پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۳۴۱۷
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۴
سال‌ها پیش در زمان یکی از وزیران محترم وپیشین جهاد کشاورزی به یک جلسه مربوط به مسائل و مشکلات ماهیان پرورشی کشور با محوریت ماهی زیبا و غزل خوان قزل آلا دعوت شدم، علیرغم میل باطنی خود مبنی بر این که به جلسات نگاه از بالا به پایین از دیدگاه رسانه‌ای و نه اداری تاکید می‌نمایم از دیدگاه فقط وصرفا رسانه‌ای، اعتقادی نداشته وندارم پای در جلسه نهادم، پس از مدتی، نوبت گفتمان به بنده رسید، در آماده بودن و صحبت کردن اصلا مشکلی نداشتم، ولی دیدگاه‌های مطرح شده تعدادی از مدعوین محترم فرصت خوب و مناسبی شد که روح حاکم و جو جلسه را درک کرده وبه قول مشهور چگونه محور گفتگوی خودم را تنظیم کنم، بگذریم در این جلسات سطوح مثلا عالی هر چه سکوت را رعایت کنیم خیلی بهتر از صحبت کردن است، چون امثال بنده نه عددی ونه رقمی حساب شده و می‌شدیم وخدا را شکر اساتید و مدیران کارکشته وکار بلد حاضر در جلسه از تعداد انگشتان یک دست؛ چه دست چپ ویا دست راست بنده بیشتر بود و دعا می‌کردم که نوبت به بنده کمترین نرسد چرا که در سکوت، وقتی یادداشت برداری داشته باشیم و خوب گوش به محور‌های بحث بدهیم خیلی بهتر است چرا که هم یادگرفتن ونیز حقیقت را آگاهانه لاپوشانی نکنیم موهبت الهی است که کمتر نصیب هر شخصی می‌شود.
شعار سال: بگذریم از بد حادثه نوبت به بنده رسید پس از ده دقیقه که صحبت کردم یک یادداشت کوچک به دستم رسید مبنی بر این که این جلسه، یک جلسه مدیریتی است ونه جلسه کارشناسی! لطفا فقط از دیدگاه مدیریتی صحبت کنید و بنده علیرغم این که این یادداشت شعارگونه و هشدار دهنده مدیریتی! کل بحث جلسه را از ذهن آماده بنده پراکنده نمود، در ذیل یادداشت خطاب به رئیس جلسه که وزیر وقت بود محترمانه نوشتم با اجازه، بنده بحث مدیریتی را مسلط نیستم وبارخصت از پهلوانان جلسه و جنابعالی یا سکوت ویا ترک این جلسه که با اشاره دست به خروج بنده رضایت دادند وخدارا شکر بدهکار وجدان کاری خود نشدم واین از الطاف خفیه الهی بود که بار‌ها خداوند عنایت فرمود واز این دشواری‌های جلسه مدیریتی نجاتم داده بود که بسیار شاکر بوده و برایم مسرت آمیز بود، زیرا در مرحله آموختن بودیم مثل الان و هنوز به مرحله درس پس دادن باسابقه کاری آن زمان ۲۳ سال کار موظف اداری و۳۰ سال رسانه‌ای غیر موظف نرسیده بودم والبته هنوز هم نرسیده ام.

اما الان با کسب اجازه از محضر مردم و آحاد جامعه که خود جزء بسیار کوچکی از همین جامعه هستم تحلیلی در ادامه ارائه نموده ام که جسارتا استنباط و نوع نگرش و نگاه تولید محتوا از دیدگاه مدیریتی یا کارشناسی این تحلیل را بر عهده خوانندگان و مخاطبین فرهیخته این یادداشت می‌گذارم.

در مقطع زمانی نیمه دوم سال ۱۳۹۶ و تمام سال ۱۳۹۷ و با تلورانس قیمتی حداکثر ده درصدی با توجه به تازه بودن، زنده فروشی و بهداشتی بودن آن به صورت نسبی قیمت هر کیلوگرم ماهی قزل آلا شکم پر به طور متوسط در حدود ۷۵۰۰۰ ریال در اکثر مراکز عرضه ماهی کشور بود که بخشی از پروتئین سفید سفره مردم را حالا یا اندک، یا متوسط و یا زیاد تامین کرده ویا تشکیل می‌داد. هرچند که متوسط قیمت خرید یا فروش این ماهی قزل آلای شکم پر در سر مزرعه ویا استخر‌های پرورشی در همان سال‌ها ۵۵۰۰۰ ریال بود! واین امنیت غذایی و سفره مردم هم برای پرورش دهنده و خریدار مناسب بود و بازار فروش هم رونق فروش، عرضه و تقاضا داشت.

هزینه‌های اصلی تولید ماهی قزل آلا از ابتدا تا انتها به جز احتساب هزینه‌های سرمایه گذاری:

خوراک ماهی آغازین (استارتر) رشد (گروور) مرحله پرواری. نیروی انسانی. بهداشت ودرمان. بچه ماهی گراماژ در زمان رهاسازی در استخر یا تخم چشم زده برای هچری و تبدیل به بچه ماهی وزن مناسب رهاسازی گراماژ (سایز مطلوب) از فینگر لینگ (انگشت قد) تا گراماژ؛ و معافیت مالیاتی سوخت به عنوان بسیار ناچیز در سطح (لوول) پشتیبان در زنجیره تولید برق یارانه‌ای با متوسط مصرف در طول تقریبا کوتاه دوره پرورشبحث اصلی:
طی سال‌های ۱۳۹۶ و۱۳۹۷ هر قطعه تخم چشم زده ۲۰۵ تومان و سال ۱۴۰۰؛ ۹۵۰ تومانخوراک ماهی در آن دوسال متوسط ۳۷۰۰ تومان در هر کیلو گرم در سال ۱۴۰۰؛ کیلوگرمی ۲۵۰۰۰ تومان با ضریب تبدیل (FCR) مصرف خوراک برای تولید گوشت بین ۱/۳۵ تا ۱/۵ کیلوگرم بسته به نوع سامانه (سیستم) پرورشی. حمل ونقل. داروی ضدعفونی کننده فرمالین دوسال پیش در گالن ۲۰ لیتری به قیمت ۳۰ هزار تومان وامسال (۱۴۰۰) ۱۹۰ هزار تومان بچه ماهی گراماژ در سال‌های ۱۳۹۶ و۱۳۹۷ یعنی گرم اول بین ۶۵۰ تا ۶۰۰ تومان و متوسط حدود ۵۵۰ تومان و اینک گرمی ۲۰۰۰ تومان هر قطعه ماهی ویژه رهاسازی (کشت وپرورش به عنوان بذر اولیه).
باکس و پنل تخم چشم زده ۸۰ میلیون ریال و اینک ۸۰۰ میلیون ریال (بخشی وارداتی از شرکت آکوالند فرانسه).

تاقبل از زمان کنونی خرید هرکیلوگرم ماهی قزل آلا در سر مزرعه ۱۹۰۰۰ هزارتومان و۳۷۰۰۰ هزار تومان به دست مشتری به طور متوسط بسته به نوع ماهی، گراماژ و هزینه حمل ونقل (از مزرعه تا مراکز عرضه) که در پایان سال ۱۳۹۶، حداکثر کیلوگرمی ۸۵۰۰ تومان بود.

بحث مدیریتی یا کارشناسی به طور نسبی:امروز پایگاه اطلاع رسانی خبر آنلاین (۲۷ مهر ۱۴۰۰) اعلام نمود که قیمت ماهی قزل آلا به مرز هر کیلو گرم ۱۲۵ هزارتومان در برخی مراکز استان‌ها وبه ویژه در تهران بزرگ رسیده است البته متوسط قیمت ماهی قزل آلا که متاسفانه غزل گرانی در دستگاه موسیقی شور را الان می‌خواند و آژیر افزایش قیمت این تولید بومی و داخلی را از الان تا آشفته بازار شب عید نوروز ۱۴۰۱ به صدا در آورده است لذا لطفا قضاوت کنید که این مشکلات از باب مدیریتی، غیر حمایتی، دلال‌ها ویا کارشناسی و تخصصی است یا موارد دیگر؟ به یاد داشته باشیم آواز و غزل خواندن گرانی ماهی قزل آلا از مهرماه ۱۴۰۰ شنیده شده است ولطفا فکری به روز‌های پایانی سال ۱۴۰۰ شود ویا اشتباهات احتمالی این تحلیل را اگر مبنای مبتنی بر بازار عرضه و مولفه‌های مصرف قابل ارائه است به نگارنده ارائه نمائید. لازم به یادآوری است در مشاهده میدانی امروز نگارنده (۲۷ مهر ۱۴۰۰) متوسط قیمت هر کیلوگرم ماهی قزل آلای زنده شکم پر بین ۸۵ تا ۹۰ هزارتومان وبسته بندی ۹۰۰ گرمی آن ۱۱۰ هزار تومان در فروشگاه‌های شهروند ورفاه عرضه می‌شد که به نظر می‌رسد خبر و گزارش “خبرآنلاین” حدود ۲۵ هزارتومان با قیمت زنده فروشی قزل آلای شکم پر و۱۵ هزارتومان با ماهی بسته بندی شده اختلاف قیمت دارد که رقم و عدد معنی داری در علم آمار میدانی محسوب نمی‌شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت اگنا، تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۴۰۰، کد خبر: ۷۰۲۵۸، agna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین