پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۹۰۵۱
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۱
عبدالناصر درخشان نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: خیلی سال‌ها پیش ما مسیر صنعتی شدن را در کشور آغاز کردیم، اما همواره با چالش روبرو بودیم. برای رسیدن به اهداف صنعتی باید اول از هر چیز جامعه همراه با صنعت کشور باشد. تا زمانی که ما اعتماد به کالا‌های کشورمان را نداشته باشیم. صنعتی شدن با مشکل روبرو خواهد شد. باید کالای کشورمان را با این تصور که اگر آن کالا را استفاده کنیم به صنعت، تولید و اقتصاد کشور کمک می‌کند، تهیه کنیم.
شعار سال: موضوع توسعه صنعتی به قدری حائز اهمیت است که بدون آن، دستیابی به رشد اقتصادی پایدار نیز بیشتر شبیه به یک رویا می‌ماند. مطالعه کشور‌های پیشرو اقتصادی جهان ثابت می‌کند که بدون توسعه صنعتی و اتکای اقتصاد بر صنعت، نمی‌توان انتظار حل مصائب اقتصادی همچون بیکاری را داشت. با این حال پژوهش‌های دانشگاهی ثابت کرده‌اند که بخش صنعت در ایران بر مبنای بسیاری از معیار‌ها مانند درآمد سرانه، ارزش افزوده و میزان صادرات صنعتی پیشرفت قابل‌توجهی در طول نیم قرن گذشته را ثبت نکرده است.

آنچه امروز از اصطلاح «کشور‌های صنعتی» به ذهن متبادر می‌شود، علاوه بر مجموعه‌ای از کارخانه‌ها و ماشین‌آلات صنعتی، شکل خاص و پیشرفته‌ای از سازماندهی مدرن در گردش امور در حوزه‌های مختلف است. بر اساس چنین درکی از دستاورد‌ها و ویژگی‌های صنعتی شدن است که کشور‌های در حال توسعه، طی پنجاه سال گذشته، برنامه‌های جدی را برای توسعه صنعتی به اجرا درآورده‌اند. در یک کلام می‌توان گفت که صنعت تلفیقی است از سرمایه و فناوری، که هر دو ویژگی فرهنگی جامعه ایرانی در تضاد و تقابل با دو عنصر شکل دهنده صنعت می‌باشند.

مسیر سخت صنعتی شدن ایران

عبدالناصر درخشان نماینده مجلس شورای اسلامی مبنی بر اینکه از عصر امیرکبیر با وارد کردن تکنولوژی ساخت سماور از روسیه، تلاش شد تا ایران به سمت صنعتی شدن برود، چرا مسیر صنعتی شدن ایران تاکنون اینقدر ناهموار و طولانی بوده است، اظهار کرد: همانطور که مسیر صنعتی شدن کشور پستی و بلندی‌هایی داشته است، ساختار سیاسی کشور نیز از زمان امیرکبیر تا اکنون دستخوش تغییرات شده است و در پستی و بلندی و فراز نشیب‌های زیادی قرار گرفته است.

نماینده یازدهم مجلس بیان کرد: خیلی سال‌ها پیش ما مسیر صنعتی شدن را در کشور آغاز کردیم، اما همواره با چالش روبرو بودیم. بطور مثال صنعت خودروی ما آن مسیری را که همزمان با کشور‌های دیگر شروع کرد را هرگز طی نکرد. برای رسیدن به اهداف صنعتی باید اول از هر چیز جامعه همراه با صنعت کشور باشد. تا زمانی که ما اعتماد به کالا‌های کشورمان را نداشته باشیم. صنعتی شدن با مشکل روبرو خواهد شد. باید کالای کشورمان را با این تصور که اگر آن کالا را استفاده کنیم به صنعت، تولید و اقتصاد کشور کمک می‌کند، تهیه کنیم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن ادامه داد: این فرصت را مردم و دولت همواره به صنعت خودروسازی کشور داده بودند، بیش از نیم قرن فرصت تا این صنعت به درجه‌ای از کیفیت برسد تا مردم خودرو‌هایی در تزاز خودرو‌های درجه یک جهانی سوار شوند. h ما هزاران بار تاسف که این مسیر را خودروساز داخی هرگز طی نکرد. همچنین خیلی از صنایع ما آن استاندارد‌های کیفی که در سطح جهانی باشد را هیچگاه نداشته اند. زیرا که نگاه ما به صنعت، نگاهی ساختارمند همچون دیگر کشور‌های نبوده است.

استقرار صنایع مهم کشور در فلات مرکزی

نماینده مردم ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: ما باید این موضوع را درک کنیم که در بازار کالا‌هایی هست که از لحاظ کیفیت هم تزاز و یا بالاتر از کالای ما، که می‌توانند رقیب باشند و بازار را تسخیر کنند. خیلی از صنایع ما که به این جایگاه نرسیدند غره بودند که بازار در یداختیار آن‌ها است و هر کالایی که تولید کنند مردم مجور به استفاده از آن هستند، اما زمانی هست که مردم این کالا را به علت حس وطن دوستی و حس کمک به کشور می‌خرند،، اما در برخی از صنایع (خاصه در خودروسازی) مردم را مجبور کردند که از آن کالا استفاده کنند.

درخشان در پایان و در پاسخ به این سوال که طرح آمایش صنعتی از برنامه چهارم توسعه بسیار مورد تاکید بوده است، آیا در طرح‌های صنعتی کشور چنین رویکردی مدنظر است یا همچنان بدون توجه به منابع آبی و استعداد‌های انسانی و طبیعی منطقه ای، طرح‌های صنعتی در دستور کار قرار می‌گیرند، اظهار کرد: ما اکنون چالش‌های عجیب و غریب در استان‌های مرکزی کشور داریم، ما بدون درنظرگرفتن آمایش سرزمینی تمام صنایع مهم کشور را در فلات مرکزی کشور مستقر کرده ایم. ما فکر محیط زیست و منابع آبی کشور را نکرده بودیم و امروزه با پدیده بحران آب و آلودگی محیط زیست روبرو هستیم. باید شرایط را به سمت و سویی ببریم که از فرصت‌های ایجاد شده در کشور نهایت استفاده را ببریم و کاری کنیم که صنایع کشور در اکثر نقاط کشور پخش شود تا سال‌های آینده بهرمندی بیشتری نسیبمان شود.



شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از گسترش، تاریخ انتشار:۹ دی ۱۴۰۰، کدخبر:، www.gostaresh.news، ۲۲۹۷۹۲
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین