پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۸۵
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۱
از تفاهم‌نامه احداث سد شفارود 12 سال می‌گذرد، تفاهم‌نامه‌ای که با امضای وزرای نیرو و جهاد کشاورزی و در حضور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست وقت منعقد شد و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی نیز اعتبارات لازم را بدان اختصاص داد.

شعار سال: در این 12 سال جاده‌ها و تونل‌های سد شفارود در حالی احداث شد که با روی کار آمدن دولت یازدهم و همزمان با ساخت بدنه سد، دستور توقف کار صادر شد. یکی از مباحث جدی حول پروژه سد شفارود، این است که به دلیل پیشرفت 27 درصدی ساخت سد و صرف اعتبارات مالی و سرمایه‌گذاری پیمانکاران در این بخش، امکان توقف کامل پروژه و خروج آن از چرخه اجرا وجود ندارد، که همین مسئله محل اختلاف نظر مدیران سازمان حفاظت محیط زیست نیز است.

محمد درویش، مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط زیست : اگرچه ادعا می‌شود سد شفارود به منظور تامین آب شرب 50 هزار نفر ساخته می‌شود، اما لازم بذکر است؛ اگر این سد منحصر به 93 هکتار هم باشد، حداقل 40 میلیون متر مکعب آب در آن جای می‌گیرد، این در حالیست که برای 50 هزار نفر تنها به پنج میلیون متر مکعب آب نیاز داریم.

وی می‌افزاید: سد شفارود در منطقه‌ای که ریزش‌های آسمانی آن 2000 میلی‌متر است و با حفر حدود 40 سانتی‌متر در خاک می‌توان به آب رسید و در کنار دریای خزر قرار دارد، ساخته و از این طریق 90 هکتار از ارزشمندترین جنگل‌های هیرکانی قطع می‌شود.

ساخت سد شفارود نباید بدون دریافت مجوز زیست محیطی شروع می‌شد

به ادعای سعید متصدی، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست عوامل سه‌گانه‌ای مانع خروج کامل پروژه سد شفارود از چرخه اجرایی شده است: اول اینکه این طرح به تایید و امضای سه مدیر ارشد کشور شامل وزاری نیرو و جهاد کشاورزی و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست وقت رسیده، دوم اینکه تاکنون میلیاردها تومان برای ساخت سد شفارود هزینه و حقوق مکتسبه‌ای در این پروژه ایجاد شده است و وزارت نیرو، به عنوان مجری طرح اصرار به اجرای آن دارد و سوم اینکه سازمان حفاظت محیط زیست خود را برای تامین نیاز آب شرب منطقه موظف می‌بیند.

این درحالیست که مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید به اینکه بهانه پیش‌آمدن حقوق مکتسبه برای ادامه طرح‌هایی که مشکل محیط زیستی دارد، ادله و اقدام اشتباهی است، اظهار کرد: ساخت سد شفارود نباید بدون دریافت مجوز زیست محیطی شروع می‌شد و پیمانکاران این پروژه به غلط در این طرح سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

درویش با بیان اینکه به شدت با این مساله مخالف هستم، که مجریان بدون دریافت هر نوع مجوزی از سازمان حفاظت محیط زیست به اجرایی و عملیاتی کردن پروژه‌ها اقدام می‌کنند، اظهار می‌کند: علاوه بر سد شفارود، سد «ایالو» در زنجان نیز فاقد مجوز است و به سازمان حفاظت محیط زیست در مورد ساخت آن هیچ اطلاعی داده نشده است و قصد دارند این سازمان را در عمل انجام شده، قرار دهند.

وی با اشاره به اینکه ادعا می‌شود سد ایالو یک سد تنظیمی است، ادامه می‌دهد: سد تنظیمی را در همان سر شاخه‌ای می‌سازند که سد اصلی یعنی مراش ساخته می‌شود، در صورتی که این سد روی سر شاخه دیگری در حال ساخت است، مجریان که نگران مخالفت سازمان حفاظت محیط زیست با این سد بوده‌اند، بلافاصله تمام نیروهای خود را بسیج کرده‌اند که 24 ساعته، طی سه شیفت کار را به جایی پیش ببرند که بگویند روی این سد کار کرده‌، هزینه و بیت‌المال صرف شده و باید اجازه تمام کردن ساخت سد را بدهید.

مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط زیست تاکید می‌کند: این اتفاق در همه نقاط کشور در حال وقوع است و اگر سازمان حفاظت محیط زیست بخواهد جلوی آنها را بگیرد، به سرعت و به راحتی آن را سرکوب می‌کنند، چون این سازمان از پشتوانه اجتماعی لازم برخوردار نیست.

درویش در پایان با اشاره به عزم جدی معصومه ابتکار، رییس سازمان حفاظت محیط زیست برای جلوگیری از احداث سد شفارود می‌گوید: در این مدت هم سازمان حفاظت محیط زیست در مقابل فشارها ایستادگی کرده و فشارهای بسیاری را در جریان ساخت این سد تحمل کرده است.

 سد شفارود در شش کیلومتری جنوب غربی رضوانشهر در فاصله 65 کیلومتری رشت، روی رودخانه شفارود در حال ساخت است. هدف از احداث این سد، تأمین آب شرب شهرستان‌های رضوانشهر و پره‌سر به میزان 5.7 میلیون مترمکعب در سال، تأمین آب کشاورزی 10 هزار و 830 هکتار از زمین‌های منطقه به میزان 98 میلیون مترمکعب در سال، تأمین آب سالانه مورد نیاز صنعت به میزان 12 میلیون مترمکعب و همچنین تولید انرژی برق‌آبی به میزان 70 گیگاوات در سال عنوان شده است. حجم مخزن سد 98 میلیون مترمکعب و حجم حفاری آن نیز یک میلیون و 500 هزار مترمکعب برآورد شده است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از وبسایت ایسنا، تاریخ انتشار : 29آبان 1394 کد خبر: 94082917521،www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین