پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۴۱۷۱
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۴
تلویزیون بعد از سال‌ها رخوت دارد خودش را نشان می‌دهد. البته هنوز نتیجه کار معلوم نیست. با این حال اتفاق‌های چند مدت اخیر در دوران ریاست جدید، نشان می‌دهد که تغییرات زیادی در سازمان عریض و طویل صداوسیما به وقوع پیوسته است.

شعار سال: تلویزیون بعد از سال‌ها رخوت دارد خودش را نشان می‌دهد. البته هنوز نتیجه کار معلوم نیست.‌ با این حال اتفاق‌های چند مدت اخیر در دوران ریاست جدید، نشان می‌دهد که تغییرات زیادی در سازمان عریض و طویل صداوسیما به وقوع پیوسته است. گزارش‌های خبری هفته گذشته سیما درباره قطعی پمپ‌بنزین‌ها و انتصاب داماد شهردار تهران به نوعی خرق عادت این رسانه بود. حالا هم حرف و حدیث‌های زیادی درباره روزهای آینده سازمان صداوسما شنیده می‌شود.تغییر در اولویت‌ها و ساختار سریال‌سازی، بازگشت عادل فردوسی‌پور، تحولات مربوط به مدیریت اخبار و... از مهم‌ترین خبرهایی است که این روزها مدام دست به دست می‌شود و دهان به دهان و صفحه به صفحه در میان مردم می‌چرخد. آیا صداوسیما که سال‌هاست از شبکه‌های اجتماعی، شبکه نمایش خانگی و... شکست ‌خورده، در حال ری‌برندینگ و نوزایی است؟

  جریان سریال‌سازی
 
سریال‌سازی سیما سال‌های سال است که به روزمرگی افتاده و تعداد بینندگان سریال‌های اخیر تلویزیون در مقایسه با روزگاری که خیابان‌ها برای دیدن مجموعه‌های نمایشی سیما خلوت می‌شد، ناچیز است. تلاش‌های چند سال اخیر مدیران هم برای رونق بخشیدن به سریال‌ها خیلی توفیقی نداشته است. مدتی تصمیم گرفتند به جای سریال، ‌برنامه‌های ترکیبی بسازند. حاشیه‌ها و اتفاق‌های عجیب و غریب این برنامه‌ها باعث شد تا دوباره تصمیم به سریال‌سازی گرفته شود؛ اما همچنان بازار سریال‌ها چندان اطمینان‌بخش نیست.
 
حالا ساختار و بافتار سریال‌سازی در سیما به‌عنوان یکی از واحدهای هزینه‌بر سازمان، به دستور رئیس جدید، قرار است زیرورو شود و چالش‌ها و دست‌اندازهای آن  بررسی و مرتفع شود. البته شنیده‌ها حاکی از سخت‌گیری جبلی در مدیریت سریال‌سازی است. با این حساب به نظر می‌رسد که خیلی از پروژه‌های سریال‌سازی، ‌یعنی آنهایی که به لحاظ کیفی در رده‌های پایین‌تری هستند، متوقف و بودجه‌های ساخت آنها صرف ساخت سریال‌های دیگری شود.
 
گزارش‌های رسانه‌ای حاکی از این است که فعلا ۱۵ پروژه سریال‌سازی متوقف شده است. رئیس سازمان قصد دارد تا دست دلال‌های بازار سریال‌سازی را از بودجه‌های میلیاردی کوتاه کند و سیمافیلم مثل یک کمپانی تولید فیلم و سریال‌، مستقیما به تولید بپردازد. البته شنیده‌ها نیز حاکی است که سریال‌های پرمخاطب سیما که مناسبتی هستند و در فرآیند تولید قرار دارند مثل نون‌خ۴، زیرخاکی۳ و... همچنان به تولید ادامه خواهند داد؛ اما حتی این سریال‌ها باید بتوانند به لحاظ کیفی نظر مدیریت جدید را جلب کنند.

  بازگشت ۹۰؟
 
رفتن عادل فردوسی‌پور از تلویزیون و تعطیل شدن برنامه محبوب و پرمخاطب ۹۰ از عجیب‌ترین اتفاقات‌ تاریخ اخیر تلویزیون بود. اتفاقی که به دست یک مدیر جوان و ناشناخته در شبکه سوم سیما افتاد و باعث شد تا سر همه فوتبال‌دوستان از چنین کار ناگهانی و بهت‌آوری سوت بکشد. به هر حال کاری بود که شد و گویا هیچ‌کدام از دوستداران این برنامه فوتبالی هم آنقدر زورشان نمی‌رسید که بتوانند عادل را به ۹۰ و ۹۰ را به آنتن شبکه سه برگردانند. اما حالا ورق برگشته و خیلی‌ها دارند از بازگشت مجری محبوب فوتبالی سیما به شبکه سه حرف می‌زنند. به تازگی محمد سرافراز، رئیس اسبق رسانه ملی گفته: «در دوره ما فشار برای تعطیلی برنامه ۹۰ بود، منتها مجموعه تصمیمات این بود که این کار انجام نشود. اما به نظرم در دوره بعد خواستند مدیر مجموعه شبکه ۳ خودش را نشان دهد و او هم کمک کرد که این برنامه تعطیل شود. مدیران شبکه سه تصور می‌کردند می‌توانند شبیهش را درست کنند که خب نتوانستند.» البته هنوز معلوم نیست که عادل فردوسی‌پور به آنتن شبکه سوم سیما بازخواهد گشت یا نه! با این حال هیچ رسانه‌ای دوست ندارد یکی از محبوب‌ترین چهره‌هایش را که در دو سه ساعت میلیون‌ها بیینده را پای برنامه‌اش می‌نشاند از دست بدهد. باید منتظر ماند و دید که جبلی چه تصمیمی برای دوستداران پرشمار فوتبال خواهد گرفت.
 

تحولات خبری
 
شنیده‌ها حاکی است که پیمان جبلی به‌عنوان رئیس سازمان، حساسیت قابل توجهی در شیوه‌های تنظیم و ارائه خبر دارد. سوابق او در این زمینه احتمالا یکی از دلایل حساسیتش در این‌باره باشد. به هر روی اتفاقاتی که در این چند مدت رخ داده، بیانگر برخی تغییر و تحول‌هاست. نخستین اتفاق قابل توجه در این‌باره، گزارش‌هایی است که تلویزیون هفته گذشته پخش کرد. اگرچه چنین گزارش‌هایی برای هر رسانه‌ای باید اتفاقی روزمره باشد، ‌اما کمتر مخاطبی انتظارش را داشت. به هرحال این اتفاق رخ داد و با استقبال گسترده‌ای هم روبه‌رو شد. در ادامه نیز روز گذشته خبر عجیبی در رسانه‌ها منتشر شد.  در پی تغییر مدیرعامل خبرگزاری صداوسیما که شامگاه یکشنبه (۹ آبان‌ماه) خبر آن رسما اعلام شد، سیدمهرداد سیدمهدی، مدیرعامل پیشین این خبرگزاری مطلبی را منتشر و اعلام کرد در بیمارستان بوده که این خبر را شنیده است. او نوشته: «امشب که در بیمارستان متوجه شدم بار مسوولیت از دوش این بنده حقیر برداشته شد. واقعا خدا را شکر کردم و امیدوارم دوستان بعدی در ادامه مسیر موفق و موید باشند.» این اتفاق هم برخی کارشناسان را بر آن داشته تا بگویند که گویا تحولات اساسی در ساختاربندی و اولویت‌گذاری مدیریت خبری صداوسیما در پیش است.

  یک رنسانس؟
 
مجموع اتفاق‌هایی که در چند وقت اخیر رخ داده است، به خودی خود ذهن را به این سمت می‌برد که گویا تحولاتی اساسی در راه است. همان‌طور که گفته شد، صداوسیما سال‌هاست که دچار رخوت شده و به تکرار رسیده است. آیا جبلی این تصمیم و توانایی را دارد که اعتباری دوباره به تلویزیون و رادیو برگرداند؟

 
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از  روزنامه دنیای اقتصاد  ، تاریخ انتشار:  11  آبان  1400، کدخبر: 3812098، www.donya-e-eqtesad.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین