پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۵۳۵۸
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۵
رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: سازمان محیط زیست با ساختار فعلی نمی‌تواند بر عملکرد همه دستگاه‌ها نظارت کند.
شعار سال: «علی سلاجقه» رییس سازمان حفاظت محیط زیست در نخستین نشست خبری خود گفت: وضعیت محیط زیست کشور را همه می‌دانید و دغدغه دارید. در تلاشیم رویکرد سازمان از حالت سیاست زدگی بیرون بیاید در جهت انجام ماموریت‌های خودش دچار دگردیسی کامل در ساختار شود. سازمان محیط زیست با ساختار فعلی نمی‌تواند، بر عملکرد همه دستگاه‌ها نظارت کند، در دستور کار است به صورت مدبرانه و بر طبق استاد بالادستی این سازمان را از نظر سازمانی ارتقا دهیم و دچار تحول از نظر ساختاری و رویکرد‌های تکلیف قانونی شود و سعی می‌کنیم با ظرفیت‌های مردمی و رسانه‌ای رسالت خودمان را انجام دهیم.

او افزود: در بحث دریاچه ارومیه، ستاد احیای دریاچه به عنوان مجموعه به صورت جامع به این مساله پرداخته است، راهکار‌های سخت افزاری انجام شده، اما به عنوان متخصص منابع آبی با رویکرد سخت افزاری موافق نیستم.

سلاجقه گفت: عملکرد ستاد احیا همچنان ادامه دارد، در ستاد احیا اعتبارات مکفی برای تکمیل بحث‌های سخت افزاری دیده شده است. مجموعه معاونت انسانی و ستاد احیای دریاچه ارومیه کار جامعی ارائه دادند که می‌تواند الگوی مناسبی برای همه تالاب‌ها باشد. این بحث را حتما به عنوان یک رویکرد مناسب برای سایر تالاب‌های کشور، دنبال خواهیم کرد.

او در ارتباط با حق آبه تالاب انزلی گفت: تالاب انزلی یکی از سرمایه‌های کشور است و اجازه نمی‌دهیم انزلی به ارومیه تبدیل شود. در تالاب انزلی موضوع خفگی اتفاق افتاده، باتوجه به عدم وجود اکسیژن گونه‌های مهاجم جایگزین شده است. حتما در جهت تخصیص اعتبارات مصوب شده این تالاب اقدام خواهیم کرد.

سلاجقه گفت: داشته‌های محیط زیست ما دارد از دست می‌رود و ما این سرمایه‌ها را از بین برده ایم. پس نیاز داریم ارزش گذاری دقیقی در حوزه منابع طبیعی داشته باشیم. بحث دیگر ما حفاظتی و حاکمیتی است، ما در مبحث ارزیابی باید قوی عمل کنیم. معاونت‌های تخصصی تشکیل شده است. باید سازمان به سمتی برود که از نظر حاکمیتی قوی‌تر باشد. ما معاونت طبیعی و تنوع زیستی داریم. آیا جنگل داری ما خارج از محیط طبیعی ماست؟ شالوده اصلی و زمینه محیط زیست محیط طبیعی است. اگر قرار است مدیریت جامعی اعمال شود. مجموعه منابع طبیعی و محیط زیست مجموعه واحدی است.

او افزود: ما طبیعت را برمبنای داشته خودش مدیریت نکردیم. الان با مشکل مواجه شده ایم، هر حوزه آبخیز ورودی و خروجی دارد. اما باید طبیعت را بر مبنای داشته‌های خودش مدیریت کنیم. استان اصفهان یکی از استان‌هایی است که شاید برخی اوقات‌ها و لابی‌گری‌ها باعث شده کل صنعت کشور در یک جا قرار بگیرد و سفره‌های آب تخلیه شود. با طبیعت نمی‌شود شوخی کرد. به دستگاه‌های مختلف هم مطرح کردیم که دراین زمینه خطر جدی برای کشور وجود دارد.

سلاجقه گفت: تغییر اقلیم یک موضوع اساسی است، با تغییر اقلیم تنوع زیستی ما هم دچار مشکل می‌شود. مخصوصا بحث آب ارتباط مستقیمی با جانداران و محیط زیست دارد. شرایط اقلیمی همه دنیا را متاثر کرده و کشور ما براساس وضعیتش شکنندگی بیشتری دارد.

او افزود: در اجلاس پاریس پیش تعهدی که امضا شد تعهد آور نیست و مجلس شورای اسلامی باید آن را مصوب و ابلاغ کند. ۴ درصد پیشنهاد کاهش گاز‌های گلخانه‌ای داده ایم و ۸ درصد منوط به رفع تحریمهاست. شبهاتی باید رفع شود. اما بحث مشکلات لایه ازن و گاز‌های گلخانه‌ای را چه کسانی ایجاد کرده اند؟ این فرایند در بازه‌ای طولانی مدت اتفاق افتاده است، الان به نتیجه رسیده اند که کشور‌های دارای منابع انرژی، پول بهبود وضعیت طبیعت را بدهند، این یک سیاست استعماری است. ما باتوجه به سیاست‌های ابلاغی رهبری، به صورت داوطلبانه ۴ درصد پیشنهاد داده ایم که ۱۷ میلیارد هزینه دارد وقتی به ۲۱ درصد برسد بیش از ۵۰ میلیارد هزینه دارد.

سلاجقه گفت: با این شرایط به کشوری که تروریسم اقتصادی محاصره اش کرده می‌گویند به تعهدات خود عمل کنید. جاده یک طرفه به سامان نخواهد رسید. سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری فوق العاده مدبرانه است و شاید چندان به آن عمل نکرده ایم، اما خوشبختانه کار‌هایی انجام شده است. این سیاست‌ها در بحث جامع نگری فوق العاده بسیار مترقی و رو به جلو است.

او افزود: کشور منطقه ما در اجلاس پاریس نه به صورت کمی که به صورت کیفی متعهد شده بود و در اجلاس اخیر هم عربستان و قطر مواضع خوبی داشتند. ما باید دیپلماسی محیط زیستی را ارتقا دهیم. ما از بعد حاکمیتی همکاری هایمان را با این کشور‌ها باید گسترش دهیم.

سلاجقه گفت: یکی از بهترین رویکرد‌ها به نظرم جمله رییس جمهور بود که گفتند توسعه فرع بر محیط زیست است، ایشان با قدرت از بحث محیط زیست حمایت می‌کند. ایشان در یک جلسه جمله‌ای گفتند که نقل به مضمون می‌کنم، گفتند «محیط زیست قدرتمند باید در مقابل قدرتمندان قدرتمندانه بایستد.»

او افزود: از لحاظ علمی دنبال توسعه کم اثر هستیم، اما توسعه‌ای که حداقل خسارت را بزند و محیط زیست را حفظ کند. سازمان محیط زیست به عنوان متولی مجوز‌ها باید خودش به دنبال دستگاه‌ها برود و بگوید من بهترین مسیر توسعه را به شما پیشنهاد می‌کنم. محیط زیست به عنوان دستگاه ناظر باید در زمان و مکان مناسب وارد عمل شود و بی مدیریتی بقیه نباید دامن آن قرار بگیرد.

او درارتباط با آب‌های ژرف افزود: ما مبتنی بر داشته‌های کشورمان برنامه نداریم. اما زمینه‌های آبی کشور اعم از آب‌های مرئی و نامرئی باید شناسایی و تعیین حجم شود و باید اولویت بندی کنیم. کشور‌های حاشیه ما از این آب‌های ژرف استفاده کرده اند. ما باید با هزینه کمتر بهترین نتیجه را داشته باشیم.

سلاجقه گفت: ما باید تبیین می‌کردیم و خوشبختانه دنیا هم پذیرفت که ایران به صورت داوطلبان کار‌های خودش را انجام می‌دهد. ما می‌خواهیم از ظرفیت‌های جامعه جهانی استفاده کنیم. نشست‌ها و رویکرد‌های خوبی اتفاق افتاد که امیدوارم به منصه ظهور برسد. بیشتر مباحث آلاینده‌ها مطرح بود و ما در این زمینه کار خودش را انحام می‌دهیم. تکالیف دستگاه‌ها مشخص است و عملکردی هم اگر انجام نشده بازخواست می‌کنیم.

او درارتباط با طرح انتقال آب دریاچه خزر به سمنان گفت: در بحث انتقال آب، دنیا در انتقال آب تجارب متفاوتی دارد، و انتقال آب بین حوضه‌ای دیده نشده که خیلی موفق باشد. گاهی مساله آب شرب است که فرق دارد. در بحث انتقال آب دریاچه خزر هنوز اتفاقی نیافتاده و اعتبار اختصاص پیدا نکرده است. ما در دیپلماسی آب خوب عمل نکرده ایم. ما در مسائل آب‌های بین المللی، مباحث آبی و دریا‌ها و اقیانوس‌ها و سفره‌های زیرزمینی قانون خاصی نداریم.

او درارتباط با مساله سدسازی از سوی ترکیه و حق آبه ایران گفت: نشست خوبی با ترکیه داشتیم و در دستور کار است که حق آبه‌های محیط زیستی خودمان را به دست بیاوریم.

سلاجقه درارتباط با مساله مصارف آب در کشاورزی گفت: کشاورزی یکی از بحث‌های اصلی مصرف آب در دنیا و کشور ماست، این آب به جا مصرف نمی‌شود. مدیریت آب در کشاورزی مدیریت عالمانه‌ای نیست. نقشه الگوی کشت کشور در دست تهیه است و باید فرهنگسازی اتفاق بیافتد که برمبنای برداشت‌های سرزمینی مان کشت کنیم.

او با اشاره به مساله ریزگرد‌ها گفت: نقشه کانون‌های اصلی گرد و غبار داخلی و خارجی شناسایی و مساحت یابی شده و جهت هایش مشخص شده است. در استان خوزستان بحث تالاب‌ها اولویت اول ماست و کار‌هایی انجام شده است، ما سال‌های گذشته نشست‌های خوبی با دیگر کشور‌ها داشته ایم و آن را ادامه می‌دهیم که از ظرفیت‌های منطقه‌ای مان کمک بگیریم. در شرایط کم آبی در بحث الگوگیری از رویکرد نرم دریاچه ارومیه می‌توانیم تالاب‌های استان خوزستان را مدیریت کنیم.

او در پاسخ در ارتباط با سد چم شیر گفت: مساله سد گتوند در این سد هم وجود دارد. این مساله را در دولت مطرح کریم که موضوعی که در گتوند اتفاق افتاده اینجا اتفاق نیافتد. اما باید مطالعات انجام شود و نقاطی که زیر آب خواهد رفت مشخص شود. اجازه این فاجعه احتمالی را نخواهیم داد.

او درارتباط با مساله محیط بانان گفت: در مبحث محیط بانی چیزی که در طی این سال‌ها اتفاق افتاده در بحث اعتبارات افزایش ۱۲۰ درصدی داشته ایم. با سازمان امور استخدامی جلسه داشته ایم و بحث محیط بانان مطرح بوده است.

سلاجقه درارتباط با محیط بانی که حکم قصاص گرفته است گفت: ما همانطور که خبرنگاری که زندانی شد را آزاد کردیم تلاش کرده ایم و با وکلای تراز بالا پیگیری کردیم که انشالله حکم بشکند.


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از ایلنا، تاریخ انتشار:۲۵ آبان۱۴۰۰، کد خبر: www.ilna.news، ۱۱۵۷۶۱۷
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین