پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۹۵۹۳
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۳
ارزیابی و موضع اسرائیل در قبال مذاکرات وین، به طور چشمگیری تغییر کرده است. برخی رسانه های اسرائیلی نیز به صراحت از انشقاق و شکاف در مواضع مقامات این رژیم در خصوص مذاکرات ایران و گروه ۱+۴ خبر می دهند. اکثر تحلیل گران اسرائیلی تاکنون بر این باور بودند که چشم انداز توافق بین ایران و ۱+۴ ضعیف بوده است.
شعار سال: وزارت امور خارجه آمریکا شامگاه چهارشنبه به وقت محلی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که بلینکن با همتای اسرائیلی خود روز چهارشنبه گفتگو کرد.

بر اساس بیانیه وزارت خارجه آمریکا، بلینکن و همتای اسرائیلی اش در مورد طیف وسیعی از چالش‌های منطقه‌ای و جهانی از جمله خطرات حمله بیشتر احتمالی روسیه به اوکراین گفتگو کردند.

در بیانیه وزارت خارجه آمریکا ادعا شده است که طرفین همچنین درباره چالش‌های نشات گرفته از ایران گفتگو کردند.

بر اساس این بیانیه، بلینکن بر تعهد آهنین و محکم دولت بایدن به امنیت رژیم صهیونیستی تاکید کرد.

پایگاه خبری - تحلیلی المانیتور در گزارشی نوشت ارزیابی و موضع اسرائیل در قبال مذاکرات وین، به طور چشمگیری تغییر کرده است. برخی رسانه‌های اسرائیلی نیز به صراحت از انشقاق و شکاف در مواضع مقامات این رژیم در خصوص مذاکرات ایران و گروه ۱+۴ خبر می‌دهند.

در این نوشتار آمده است: اکثر تحلیل گران اسرائیلی تاکنون بر این باور بودند که چشم انداز توافق بین ایران و ۱+۴ ضعیف بوده است.

آن‌ها تصور می‌کردند که طرفین نخواهند توانست بر اختلافات فائق آیند و به بن بست می‌رسند یا گزینه‌ای مطرح بود که رژیم صهیونیستی چندان علاقه‌ای به آن نداشت و آن ادامه مذاکرات بیهوده برای چندین ماه بود. اما به تازگی این ارزیابی تغییر کرده است. یائیر لاپید وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی اولین کسی بود که به تغییر اشاره داشت، زمانی که اذعان کرد طبق ارزیابی‌های اسرائیل، قدرت‌های جهانی ظاهرا به سمت بازگشت به توافق هسته‌ای پیش می‌روند یا دستکم توافقی موقت که به این هدف منتهی می‌شود.

روزنامه تایمز اسرائیل نیز در گزارشی حاکی از وجود شکاف در مواضع مقامات تل آویو در خصوص مذاکرات وین نوشت: گزارش‌ها حاکی است که آهارون هالیوا رئیس اطلاعات نظامی اسرائیل می‌گوید احیای توافق هسته‌ای ایران بهتر از شکست مذاکرات است.

مقامات صهیونیستی لحظه‌ای از تقلا و دست و پا زدن برای مانع تراشی در مسیر مذاکرات وین دست برنداشته اند و نفتالی بنت نخست وزیر این رژیم مرتب خواستار توقف فوری روند مذاکرات شده و حتی برای تحت تاثیر قرار دادن فضای مذاکرات، به مطرح کردن ادعای توخالی گزینه‌های نظامی در قبال ایران روی آورده است. اما آهارون هالیوا رئیس اطلاعات نظامی اسرائیل که باتوجه به تجربه‌های خود در حوزه‌های نظامی امنیتی به خوبی از تبعات جبران ناپذیر هرگونه خطای نظامی علیه ایران و یا در منطقه آگاه است، اعتقاد دارد که بهتر است برجام احیا شود.

دور هشتم مذاکرات وین ۶ آذر ماه آغاز شد. گفتگو‌ها با برگزاری دیدار‌های دو و چندجانبه میان هیأت‌های شرکت‌کننده در مذاکرات ادامه یافت و علی باقری کنی مذاکره کننده ارشد ایران با انریکه مورا، مذاکره کنندگان ارشد روسیه و چین و همچنین نمایندگان سه کشور اروپایی به طور جداگانه دیدار کرد.

باقری می‌گوید که رمز موفقیت مذاکرات وین دستیابی به توافق در زمینه لغو موثر تحریم‌های ظالمانه علیه ایران است. وی تصریح کرد که هرچقدر طرف مقابل ما آمادگی جدی‌تری برای لغو تحریم‌ها داشته باشد و اراده جدی تری برای پذیرش سازوکار‌های مد نظر جمهوری اسلامی ایران در لغو تحریم‌ها داشته باشد به ویژه در دو موضوع راستی آزمایی و تضمین در مدت زمان کوتاه‌تری می‌توانیم به توافق دست پیدا کنیم.

مذاکرات در روز‌های آینده در سطوح و قالب‌های مختلف ادامه خواهد داشت. حتی پنجشنبه که در اتریش به دلیل یکی از جشن‌های مسیحیان تعطیل عمومی است، مذاکرات ادامه دارد و شنیده‌ها حاکی است قریب به اتفاق هیات‌ها برای دستیابی به توافق مصمم هستند.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۴۰۰، کد خبر:۸۴۶۰۴۱۴۲، www.irna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین