پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 16
کد خبر: ۳۶۳۵۰۷
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۴
قلی خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک با تاکید بر اینکه قیمت مسکن تا پایان سال افزایش نخواهد یافت، گفت: خواهش می‌کنیم بانک مرکزی و مرکز آمار به بازار مسکن تشنج وارد نکنند.
شعارسال: روز‌های پاییزی بازار مسکن در حالی این روز‌ها وارد دومین ماه خود شده که معاملات مسکن در رکودی بی سابقه قرار دارد و به گفته آگاهان و فعالان بازار مسکن این روز‌ها سوداگران و دلالان مسکن رغبتی از خود برای خرید نشان نمی‌دهند و هر متقاضی که در بازار دیده می‌شود خریداران واقعی و مصرف کنندگان هستند.

اما برخی کارشناسان نیز بر این باور هستند که حالا که این روز‌ها خریدار مسکن کاهش چشمگیری داشته است برخی از دلالان و سرمایه دار‌ها با ورود به بازار و خرید این گونه ملک‌ها با قیمت‌های پایین، در آینده با فروش همان ملک با قیمت بالاتر سود‌های خوبی خواهند کرد.

البته فعالان با تجربه مسکن نیز بر این باور هستند که اگر قیمت مسکن دورنمای افزایش قیمت داشته باشد مصرف کنندگان واقعی و مردم عادی نیز هر طور شده وارد بازار مسکن شده و اقدام به خرید مسکن می‌کنند.

خرید و فروش مسکن این روز‌ها در بازار به شکل قابل توجهی کاهش داشته است به طوریکه خرید فروش مسکن در شهر تهران در مبایعه نامه ۴۶ درصد و در بخش اجاره ۶۰ درصد کاهش داشته است.
اما مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «بازار» در پاسخ به این پرسش که این روز‌ها با توجه به آغاز ثبت نام جهش مسکن به نظر می‌رسد رکود بازار مسکن به دلیل کاهش تقاضا بیشتر شده باشد؟ گفت: خرید و فروش مسکن این روز‌ها در بازار به شکل قابل توجهی کاهش داشته است به طوریکه خرید فروش مسکن در شهر تهران در مبایعه نامه ۴۶ درصد و در بخش اجاره ۶۰ درصد کاهش داشته است.

از ابتدای فروردین ماه امسال تا ۲۴ مهر ماه، کل قرارداد‌های ثبت شده در تهران ۲۴۶ هزار و ۷۴۱ مورد بوده که ۴۴ هزار و ۱۵۴ مورد آن مبایعه نامه و ۲۰۲ هزار و ۱۶ مورد آن اجاره نامه بوده است. کل قرارداد‌های تهران در این مدت ۱۶ درصد کاهش نشان می‌دهد که ۴۶ درصد در بخش مبایعه نامه و ۶۰ درصد در بخش اجاره کاهش داشته است.

به گفته وی، از ابتدای فروردین ماه امسال تا ۲۴ مهر ماه، کل قرارداد‌های ثبت شده در تهران ۲۴۶ هزار و ۷۴۱ مورد بوده که ۴۴ هزار و ۱۵۴ مورد آن مبایعه نامه و ۲۰۲ هزار و ۱۶ مورد آن اجاره نامه بوده است. کل قرارداد‌های تهران در این مدت ۱۶ درصد کاهش نشان می‌دهد که ۴۶ درصد در بخش مبایعه نامه و ۶۰ درصد در بخش اجاره کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه اصلی‌ترین دلیل کاهش معاملات مسکن در کنار برخی عوامل اقتصادی و سیاسی بالا بودن قیمت‌ها و کاهش قدرت خرید در طی چند سال گذشته است؟ ادامه داد: قیمت مسکن به قدری افزایش یافته است که متقاضیان مسکن که به دنبال واحد مسکونی سه خوابه بودند این روز‌ها باید در پی خرید مسکن دو خوابه و حتی یک خوابه باشند.

خسروی تاکید کرد: قیمت مسکن تا پایان سال افزایش نخواهد یافت و هر متقاضی واقعی که قصد خرید دارد منتظر نماند.

متاسفانه دادن برخی آمار‌های غلط و نابجا از سوی مرکز آمار و بانک مرکزی برای بازار مسکن، به یکباره می‌بینیم قیمت مسکن دستخوش تغییر و افزایش می‌شود. در حقیقت ایجاد تشنج در بازار مسکن از سوی بانک مرکزی و مرکز آمار عایدی جز افزایش قیمت مسکن نخواهد داشت.
 
سرنوشت قیمت مسکن تا پایان سال

قلی خسروی انتقادی از برخی ارگان‌ها مثل بانک مرکزی و مرکز آمار کرد و گفت: متاسفانه دادن برخی آمار‌های غلط و نابجا از سوی مرکز آمار و بانک مرکزی برای بازار مسکن، به یکباره می‌بینیم قیمت مسکن دستخوش تغییر و افزایش می‌شود. در حقیقت ایجاد تشنج در بازار مسکن از سوی بانک مرکزی و مرکز آمار عایدی جز افزایش قیمت مسکن نخواهد داشت. به عنوان مثال وقتی متوسط قیمت مسکن را به یکباره در تهران ۲۷ میلیون تومان اعلام می‌کنند برخی مناطق تهران قیمت‌های خود را بالا می‌برند. در صورتیکه اصلا لزومی به دادن قیمت و متوسط قیمت برای تهران و سایر نقاط در این شرایط نیست.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک اضافه کرد: اینکه مدام گفته می‌شود ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف خواهد شد بدون شک نه در کالا‌های اساسی بلکه بر بازار مسکن هم تاثیر می‌گذارد. همین اقدامات تب بازار مسکن را بالا می‌برد.

وی با تاکید بر اینکه رشد نرخ تورم بر برخی کالا‌ها مثل روغن، برنج و حبوبات تاثیر می‌گذارد، اما مسکن گنجایش رشد قیمت را فعلا ندارد گفت: خرید و فروش مسکن به قدری کاهش داشته است که بنده به عنوان رئیس اتحادیه املاک در دفتر خود ماههاست که حتی یک مورد خرید و فروش مسکن نداشته ام.

بار‌ها گفته ام و باز هم تاکید می‌کنم که متقاضیان واقعی مسکن منتظر نمانند و مسکن بخرند چرا که سیاست‌ها همواره آبستن حوادث است و هر اتفاقی ممکن است رخ دهد. پس متقاضیان واقعی منتظر نمانند و مسکن خریداری کنند.

قلی خسروی در پاسخ به این پرسش که آیا با توجه به رکود حاکم بر بازار مسکن، توصیه شما به مصرف کنندگان واقعی و مردم عادی در این وضعیت چیست؟ آیا مسکن بخرند؟ گفت: بار‌ها گفته ام و باز هم تاکید می‌کنم که متقاضیان واقعی مسکن منتظر نمانند و مسکن بخرند چرا که سیاست‌ها همواره آبستن حوادث است و هر اتفاقی ممکن است رخ دهد. پس متقاضیان واقعی منتظر نمانند و مسکن خریداری کنند.

رئیس اتحادیه املاک در خصوص خرید ملک در ترکیه نیز گفت: همانطور که سال گذشته اعلام کردم که خریداران ملک در ترکیه مراقب باشند که به سرنوشت خریداران ملک در گرجستان و دبی دچار نشوند الان هم می‌گویم که خرید ملک در ترکیه خطرناک است. همین الان وقتی سفرای ۱۰ کشور از ترکیه اخراج می‌شوند بدون شک سرمایه‌ها از ترکیه فرار و ارزش لیر باز هم کاهش می‌یابد. چرا که امنیت است که منجر به خرید ملک می‌شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت تحلیل بازار، تاریخ انتشار: ۴ آبان ۱۴۰۰، کد خبر: ۱۱۳٬۹۲۴، www.tahlilbazaar.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین