پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۹۷۰۹
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۸
اگرچه در روند مذاکرات نشانه‌هایی از پیشرفت مشاهده می‌شود، اما طرف‌های غربی باید دست از مقصرنمایی ایران در وضعیت فعلی در مذاکرات بردارند و با توجه به اینکه در توافقات گذشته به هیچ یک از تعهدات خود عمل نکردند، تعهدات خود در توافق احتمالی آتی را تصمین کنند.
شعار سال: مذاکرات وین طی روز‌های گذشته با دیدار‌ها و رایزنی‌های تیم‌های مذاکره‌کننده ادامه داشته است و علی باقری مذاکره‌کننده ارشد کشورمان دیدار‌هایی را با طرف‌های مقابل در چارچوب جلسات دوجانبه و چند جانبه برگزار کرد؛ و در طرف دیگر نیز هم زمان جلساتی میان نمایندگان گروه ۱+۴ و آمریکا برگزار شده است.

مذاکرات لغو تحریم‌ها روز پنجشنبه در حالی پیگیری شد که وین پایتخت اتریش و محل برگزاری مذاکرات به دلیل یکی از مناسبت‌های مذهبی این کشور تعطیل بود.

تازه‌ترین ارزیابی‌های باقری از مذاکرات

مذاکره‌کننده ارشد کشورمان در تازه‌ترین ارزیابی خود از روند گفت‌وگوها، گفته بود که مذاکرات مثبت و رو به جلو در جریان است. او در پاسخ به سؤال خبرنگاری که از او درباره نتیجه مذاکرات چند روز اخیر پرسید، بیان داشت که تلاش‌ها برای دستیابی به توافق نهایی جریان دارد.

دیدار باقری با معاون وزیر خارجه کره جنوبی

باقری روز پنج‌شنبه در حاشیه حضور خود در وین به منظور شرکت در مذاکرات لغو تحریم‌ها، با معاون وزیر خارجه کره جنوبی دیدار و گفتگو کرد.
 
تلاش‌ها برای دستیابی به توافق نهایی جریان دارد

معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان، در این جلسه که به درخواست طرف کره‌ای و در محل نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در وین برگزار شد، گفت که دولت کره جنوبی موظف به آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران است و تحریم‌های یکجانبه آمریکا نمی‌تواند توجیهی برای عدم پرداخت بدهی‌ها به ایران باشد.

البته این دیدار ارتباط مستقیمی با مذاکرات جاری میان ایران و گروه ۱+۴ نداشته و در چارچوب رایزنی‌های دوجانبه معمول میان دو کشور و به درخواست طرف کره‌ای انجام گرفته است.

هیئت کره‌ای سپس راهی هتل ماریوت شد و با برخی رؤسای هیئت‌های مذاکره‌کننده در مذاکرات رفع تحریم‌ها رایزنی کرد. انریکه مورا هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام و نمایندگان سه کشور اروپایی هم در هتل ماریوت حضور داشتند.

کره جنوبی عضو برجام نیست؛ اما دیپلمات‌های این کشور به وین سفر کرده‌اند تا از فرصت مذاکرات جاری برای بررسی راه‌های حل و فصل موضوع دارایی‌های مسدود شده ایران از طریق رایزنی‌های دیپلماتیک استفاده کنند.

ایران خواستار ضمانت‌هایی است که مانع اعمال تحریم‌های جدید شود

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان، در گفت‌وگوبا شبکه خبری الجزیره با بیان اینکه دور هشتم مذاکرات وین، مذاکرات را در مسیر درست قرار داد. گفت که ایران در مذاکرات وین خواستار ضمانت‌هایی است که مانع اعمال تحریم‌های جدید و بازگشت تحریم بعد از برداشته شدن آن است.
 
تلاش‌ها برای دستیابی به توافق نهایی جریان دارد

امیر عبداللهیان در ادامه افزود: ما خواهان تضمین‌هایی هستیم که عدم اعمال تحریم‌های جدید و عدم بازگشت تحریم‌های کنونی پس از لغو شدن را شامل شود.

وزیر امور خارجه ایران، صادرات نفت ایران و دستیابی به درآمد‌های آن را از جمله این تضمین‌ها برشمرد.

وی همچنین گفت: در حال حاضر تبادل غیر رسمی پیام با آمریکایی‌ها در وین با هدف تسهیل مذاکرات وجود دارد.

الجزیره به نقل از امیرعبداللهیان افزود: ما سخنان خوبی از هیئت آمریکایی در وین می‌شنویم، اما مهم، مشاهده اقدامات جدی است.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در صفحه توئیتری خود با بیان اینکه مذاکرات وین در مسیر طبیعی و خوب جریان دارد، گفت که ابتکارات طرف ایرانی این فضا را رقم زده است.

امیرعبداللهیان در گفت‌وگوی تلفنی با خانم آنیکن هویتفلد همتای نروژی خود در مورد وظیفه غرب در واکنش به ابتکار تهران، تاکید کرد که اکنون این طرف غربی است که باید نشان دهد آیا حسن نیت و اراده جدی برای توافق خوب دارد.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان با اشاره به گفت‌گو‌های هسته‌ای در وین، اظهار داشت: اکنون فضای کلی مذاکرات مثبت است و اگر طرفین به تعهدات کامل خودشان در برجام بازگردند، ایران نیز اقدامات جبرانی خود را متوقف خواهد کرد.

امیرعبداللهیان تأکید کرد: طرف‌های غربی نه تنها در سخن، بلکه بایستی حسن نیت خود را در عمل نیز نشان دهند و اقدام عملی مورد نظر، رفع تحریم‌ها و بازگشت به برجام است.

مذاکرات وین تابع ضرب‌الاجل نیست

میخائیل اولیانوف مذاکره کننده ارشد روسیه هم اظهار داشت که گفتگو‌ها به طور پیوسته و دائم میان هیئت‌های مذاکره کننده جریان دارد و پیشرفت در روندمذاکرات مشهود است. وی با بیان اینکه فعالیت‌های دیپلماتیک تابع ضرب‌الاجل نیست خاطر نشان کرد که مذاکرات باید به طور هدفمند برای دستیابی به توافق نهایی دنبال شود.

نماینده روسیه در مذاکرات وین، در صفحه توئیترش از دیدار با نماینده دائم عربستان سعودی در سازمان‌های بین‌المللی و مقام‌های ریاض در وین خبر داد و اعلام کرد که آن‌ها را در جریان وضعیت مذاکرات وین قرار داده است.
 
تلاش‌ها برای دستیابی به توافق نهایی جریان دارد

این دیپلمات روس افزود: همچنین نقطه نظراتمان در مورد چشم‌انداز‌های گفتمان امنیتی در منطقه خلیج فارس را تبادل کردیم.

قریب به اتفاق کشور‌های مشارکت کننده در گفتگو‌ها نسبت به پیشرفت‌های حاصل شده در روند مذاکرات ارزیابی نزدیکی به یکدیگر دارند.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز سه‌شنبه به وقت محلی در نخستین نشست خبری در سال جدید میلادی ۲۰۲۲ که بصورت تلفنی با برخی خبرنگاران رسانه‌های بین‌المللی در واشنگتن برگزار شد، گفته بود که مذاکرات هسته‌ای با ایران در وین پیشرفت کمی داشته‌اند و آمریکا امیدوار است در این هفته این پیشرفت گسترش یابد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین اضافه کرده بود: لغو تحریم‌ها و گام‌هایی که آمریکا باید بردارد، همراه با گام‌های هسته‌ای که ایران باید انجام دهد، در صورتی که بخواهیم به پایبندی متقابل به برجام برسیم، در قلب مذاکرات کنونی در وین است.

اگرچه در روند مذاکرات نشانه‌هایی از پیشرفت مشاهده می‌شود، اما طرف‌های غربی باید دست از مقصرنمایی ایران در وضعیت فعلی در مذاکرات بردارند و با توجه به اینکه در توافقات گذشته به هیچ یک از تعهدات خود عمل نکردند، تعهدات خود در توافق احتمالی آتی را تصمین کنند. در این مدت چند روزه مذاکرات در دور هشتم، دیدار‌ها در سطوح مختلف در جریان بوده است و در روز‌های آینده نیز روال کار در وین به همین ترتیب خواهد بود.
 
 پیشتر گمانه‌زنی‌هایی درباره برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام و پایان دور هشتم مذاکرات مطرح بود، اما پیگیری‌های به عمل‌آمده حاکیست که گفتگو‌ها جریان دارد و این موضوع فعلا در دستور کار اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک قرار ندارد.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۴۰۰، کدخبر: ۸۴۶۰۴۸۸۰، www.irna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین