پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۲۷۹۱
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۱
این روز‌ها در عصر دیجیتال همه چیز تغییر کرده؛ این تغییرات به حدی بوده که در فرهنگ و آداب و رسوم ایرانی‌ها نیز تاثیر گذاشته مثل همین نحوه ازدواج جوانان. اگر تا دیروز حجب و حیای جوانان قدیم اجازه نمی‌داد تا سر صحبت در این زمینه را با والدین خود باز کنند، اما اکنون چنین نیست.
شعار سال: جوانان امروزی کمتر به نقش والدین در زمینه ازدواج که مهم‌ترین و بزرگ‌ترین اتفاق در زندگی هر فردی است، توجه دارند، گویا به حدی از تجربه رسیده اند که بد یا خوب زندگی را بدانند، انتخاب درست از نادرست را تشخیص دهند، متاسفانه این روز‌ها والدین تنها شده اند و کمتر در تصمیم گیری‌های بزرگ فرزندان خود دخیل هستند.

جوانان امروزی ملاک درست و مشخصی از همسر آینده خود ندارند و گاه به ظاهر و تیپ افراد بسنده می‌کنند، اما زمانی این اتفاق بدتر رقم می‌خورد که به فضای مجازی کشیده می‌شود، چه بسیار افرادی که در فضای مجازی به دوستی و ازدواج‌های اینترنتی روی آورده و در انتها با شکست مواجه شده اند البته شکست‌هایی که گاه قابل جبران نیست.

والدین در این زمینه گلایه‌هایی دارند و به گفته برخی آن‌ها این گلایه‌ها را با خود در میان می‌گذارند و گوش شنوایی ندارند. برخی از والدین می‌گویند به حدی جوانمان را نصیحت کرده و خواسته ایم آن‌ها را از یک تصمیم اشتباه آگاه کنیم، اما فایده‌ای نداشته و حرف‌های ما برای آن‌ها تکراری شده است.

یکی از والدین می‌گوید: یک زمانی والدین جایگاه خاصی در بین اعضای خانواده داشتند و بدون اجازه آن‌ها کسی حق آب خوردن نداشت، یک زمانی جلوی بزرگتر‌ها پاهایمان را دراز نمی‌کردیم حالا همه این‌ها به کنار و اصلا نمی‌خواهیم مثل گذشته با ما رفتار شود، اما حداقل احترام به والدین را فراموش نکنند و چند وقت پیش پسرم به اجبار خودش با دختری که در فضای مجازی با او آشنا شده بود، ازدواج کرد، اما طول ازدواج آن‌ها همین چند ماه بود و از همسرش جدا شد و اکنون باید مهریه سنگین خانومش را بپردازد، وقتی زیر یک سقف رفت تازه فهمید با فردی ازدواج کرده که اصلا اهل زندگی نیست و به دنبال مسائل مربوط به خودش است. پسرم ابراز تاسف کرد که چرا به حرف ما گوش نداد، اما چه فایده، کار از کار گذشته و او مانده با یک تجربه تلخ و بدهی سنگین.

یکی از والدین دیگر در این زمینه می‌گوید: ما ایرانی‌ها در تاریخ خود ثابت کرده ایم که اصل احترام به والدین همواره برای ما مهم و ارزش بوده، ارزشی که این روز‌ها گویا به کم رنگی روی آورده و جوانان به آن‌ها کمتر بها داده اند، این روز‌ها جوان‌ها تاحدودی به خانواده که نهاد آن را والدین تشکیل می‌دهند، بی مهری می‌کنند و این بی مهری‌ها بیشتر در شیوه انتخاب همسر رخ می‌نماید. اگر یک روزی والدین راس و محور شکل گیری زندگی دو جوان بودند گویا اکنون به حاشیه رانده شده و جای آن‌ها را فضای مجازی گرفته است.

وی ادامه می‌دهد: اگر قدیمی‌ها یا والدین ما نکته‌ای را مدام یادآور می‌شوند هر چند با ادبیاتی ساده، از سر تجربه و پختگی بوده، تجربه‌ای که اکنون دیگر دیده و شنیده نمی‌شود. چه بسیار آشنایی و در نهایت ازدواج‌هایی که از فضای مجازی آغاز شده و به نتیجه‌ای نافرجام ختم شده است. در همسایگی ما دختری با پسری که در فضای مجازی با او آشنا شده بود ازدواج کرد که بعد از چند سال به طلاق انجامید، دختر جوان متوجه شده بود همسرش در فضای مجازی با زنان و دختران دیگر در ارتباط است. در شرایط فعلی وقتی فردی را از نزدیک می‌بینی و درباره اش تحقیق می‌کنی باز نمی‌توانی به او اعتماد کنی در تعجبم جوانان چطور فردی را به عنوان همسر بر می‌گزینند که بیشتر در فضای مجازی او را شناخته اند، زندگی شوخی نیست که آغازش را با دنیای مجازی شروع کنیم.

مثال‌ها در این رابطه بسیار است مثل داستان دختری که فرزند تاجری ثروتمند ساکن یکی از استان‌های کشور بود که از طریق واتس آپ فریب مردی را خورده بود که جز پشیمانی برایش سودی نداشت. خودش در این زمینه در گفتگو با رسانه ها، گفته بود، چند وقتی بود که با پسری از طریق واتس آپ آشنا شدم، چیز زیادی از او نمی‌دانستم، ولی آنطور که فهمیدم ۲۵ سال داشت، مدت زیادی نبود که او را می‌شناختم، ولی در همین مدت کوتاه خیلی برایم جذاب به نظر می‌رسید البته آنگونه که خودش را در پشت واتس آپ معرفی کرده بود و من نیز به این دوستی اعتماد کرده بودم او را قبول داشتم. با اینکه زمان کوتاهی از مدت آشنایی ما از طریق واتس آپ می‌گذشت، اما در همین مدت کوتاه بسیاری از اطلاعات زندگی من در اختیار او قرار گرفت البته او با زیرکی در بعضی از پست‌هایی که برایم می‌فرستاد از زندگی شخصی من نیز سوالاتی می‌پرسید، درآمد و شغل پدرم برایش خیلی اهمیت داشت یادم هست وقتی که گفتم پدرم یک تاجر ثروتمند است برای دفعه اول اصلا باورش نشد و فکر می‌کرد من واقعیت را پنهان می‌کنم، برای همین چند مرتبه در مورد شغل پدرم سوال می‌کرد و من ندانسته از نقشه‌ای شوم تمام واقعیت‌های زندگی ام را با او در میان گذاشتم.

یک روز گفت می‌خواهم از نزدیک ببینمت، وقت آن رسیده که با یکدیگر ملاقات داشته باشیم و من هم مثل همه روز‌های گذشته که به او اعتماد کرده بودم، حاضر به این ملاقات شدم، دیداری که به دور از اطلاع خانواده ام شکل گرفت و تقدیری بد را برایم رقم زد. در یکی از شهر‌های خراسان رضوی قرار ملاقات گذاشت، آن روز به هر بهانه‌ای بود خودم را به قرار ملاقات رساندم. او مثل همان پست‌های واتس آپی که برایم می‌فرستاد جذاب به نظر می‌رسید و حرفهایش بیشتر مجذوبم می‌کرد. او مرا به شهری که بعدا فهمیدم زابل است آورد، بلافاصله پس از رسیدن به زابل مرا در اتاق منزلی زندانی کرد و تلفن همراه ام را گرفت، تازه فهمیده بودم چه کلاهی بر سرم رفته و امید آرزو‌های من قلابی است. به صراحت می‌گفت من تو را فقط به خاطر پول پدرت به اینجا آوردم، او درخواست ۷۰۰ میلیون پول از پدرم داشت، حتی تصمیم داشت که مرا به افغانستان ببرد تا ۷۰۰ میلیون به دستش برسد، اما پدرم پس از اولین تماس خودش را به زابل رساند، البته با همان مقدار پولی که او می‌خواست و سربازان گمنامی که مرا از چنگال دام شیطانی واتس آپ نجات دادند.

در طول شبانه روز هزاران اتفاق این چنینی در پس این تکنولوژی رخ می‌دهد که پایبند نبودن به ارزش‌های خانواده مسیر پرتگاه را بیشتر برای قربانیانش فراهم می‌کند. بسیاری از کارشناسان خانواده معتقد هستند برخی استفاده کنندگان از شبکه‌های اجتماعی تا جایی پیش رفته اند که زندگی خانوادگی آن‌ها تحت تاثیر قرار گرفته و مشکلاتی برای آن‌ها به وجود آمده و گاهی نیز زندگی برخی افراد در اثر استفاده از این شبکه‌ها به مرز جدایی و طلاق رسیده است، نگرانی خانواده‌ها نیز از حضور فرزندان خود در این شبکه‌ها در اوج قرار دارد.

آسیب شناسانان معتقدند در ازدواج‌هایی که مورد تایید والدین نیست، زوج جوان از اعتماد به نفس کمتری در زندگی مشترک برخوردار هستند، زیرا از حداقل حمایت‌ها برخوردارند این در حالی است که ازدواج‌های موفق شامل ازدواج‌هایی است که علاوه بر موافقت زوجین برای ازدواج، والدین نیز موافق باشند. دلبستگی‌های بوجود آمده در دوستی‌های اینترنتی در دراز مدت ممکن است منجر به سوء استفاده افراد فرصت طلب شود و در تجربه این دوستی ها، فرصتی برای انتخاب و شناخت صحیح دختر و پسر از یکدیگر به وجود نمی‌آید. معمولا افراد در این گونه دوستی‌ها فقط ادعا می‌کنند که ارتباطشان با انگیزه ازدواج است و این رابطه بیش‌تر بر عشق ورزی کور استوار است و عنصر خرد ورزی و عقلانیت در تصمیم گیری‌های اینچنینی وجود ندارد.

دوستی‌های اینترنتی نه تنها مشکلی را برای پسران و دختران حل نمی‌کند بلکه اگر هم این روابط به ازدواج بیانجامد، در زندگی مشترک سوء ظن و بی اعتمادی را برای دو طرف به همراه دارد.

معمولا دوستی‌های اینترنتی با انگیزه تفنن، سرگرمی و هوسرانی شکل می‌گیرد، عمر این دوستی‌ها بسیار کوتاه است و آنچه که در پی آن باقی می‌ماند تعارض فکری و احساسی دختران و پسران و از دست دادن اعتماد به نفس و به وجود آمدن بدبینی در بین آن‌ها است. برای پیشگیری از چنین آسیب‌هایی باید خانواده‌ها به نقش حیاتی خود در برابر فرزندان آگاه شوند تا بتوانند الگو‌های صحیح رفتاری را به فرزندان ارائه دهند و آن‌ها را در برابر آسیب‌های اجتماعی واکسینه کنند.

در این باره جامعه، خانواده و سازمان‌های مسئول می‌توانند با تقویت ارزش‌های اخلاقی، معنوی و انسانی و سست گردانیدن معیار‌های مادی در نظر جوانان، تقویت و توسعه مراکز ورزشی و تفریحی و برنامه ریزی صحیح برای اوقات فراغت آنها، ارائه خدمات رفاهی و اجتماعی جهت برطرف کردن کمبود‌های عاطفی کودکان و نوجوانان، پرورش احساس عزت نفس و اعتماد به نفس کودک و نوجوان در خانواده و مدرسه جلوی منزوی شدن جوانان در اجتماع و روی آوردن آن‌ها به دوستی‌ها در فضای مجازی را بگیرند.

بازگشت به ریشه ارزش‌ها و باورهایمان و استفاده صحیح و به جا از تکنولوژی راهگشای حل بسیاری از آسیب‌های اجتماعی است، راهکاری ساده که اکنون بسیاری از کشور‌های توسعه یافته به آن دست یافته اند، راهکاری که روزگاری ریشه در نهاد خانواده ایرانی داشت. بیایید به باور هایمان بازگردیم.
 
عشق‌های مجازی و دردسر‌های آن

همه این‌ها در حالیست که شواهد و آمار‌ها نشان می‌هد که گویا دوره ازدواج سنتی که عاقلانه‌تر بود، به سر آمده و این روز‌ها والدین هیچ نقشی در شکل گیری و انتخاب همسر فرزندانشان ندارند و جایگاه آن‌ها به حاشیه رانده شده است. این روز‌ها جوانان بیشتر وقت و سرمایه جوانی خود را صرف فضای مجازی کرده و همه انتخاب‌های آن‌ها اعم از خرید و آموزش و بویژه دوستی‌ها و ازدواج آن‌ها مجازی شده است.

در برخی روابط شکل گرفته در فضای مجازی یکسری اطلاعات و عکس‌هایی بین طرفین رد و بدل می‌شود که در این بین خانم‌ها بیشترین آسیب را می‌بینند، زیرا چه بسیار پرونده‌هایی که در پلیس فتا به دلیل هتک حیثیت تشکل می‌شود که بیشتر شاکیان پرونده را خانم‌ها تشکیل می‌دهند این در حالیست که به استناد ماده۱۷ قانون جرایم رایانه‌ای، هر فردی به وسیله سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی صوت یا تصویر یا فیلم خصوصی یا خانوادگی یا اسرار دیگری را بدون رضایت او جز در موارد قانونی منتشر کند یا دسترس دیگران قرار دهد، به حبس از ۹۱ روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج میلیون ریال تا ۴۰ میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

به گفته کارشناسان پلیس فتا، یکی از مهم‌ترین ایراد‌هایی که می‌توان در حوزه پیشرفت و ورود تکنولوژی وارد کرد این است که در همه کشور‌های پیشرفته حفظ ارزش‌ها و هنجار‌های آن جامعه بسیار مهم‌تر از ورود ابزار‌های تکنولوژیک جدید محسوب می‌شود، در واقع در جامعه‌ها باید سعی شود قبل از ورود یک رسانه یا ابزار جدید با فرهنگ سازی و آموزش درست، آن را در خدمت فرهنگ و ارزش‌های رایج در جامعه خود دربیاروند. ازدواج در هه جوامع امری مقدس و اصلی‌ترین مرحله ورود به زندگی عاطفی است و می‌توان گفت که از ابتدای تشکیل جامعه بشری مراحل و شکل‌های مختلفی را گذرانده تا به شکل امروزی تثبیت شده است.

گسترش این نوع ارتباطات در سال‌های اخیر دوام و پایداری برخی ازدواج‌ها را با تهدید روبه‌رو کرده است، ازدواج‌های اینترنتی به دلیل مبتنی نبودن بر پایه‌های فرهنگی ارزش‌های جامعه و آشنا نبودن افراد با یکدیگر و ارزش‌های خانوادگی طرف مقابل به‌سرعت فرو می‌پاشد در این شیوه آشنایی به دلیل این‌که مواجهه فیزیکی به وجود نمی‌آید، افراد می‌توانند هویت کاذب برای خود دست‌وپا کنند و به طرف مقابل اطلاعات غیر واقعی بدهند این امر نخستین حلقه زنجیر انحراف از اخلاقیات است که در آشنایی‌های اینترنتی رخ می‌دهد.

کارشناسان حوزه خانواده بر این باور هستند که در اینترنت بسیار آسان است که افراد را با خلق شخصیت‌های کاملا تخیلی فریب داد کاری که امکان آن در واقعیت بسیار مشکل‌تر است؛ بنابراین روابط اینترنتی در مقایسه با روابط واقعی و همراه با حضور جسمانی - روانی ضعیف و در عین حال پیچیده است.

بیشتر کسانی که به ازدواج اینترنتی و آشنایی در فضای مجازی گرایش دارند، امکان برقراری ارتباط و تعامل با جنس مخالف را در فضا‌ها و محیط‌های متعارف ندارند و در رویا‌ها و آرزو‌های غیرواقعی سیر می‌کنند در واقع افرادی به سمت ازدواج اینترنتی می‌روند که معاشرت‌های کمتری در دنیای واقعی داشته و واقعیت‌هایی را که می‌بینند مطابق میل آن‌ها نیست، بنابراین در اینترنت به دنبال آرمان و آرزو‌های خود هستند.

کارشناسان حوزه فضای مجازی نیز معتقد هستند، با نگاهی گذرا به دنیای اینترنت و تفحصی کوتاه در دنیای مجازی مشخص می‌شود در نگاه اول، اتکا به اینترنت و فضای مجازی آسان‌ترین راه همسریابی تلقی شود، اما واقعیت آن است که فضای نامطمئن مجازی نمی‌تواند ملاک دقیق و خوبی برای یافتن شریک زندگی به حساب آید، زیرا بررسی‌ها نشان می‌دهد، چون دوستی‌ها و آشنایی‌های اینترنتی تعهدی میان افراد به وجود نمی‌آورد، می‌تواند خیلی زود به جدایی منجر شود همچنین شناختی که از این طریق شکل می‌گیرد چندان کامل نیست، چون ازدواج باید با آگاهی و درک عمیق صورت بگیرد.

تحقیقات نشان می‌دهد ازدواج‌های اینترنتی اگر هم اتفاق بیفتند از روی عقل و منطق نیستند و متأسفانه سوءاستفاده در این سایت‌ها بسیار زیاد است و بیشترین رابطه‌هایی که به شکلی در این سایت‌ها ایجاد می‌شود با اهداف جنسی است و اخلاق در بسیاری از موارد در این سایت‌ها زیر پا گذاشته می‌شود.

در این گزارش به نمونه‌ای از پرونده‌هایی که در زمینه در پلیس فتا تشکیل شده است، اشاره می‌شود:

دستگیری عامل تهدید و اخاذی از بانوان در شبکه‌های اجتماعی

سرهنگ علی اصغر افتخاری رئیس پلیس فتا استان هرمزگان از کشف یک فقره پرونده با موضوع تهدید و اخاذی خبر داد و گفت: متهم با شگرد پیشنهاد ازدواج اقدام به اخاذی کرده است. خانمی با ارائه مرجوعه قضائی به پلیس فتا استان مراجعه کرد و مدعی شد حدود سه ماه پیش از طریق شبکه اجتماعی اینستاگرام با شخصی ناشناس آشنا شده که متهم با شگرد‌های خاص مبالغی قابل توجهی وجه از وی دریافت کرده است، بر همین اساس موضوع برای پیگیری در دستور کار پلیس فتا استان قرار گرفت.

این مقام انتظامی اضافه کرد: متهم با وعده ازدواج و برنامه ریزی برای مراسم خواستگاری، به بهانه‌های خاص مبالغی قابل توجهی از شاکیه دریافت و بعد از مدتی تلفن‌های همراه خود را خاموش تا اینکه بعد از گذشت چند هفته با شاکیه تماس تلفنی و دلیل عدم حضورش را مشکلات خانوادگی عنوان و مجدداً از وی درخواست پول داشته است.

رئیس پلیس فتا هرمزگان با بیان اینکه با توجه به عدم واریز وجه توسط شاکیه، متهم وی را به انتشار تصاویر خصوصی در فضای مجازی و حتی ارسال آن‌ها برای خانواده‌اش تهدید کرده است، تصریح کرد: با اقدامات فنی و هماهنگی‌های قضایی سرانجام متهم در زمان حضور برای دریافت پول از شاکیه دستگیر و به پلیس فتا منتقل شد.

افتخاری افزود: با تحقیقات جامع و کامل از متهم و بررسی فنی تلفن همراه توقیفی از وی توسط کارشناسان اداره فنی و ادله دیجیتال این پلیس مشخص شد متهم با همین شگرد از ۴۲ خانم دیگر پس از دریافت تصاویر خصوصی از آن‌ها اخاذی کرده است، متهم برای صدور کیفرخواست کیفری و شناسایی سایر شکات به دادسرا منتقل شد.
 
عشق‌های مجازی و دردسر‌های آن

انتشار تصاویر شاکی در فضای مجازی به بهانه ازدواج

سرهنگ حشمت سلیمانی رئیس پلیس فتا استان فارس از دستگیری دو نفر از اتباع خارجی که با انتشار تصاویر خصوصی شاکی در شبکه اجتماعی واتساپ قصد اخاذی از او را داشتند، خبر داد.

وی در تشریح این خبر اظهار داشت: خانمی جوان با ارائه مرجوعه قضائی به پلیس فتا مراجعه و مدعی بود فردی ناشناس در فضای مجازی با انتشار تصاویر خصوصی وی در شبکه اجتماعی واتساپ قصد اخاذی به مبلغ ۵۰ میلیون ریال را دارد که رسیدگی به این پرونده به صورت ویژه در دستور کار کارشناسان پلیس فتا قرار گرفت. کارشناسان پلیس فتا با اقدامات فنی و تخصصی موفق شدند هویت متهم و دوستش که از اتباع خارجی بودند را شناسایی و آنان را در یکی از محلات شیراز دستگیر کنند.

رئیس پلیس فتا فارس با بیان اینکه متهمان به بزه ارتکابی خود اقرار کردند، افزود: متهم اصلی به بهانه ازدواج تصاویر خصوصی شاکی را اخذ و با همکاری یکی از دوستانش اقدام به انتشار آن‌ها در فضای مجازی کرده بود. برابر قانون هرگونه توهین، اهانت و یا پخش تصاویر شخصی افراد در فضای مجازی جرم محسوب شده و عواقب جبران ناپذیری برای فرد به همراه دارد، لذا رعایت اخلاق در فضای سایبر و به خصوص شبکه‌های اجتماعی امری مهم محسوب می‌شود.

جواب رد به خواستگار مزاحمت اینترنتی را در پی داشت

رئیس پلیس فتا اصفهان گفت: فردی که با ایجاد پروفایلی در یکی از شبکه اجتماعی موبایلی اقدام به انتشار تصاویر شخصی و خصوصی یکی از شهروندان کرده بود و موجبات هتک حیثیت و آبروریزی او را فراهم آورده بود، شناسایی و دستگیر شد. در پی شکایت خانمی جوان مبنی بر هتک حیثیت او در فضای مجازی بررسی پرونده در دستور کار این پلیس قرار گرفت.

سرهنگ سیدمرتضی مرتضوی عنوان کرد: شاکی در اظهارات خود عنوان داشت، فرد ناشناسی در یکی از شبکه اجتماعی اقدام به ایجاد پروفایلی به نام وی و قرار دادن تصاویر شخصی او به همراه مطالب کذب و توهین آمیز علیه او کرده است. در تحقیقات صورت گرفته مشخص شد فردی اخیراً از شاکی خواستگاری کرده و به دلیل منفی بودن جواب وی او را چندین بار تهدید به انتشار تصاویرش کرده است. با اظهارات شاکی و جمع آوری ادله دیجیتالی لازم در این زمینه متهم ظرف ۲۴ ساعت دستگیر و در تحقیقات صورت گرفته عنوان کرد که با شاکی قرار گذاشته بودم که به خواستگاری وی بروم، ولی او به یکباره از تصمیم خود منصرف و پیشنهاد ازدواج من را رد کرد و من به قصد انتقام جویی از او تصاویرش را با ایجاد پروفایلی به نام او در یکی از شبکه‌های اجتماعی مجازی منتشر کردم.

ازدواج به سبک مجازی دردسر آفرین شد

رئیس پلیس فتا استان زنجان از شناسایی و دستگیری عامل اخاذی و تهدید به انتشار تصاویر خصوصی شاکیه خبر دادو گفت: فضای مجازی بالاخص شبکه‌های اجتماعی محل مناسبی برای نگهداری اطلاعات خصوصی و ارسال آن به افراد غریبه نیست. در پی شکایت یکی از شهروندان زنجانی مبنی بر تهدید و اخاذی از طریق انتشار تصاویر خصوصی در فضای مجازی، مراتب به‌صورت ویژه در دستور کار کارشناسان پلیس فتا قرار گرفت. با اقدامات فنی و شیوه و شگرد‌های خاص پلیسی متهم به هویت معلوم در استان زنجان شناسایی و با هماهنگی مقام قضایی در یک عملیات غافلگیرانه دستگیر و ابزار‌های دخیل در ارتکاب جرم توقیف و به پلیس فتا انتقال داده شد.

سرهنگ محمدعلی آدینه‌لو گفت: در بازجویی‌های اولیه متهم منکر بزه ارتکابی می‌شد، ولی پس از روبه‌رو شدن با مستندات، ضمن اعتراف به جرم خود اظهار داشت از طریق شبکه تلگرام با شاکی پرونده آشنا شده و پس از جلب اعتماد وی به بهانه آشنایی و ازدواج، اقدام به دریافت تصاویر خصوصی کرده و با تهدید به انتشار این تصاویر، قصد اخاذی و برقراری ارتباطات نامتعارف را داشت که توسط پلیس فتا استان زنجان دستگیر شد.

هشدار پلیس فتا نسبت به دوستی و ازدواج‌های اینترنتی

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا به موضوع دوستی و ازدواج‌های اینترنتی اشاره کرد و گفت: این روز‌ها به دلیل گستردگی شبکه‌های اجتماعی، شکل گیری روابط دوستانه در این فضا رو به افزایش است.

سرهنگ علی محمد رجبی افزود: روابط دوستی که در فضای مجازی شکل می‌گیرد، فرصت شناخت عمیق را به فرد نمی‌دهد، این نوع روابط در دنیای مجازی می‌تواند آسیب‌های جدی در پی داشته باشد؛ چراکه شبکه‌های اجتماعی فضای آزادی را در اختیار کاربر قرار داده و باعث ورود افراد به روابط نامتعارف شده که در مدت طولانی اثرات مخربی را متوجه فرد و خانواده‌اش می‌کند.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا گفت: با توجه به این که فرصت شناخت عمیق از طرف مقابل در فضای مجازی امکان ندارد، پس بهتر است کاربران اطلاعات شخصی خود را افشا نکنند؛ چراکه ممکن است بعد‌ها مورد سوءاستفاده قرار گیرد.

وی به پرونده‌هایی که در این خصوص در پلیس فتا تشکیل شده اشاره کرد و گفت: انتشار و اشتراک گذاری عکس‌ها و فیلم‌های خصوصی می‌تواند بعد‌ها مورد سوءاستفاده مجرمان و کلاهبرداران سایبری قرار گیرد، بنابراین شهروندان دقت داشته باشند که به دوستی‌های مجازی اعتماد نکنند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: ۸ مرداد ۱۴۰۰، کد خبر: ۸۴۳۹۸۵۲۸، www.irna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین