پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۳۸۱۹
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۴۰۰ - ۰۱:۰۳
یک روان درمانگر با بیان اینکه در دهه‌های قبل باید از طلاق «انگ زُدایی» می‌کردیم اما اکنون به سمتی پیش رفته‌ایم که باید برای طلاق «انگ زایی» کنیم، به پدیده «طلاق خاکستری» اشاره کرد و گفت: پدیده «طلاق خاکستری» یعنی طلاق افراد بالای ۵۵ سال طی دو دهه اخیر که در کشور در حال شیوع است.

شعار سال:به گفته این روانشناس باید برای والدین آموزش‌هایی گذاشت تا بتوانند به استقلال فرزندان خود و تحکیم روابط زناشویی آن‌ها کمک کنند.

یک روان درمانگر با بیان اینکه در دهه‌های قبل باید از طلاق «انگ زُدایی» می‌کردیم اما اکنون به سمتی پیش رفته‌ایم که باید برای طلاق «انگ زایی» کنیم، به پدیده «طلاق خاکستری» اشاره کرد و گفت: پدیده «طلاق خاکستری» یعنی طلاق افراد بالای ۵۵ سال طی دو دهه اخیر که در کشور در حال شیوع است.
 
 زهرا عبدخدایی در نهمین کنگره ملی آسیب‌شناسی خانواده و پنجمین جشنواره ملی خانواده پژوهی، پنج سال نخست زندگی زناشویی را پر خطر دانست و اظهار کرد: مطابق با آمارها، بسیاری از طلاقها در این پنج سال نخست زندگی مشترک رخ می‌دهد. گویی بستر رابطه زناشویی پر از مین است که ما در این بستر به امنیت و ثبات نمی‌رسیم و هر لحظه ممکن است رابطه زناشویی به جدایی بیانجامد.
 
این روانشناس در ادامه با اشاره به پژوهشی انجام شده و با بیان اینکه هرچه زن و شوهر مین‌های زندگی مشترک را با خود حمل کنند، انفجارهای قدرتمندتری در مراحل بعدی زندگی مشترک رخ خواهد داد، به تشریح راهکارهایی برای خنثی سازی «مین‌های رابطه زناشویی» پرداخت و گفت: پایش مداوم و چرایی و چگونگی طلاق بسیار مهم است. اجباری شدن مشاوره پیش از ازدواج و لزوم غربالگری خشونت از جمله راهکارهای موثر در این مسیر است چراکه در بسیاری از موارد انتخاب اولیه زوجین اشتباه بوده است و انتخاب آگاهانه و تشخیص معیارهای درست برای ازدواج بسیار اهمیت دارد.
 
به گفته این روانشناس باید برای والدین آموزشهایی گذاشت تا بتوانند به استقلال فرزندان خود و تحکیم روابط زناشویی آنها کمک کنند.
 
وی در عین حال این را هم گفت که باید برای دوران پس از جدایی افراد نیز برنامه داشت چراکه آمار طلاقهای «چند باره» نشان دهنده این است که افراد بقایای رابطه قبلی را وارد رابطه بعدی می‌کنند و ما شاهد طلاقهای چند باره هستیم.
 
عبدخدایی با بیان اینکه افراد در ۳۵ تا ۳۹ سالگی و بالای ۵۵ سالگی دچار بحران «معنا» در زندگی می‌شوند و با تاکید بر مفهوم «اصالت»، افزود: افرادی که در زمان سالمندی و بالای ۵۵ سالگی به طلاق روی می‌آورند قبل از آن زمان نیز ناکارآمدی زندگی زناشویی را تجربه کرده‌اند اما تا آن زمان طلاق نگرفته‌اند. در این راستا باید مفهوم اصالت را در افراد تقویت کرد. مفهوم اصالت بر این تمرکز دارد که به کدامین رو در حال حرکت و رفتن هستیم و چطور لحظه‌ها را تجربه می‌کنیم؟، درواقع انسانهای اصیل خودآگاه هستند و در مسیر معنای زندگی خود حرکت می‌کنند. اگر افراد با خود صمیمی نباشند در روابط خود با دیگران نیز اصیل نیستند و در نهایت رابطه زناشویی ناایمن دارند.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی تابناک  ، تاریخ انتشار:  6 آبان1400، کدخبر:1084592 ،www.tabnak.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین