پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۳۶۸۸۵
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۱
قائم مقام معاون آموزشی وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه 30 درصد دانشگاه‌های خارجی از لیست اعتبار این وزارت خانه خارج شدند، گفت: نتایج ارزشیابی جدید وزارت بهداشت از دانشگاه‌های خارجی، از تابستان سال آینده اعمال می‌شود.

شعار سال: دکتر حمید اکبری با اعلام این مطلب، به خارج شدن 30 درصد از دانشگاه‌های مورد تایید وزارت بهداشت در ارزشیابی جدید اشاره کرد و افزود: براساس ارزشیابی دانشگاه‌های خارجی وزارت بهداشت، که طبق رتبه بندی‌های بین المللی دانشگاههای خارجی صورت گرفته، برخی دانشگاه‌های مورد تایید این وزارتخانه حذف شدند اما متقابلاً بسیاری از دانشگاه‌ها نیز به این لیست جدید اضافه شدند یعنی دانشگاه‌هایی که در رتبه‌بندی‌های جهانی قرار داشتند در ارزشیابی جدید پذیرفته شدند.

وی در ادامه تصریح کرد: انتقادی که به ارزشیابی اخیر دانشگاه‌های خارج از کشور وارد می‌شود این است که چرا برخی از دانشگاه‌هایی که علوم پزشکی نیستند به لیست جدید ارزشیابی اضافه شده‌اند. این در حالی است که ما در برخی از رشته‌های مقطع Ph.D علوم پایه پزشکی و رشته‌های بین‌رشته‌ای مرتبط با سلامت از دانشگاه‌های غیرپزشکی نیز فارغ‌التحصیل داریم که "اقتصاد سلامت"، "بیوتکنولوژی"، "مهندسی پزشکی" از جمله این رشته‌ها محسوب می‌شوند. بعلاوه اینکه ملاک معتبر شناخته شدن دانشگاههای خارجی صرفا رتبه بین المللی و حضور آنها در بین دانشگاههای برتر می‌باشد.

قائم‌مقام معاونت آموزشی وزارت بهداشت تاکید کرد: قبل از ارزشیابی اخیر دانشگاه‌های خارج از کشور توسط وزارت بهداشت معمولا دانشگاه‌های غیرپزشکی که رشته‌های بین‌رشته‌ای مرتبط با سلامت تدریس می‌کردند توسط این وزارتخانه تعیین‌تکلیف نشده بودند و در صورتی که برای رشته مشخص متقاضی وجود داشت اعتبار آن دانشگاه مورد بررسی قرار می‌گرفت اما در ارزشیابی‌های جدید این مشکل رفع شد و دانشجویان به راحتی می‌دانند چه دانشگاه‌هایی در لیست دانشگاه‌های مورد تایید وزارت بهداشت قرار گرفتند.

*ارزشیابی دانشگاه‌های خارجی از سال آینده اعمال می‌شود

دکتر اکبری با تاکید بر اینکه ارزشیابی جدید وزارت بهداشت از دانشگاه‌های خارج از کشور از تابستان سال آینده اعمال می‌شود، گفت: ارزشیابی فعلی تاثیری در وضعیت دانشجویانی که در سال‌های گذشته در دانشگاه‌های خارج از کشور مشغول تحصیل بوده و هستند ندارد، یعنی کسی که در حال حاضر پذیرش گرفته یا قبل از تابستان سال 96 تحصیل خود را شروع کند شامل این ارزشیابی نمی‌شود.

وی همچنین خاطرنشان کرد: در ارزشیابی اخیر دانشگاه‌های خارجی مورد تایید وزارت بهداشت، تعداد بیشتری از دانشگاه‌های کشورهای مجارستان، هند و ترکیه (که بیشترین دانشجوی ایرانی در این کشورها تحصیل می‌کنند) از لیست حذف شدند.

قائم‌مقام معاونت آموزشی وزارت بهداشت به نحوه نظارت بر فعالیت موسسات اعزام دانشجو به خارج از کشور اشاره کرد و افزود: کارگروهی متشکل از نمایندگانی از وزارتخانه‌های بهداشت، علوم، امور خارجه، نماینده قوه قضاییه و وزارت کشور وجود دارد که درخصوص اعطای مجوز به موسسات اعزام دانشجو به خارج از کشور تصمیم‌گیری می‌کند. همچنین یک کارگروه نظارت در وزارت علوم وجود دارد که بر کار موسسات اعزام دانشجو به خارج از کشور نظارت می‌کند.

دکتری اکبری درخصوص بیشترین تخلفات موسسات اعزام دانشجو به خارج از کشور نیز گفت: بیشترین تخلفاتی که این موسسات انجام می‌دهند این است که از دانشگاه‌هایی که در لیست مورد تایید وزارت بهداشت نیستند پذیرش می‌گیرند و برای اعزام دانشجو به خارج اطلاعات نادرستی به افراد منتقل می‌کنند.

* فعالیت موسسات اعزام دانشجو ارزشیابی می شود

وی از برنامه وزارت بهداشت برای ارزشیابی فعالیت موسسات اعزام دانشجو به خارج خبر داد و گفت: براساس برنامه وزارت بهداشت به زودی نحوه اعزام دانشجو به خارج تغییر می‌کند و بر این اساس موسسات در قبال اعزام دانشجو به خارج از کشور باید بتوانند دانشجویان خارجی را نیز برای تحصیل در داخل کشور جذب کنند.

*شرایط انتقال دانشجو به داخل کشور تغییر کرد

قائم‌مقام معاونت آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به بازنگری شرایط انتقال دانشجویان خارج به دانشگاه‌های داخل خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه بسیاری از دانشجویانی که در رشته‌های علوم پزشکی بخصوص پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی در خارج از کشور تحصیل می‌کنند این امید را دارند که بعد از مدتی یعنی دو سال بتوانند به دانشگاه‌های داخلی منتقل شود که برای سال جدید شرایط انتقال دانشجویان از خارج به داخل کشور تغییر کرده است.

دکتر اکبری یادآور شد: تاکنون شرایط انتقال دانشجویان به دانشگاه‌های داخلی به این صورت بود که معدل دیپلم، پیش‌دانشگاهی و واحدهایی که در آن دانشگاه می‌گذرانند 14 باشد اما این شرایط مورد بازنگری قرار گرفت و از سال آینده دانشجویی به دانشگاه‌های داخلی منتقل می‌شوند که معدل دیپلم آنها 16، پیش‌دانشگاهی 17 و معدل واحدهای گذرانده در دانشگاه مبدأ 15 باشد. همچنین دانشجویی می‌تواند به دانشگاه داخل منتقل شود که 72 واحد را با موفقیت و معدل بالا در دانشگاه خارج از کشور گذرانده باشد.

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از خبرگزاري ايسنا، تاریخ انتشار: 26 آبان 1395، کد مطلب: 95082518128:www. isna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین