقرار در روسیه و افشای ابعاد مختلف جاسوسی دولت آمریکا از مردم کشور خود و دیگر کشور‌های جهان به یک شخصیت بین‌المللی مبدل شد که حتی نامزد دریافت جایزه نوبل نیز معرفی شدند.
این شخصیت مرموز و مهم اطلاعاتی به ناگاه در صفحه توییتر شخصی خود در ۲۹ مهرماه یک توئیت با زبان فارسی زده و ضرب المثل «دیوار موش داره و موش گوش داره» را درج می‌کند. به فاصله یک روز بعد از این توئیت، یک توئیت دیگر با نقل قول و اشاره مستقیم به آن توئیت به این عنوان منتشر می‌کند: «من فقط می‌گویم، دلیلی وجود دارد که گربه‌ها محبوب هستند.»
این دو توئیت با واکنش و بازتاب رسانه‌ای بسیار زیادی در فضای مجازی روبرو شد که قرارست چه اتفاقی در عرصه جهان و مرتبط با ایران روی دهد که اینچنین توئیتی از اسنودن منتشر می‌شود. واکنش‌هایی که حتی در اکانت شخصی ایشان نیز نمود دارد، بگونه‌ای که این دو مطلب بیش از ده برابر میانگین دیگر توئیت‌های او مورد تایید کاربران خصوصا ایرانیان قرار گرفته است.
در ادامه نکاتی تحلیلی جهت روشن شدن ابعاد این دو توئیت به صورت چند فرضیه اطلاعاتی مطرح می‌گردد:
۱ ابتدا اینکه این توئیت یک امر معمولی و بدون هرگونه پشت پرده می‌باشد، اما به علت شخصیت مرموز اسنودن، تابعیت آمریکایی او، پناهنده بودن در روسیه، اطلاع از جنگ‌های اطلاعاتی و سایبری بین کشورها، بی سابقه بودن توئیت زدن فارسی توسط او و نگارش خوب و بدون غلط توئیت‌ها باید به آن‌ها حساس بود.
۲ دوم اینکه شاید اسنودن می‌خواهد یک پیام اطلاعاتی به ایران دهد که ضرب المثل اول در مورد گوش داشتن موش درون دیوار، جنگ سایبری اخیر در جهان و ایران و مسائل روابط خارجی ایران در مذاکره با عربستان و اروپا، این احتمال را قوی می‌کند.
۳ سوم اینکه همزمانی حضور تیم عالیرتبه نیرو‌های مسلح کشورمان به ریاست رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح به روسیه و انجام مذاکرات مختلف با مسئولان روسی با این توییت، شاید یک هشدار به ایران برای مراقبت از جاسوسی از آنان توسط سازمان‌های جاسوسی غربی در روسیه باشد؛ و شاید هم تلاش برای کارشکنی در عدم اطمینان ایران به روسیه و نزدیکی این دو کشور.
۴ نکته چهارم ناظر به این است که شاید ایشان می‌خواهد یک خطر را به ایران گوشزد کند و خبر از یک توطئه بزرگ دهد که اسم آنرا افشاگری می‌داند، یک افشاگری دوستانه در راستای نزدیکی و پیام مثبت به ایران، که بلافاصله فعال سیاسی آمریکایی نیز به آن واکنش نشان می‌دهد و اتفاقا در اقدامی عجیب به زبان فارسی بیان می‌کند که شما افشاگری نمی‌کنید بلکه خیانتکار هستید؛ و این شاید یک زنگ خطر برای ایران باشد. زنگ خطری که در توئیت دوم دلیل آنرا با جمله «من فقط می‌گویم دلیلی وجود دارد که گربه‌ها محبوب هستند» بیان می‌کند.
۵ پنجم اینکه ادبیات نگارش صحیح و استفاده از یک ضرب المثل ایرانی برای کسی که سابقه نگارش فارسی ندارد، نشان از این دارد که باید چند متخصص زبان فارسی یا ایرانی مشاور و راهنمای او هستند و یا اینکه او بنا به دلایلی به فهم زبان فارسی روی آورده باز خود جای سوالات متعدد دیگری را در ذهن متبادر می‌سازد.
اما هر چه باشد باید مراقب بود که در روز‌های آینده چه اتفاقی در صحنه داخلی و خارجی مرتبط با ایران قرارست روی دهد و یا اینکه اگر روی داده، چگونه می‌خواهد منعکس شود تا تاثیر بیشتری از خود به جای بگذارد.

پایگاه تحلیلی خبری شعارسال برگرفته از کانال تلگرامی خیابان انقلاب
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین