پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۷۸۰۳
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۰
محسنی بندپی: متاسفانه ما در نگه داشتن نخبگان و جوانان و تحصیلکرده هایمان برنامه نداشتیم و غرب برای جذب آن‌ها برنامه داشت حالا جذب نخبگان کشور‌های دیگر پیشکش باشد. باید باور کنیم توسعه کشور بر مبنای علم صورت می‌گیرد نه بر مبنای آزمایش و خطا، متاسفانه در دولت سیزدهم هم بر اساس آزمون و خطا پیش می‌رویم.
شعار سال: گفته می‌شود که اولین جرقه‌های صنعت در ایران را باید همزمان با گسترش صنایع ماشینی جست‌وجو کرد. اما روند صنعتی شدن ایران با ورود نخستین سماور به تهران آغاز شد، با صدارت میرزا تقی‌خان امیر کبیر، رادمردی که ساختار اقتصادی جامعه اش را خوب می‌شناخت، جامعه‌ای که از صنعت جدید بی بهره و کشاورزی اش عقب افتاده بود. او می‌دید چگونه مردم کشورش، مصرف کننده کالای بی مصرف فرنگی شده اند؛ و چگونه تولید اندک کالا‌های داخلی که هنوز بر پا بود، کم کم دارد از کار می‌افتد. او به خوبی خطر خروج ذخیره طلا را از ایران به فرنگ و نکات ظریف سیاسی، اقتصادی دیگر را حس می‌کرد.

امیر خوب می‌دانست، پیشرفت کشور به ایجاد صنعت جدید و پیشرفت کشاورزی و توسعه بازرگانی داخلی و خارجی و گسترش روابط اقتصادی، با دنیا و... بسته است. اما روند صنعتی شدن ایران که از زمان امیرکبیر آغاز شد تاکنون بر یک خط صاف نبوده است. ۶ برنامه توسعه در زمان پهلوی و ۶ برنامه توسعه‌ای بعد از انقلاب هیچگاه ایران را کشوری صنعتی نکرد. برای رسیدن به این سوال که چرا ایران بیش از ۱۰۰ سال است در مسیر صنعتی شدن قرار گرفته، اما هیچگاه موفق نشده است، با یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به گفتگو پرداختیم. 

باور به صنعتی شدن بر بستر کارشناسی
محمدعلی محسنی بندپی نماینده مجلس یازدهم در گفتگو با خبرنگار یک رسانه در مورد موضوع یاد شده اظهار کرد: می‌توان گفت که در طول یکصد سال گذشته باور مسئولین ما ضعیف بوده است. این ریشه‌ای‌ترین پاسخ من به سوال شما است ما ثابت کرده‌ایم که اگر مردم و مدیران ما در موضوعی عمیقا باور داشته باشند. قطعا حال و روز ما امروز بهتر بود. اگر در صنعتی شدن هم باور داشته باشیم و باور ما بر روی بستری کارشناسانه رخ بدهد موفق می‌شویم.

وی افزود: وقتی باور داریم که می‌خواهیم پلی بسازیم به سراغ کارشناس سازنده پل می‌رویم، ولی متاسفانه در بسیاری از اوقات می‌بینیم افراد در جایگاه خود نیستند و دانش کافی ندارند. مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب می‌فرماید اگر آمریکا در دو قرن گذشته به این همه ثروت و قدرت رسیده است تنها از طریق دانش بوده است. قطعا آن سوی سکه دانایی، توانایی است.

نماینده مردم چالوس در مجلس اظهار کرد: اگر ما در ایران نتوانسته ایم در صنعت توانا شویم به این دلیل بود که ساز و کار درستی را انتخاب نکرده‌ایم. در سال ۱۴۰۱ با شعار مقام معظم رهبری بر مبنای تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین. رویکرد جدیدی به سمت تولید مطرح شده است. امیدواریم امسال بتوانیم با اتکا به دانش وعلوم روز تحولی جدید را در تولید ایجاد کنیم. تولید است که ما را به سمت توسعه و اشتغاال پایدار خواهد برد.

ماجرای پیشنهاد دانشگاه مریلند به یک روستایی در ایران
محسنی بندپی در پاسخ به این سوال که آیا استفاده از مدیران و کارشناسان خارجی می‌تواند کمکی به صنعتی شدن کشور کند یا خیر. اظهار کرد: دانشگاه مریلند آمریکا به یکی از دانشجویان ایرانی روستا‌های محروم که نمرات ممتاز دارد بورس ۱۰۰% کشاورزی می‌دهد، چون می‌داند که اگر می‌خواهد آمریکا ثروتمند بماند تنها راه آن بر مبنای دانش است. آمریکا امروزه در همه عرصه‌ها ابرقدرت است، اما خودش چیزی ندارد و تلاش کرده از مغز‌های برتر همه کشور‌ها و حتی از نخبگان کشوری که به نظر آمریکا مظنون اول تروریسم است استفاده کند.

نماینده مجلس یازدهم در پایان اظهار کرد: متاسفانه ما هنوز نتوانسته ایم از نخبگانمان به درستی استفاده کنیم. بنده مرتبا عرض کرده‌ام که آسیب خروج نخبگان به مراتب بیشتر است و کمر توسعه کشور را بیشتر می‌شکند. متاسفانه ما در نگه داشتن نخبگان و جوانان و تحصیلکرده هایمان برنامه نداشتیم و غرب برای جذب آن‌ها برنامه داشت حالا جذب نخبگان کشور‌های دیگر پیشکش باشد. باید باور کنیم توسعه کشور بر مبنای علم صورت می‌گیرد نه بر مبنای آزمایش و خطا، متاسفانه در دولت سیزدهم هم بر اساس آزمون و خطا پیش می‌رویم.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از پایگاه خبری گسترش نیوز، تاریخ انتشار:۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱، کد خبر: ۲۵۸۲۶۶، www.gostaresh.news
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین