شعار سال: در سالهای گذشته تلویزیون در کنار سریالهایی با ژانر ملودرام، پلیسی، دفاع مقدس و امنیتی و... در مناسبتهای مختلف در ژانر طنز نیز سریالهایی تولید و به پخش میرساند که اتفاقا توسط افرادی نامدار در این عرصه مانند مهران مدیری، رضا عطاران و... ساخته میشد که بازخورد این سریالها نشان از این داشت که مخاطب با میل و رغبت پای رسانه مینشست، اما در این چند سال کارهای طنز در جذب مخاطب چندان موفق نبودند و به جز چند نمونه این آثار آن چنان که باید با اقبال مواجه نشد. چرایی این موضوع میتواند جنبههای مختلفی داشته باشد که از آن جمله میتوان به سخت بودن آثار طنز در تولید، معدود بودن ستارههای طناز در رسانه و البته ممیزیها و خط قرمزهای فیلم نامه و انتخاب سوژه و ... اشاره کرد به همین بهانه با کارشناسان و منتقدان رسانه گپ و گفتی داشتیم که در ذیل از نظر میگذرانید.
«
رضا استادی» منتقد سینما و تلویزیون در این خصوص میگوید:
حتی آیتمهای طنز هم روحیه مخاطب را عوض میکندقطعا سریالهای طنز یکی از الزامات برنامه سازی در تلویزیون است و حتماً باید در این فضای جدی، اخمو و عبوس مخاطبان امکان تماشای آثار طنز را داشته باشند. متاسفانه روز به روز این فضای اخمو و جدی در حال بزرگ شدن است و نیاز است دراین فضا حتما برنامهها و سریالهای طنزی به نمایش درآیند تا این اندوه را تخیله کنند.
استادی درباره یک تجربه شخصی از
تماشای آثار طنز گفت: «جمعه شب چهارده آبان ماه در حال تماشای تلویزیون بودم که با برنامهای در شبکه پنج سیما مواجه شدم. در این برنامه تعدادی از هنرمندان شبکه پنج بایک اتوبوس جهانگردی بین مردم رفته و آیتمهای طنز اجرا میکردند. برنامه در همین حد ساده بود، اما من به عنوان یک مخاطب وقتی شبکههای تلویزیونی را نگاه میکردم این برنامه من را جذب کرد و همین حال و هوای شادی که این برنامه داشت تا حدودی روحیه من را به عنوان یک بیننده عوض کرد و فکر میکنم این موضوع برای بقیه مخاطبین هم صدق کند.»
طنز باید به مسائل جامعه طعنه بزنداین منتقد افزود: «متاسفانه تلویزیون در طول سالهای اخیر و به خصوص در دوران ریاست علی عسگری به شدت یک رسانه جدی و عبوس، صددرصد حاکمیتی و دور از جامعه بود که صرفا به یک طیف مخاطب خاص محدود شد. من به عنوان یک مخاطب جایگاه خودم را در برنامههای تلویزیون پیدا نمیکردم و مشخصا نه برنامه نمایشی دلخواهم از این رسانه نمایش داده میشد نه برنامه خبری. به همین دلیل عمدتا تلویزیون من یا رو شبکه مستند بود یاشبکه نمایش تا حداقل در این دو شبکه بتوانم گاهی برنامه مورد علاقهام را پیداکنم و از طرفی کمتر آگهی ببینم چرا که دیگر شبکهها در لا به لای پخش آگهیها گاهی برنامهای هم نمایش داده میشد!
استادی سپس با طرح این موضوع که «
طنز لازم است، اما باچه هدفی و باچه ساختاری؟» ادامه داد: «ایرادی که اغلب سریالهای تلویزیون با آن مواجه است این است که تماماً شبیه به هم هستند و مشخصا سریالهای طنز شبکه سه علاوه بر موضوع و لوکیشن، از نظر بازیگران هم تکراری هستند. انگار یک سفارشی داده شده که یک تهیه کننده ۱۰ تا سریال طنز بسازد و فقط این سریالها با فاصله زمانی از هم پخش میشود و اغلب تفاوتی با هم ندارد.
رضا استادی ادامه داد: ما به طنز نیاز داریم، اما طنزی که به مسائل اجتماعی طعنه بزند، با موضوعات روز مرتبط باشد و یا انتقادهای واقعی در آن باشد نه انتقادهای جلعی که متأسفانه درحال حاضر بسیار زیاد شده است.
تلویزیون با کسی شوخی نمیکنداو گفت: در همین سازمان صدا و سیما در اوایل دهه هشتاد عروسک مسئولین ساخته میشد وبااین عروسک در یک برنامه طنز صبحگاهی «صبح بخیرایران» آیتمهای طنز اجرا میشد. مشخصا باعروسک آقای لاریجانی رییس سازمان صدا و سیما در آن زمان خودم عکس یادگاری دارم، اما در حال حاضر این شوخیها برایمان انگار غیر قابل باور است! تصور کنید پخش این برنامهها در آن زمان چقدر باعث جلب اعتماد مخاطب به تلویزیون میشد، اما در حال حاضر نوع طنز مورد استفاده تلویزیون در اغلب موارد یک طنز جعلی است و باهیچکس نمیتوان شوخی کرد. به همین دلیل هم وقتی کار طنزی پخش میشود محدود میشود به موضوعاتی مانند ازدواج، درگیری زن و شوهر بر سر طلاق و... که اساساً هیچ موضوعیتی ندارد و مردم از دیدن این موضوعات اشباع شده اند و اگر هم قرار است به این چنین موضوعات پرداخته میشود در کنار آن باید به طنزهای انتقادی هم توجه کرد تا مردم بخشی از خودشان را در این آثار ببینند و با رسانه احساس نزدیکی کنند.
استادی در پایان افزود: قطعا طنز برای تلویزیون لازم است، اما مهم است که برنامههای طنز توسط چه کسانی و باچه رویکرد و تنوعی ساخته شود؟ اگر رویه تکرار همین موضوعهای دستمالی شده باشد که سالهاست در حال تماشای آن هستیم قطعا اتفاق مثبتی نیست، اما اگرتصمیم به تحول در این حوزه گرفته شود باید از آن استقبال کرد.
شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از خبرگزاری برنا، تاریخ انتشار:۲۶ آبان۱۴۰۰، کد خبر: www.borna.news،۱۲۵۸۰۹۲