پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۰۴۵۲
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۶
سرپرست معاونت معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: معدن سنگی در حوالی منطقه تاریخی "دیزدر" شهرستان بینالود (طرقبه‌شاندیز) به دلیل وارد کردن آسیب به آثار تاریخی موجود در محدوده معدن از فعالیت بازمانده است.
شعار سال: محمد توکلی روز شنبه اظهار داشت: به استناد نامه اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مبنی بر تخریب آثار تاریخی واقع در محدوده معدن و همچنین احتمال وارد آمدن آسیب‌های بیشتر به این آثار و نیز نامه دادستان عمومی و انقلاب شهرستان بینالود، در اواخر آبانماه امسال نسبت به توقف عملیات بهره برداری و استخراج از معدن مذکور اقدام شد.

وی بیان کرد: پس از ابلاغ نامه سازمان صمت استان مبنی بر ممنوع بودن فعالیت معدن مزبور، در صورت عدم توقف عملیات بهره برداری و استخراج از معدن سنگ مزبور، طبق ماده ۱۹ قانون معادن با متخلفان برخورد قانونی می‌شود.

نماینده مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی نیز امروز با انتشار پیامی در فضای مجازی، با اشاره به بازدید خود از محل مزبور نوشت: بنا بر گزارش‌های مردمی و مطالبه فعالان محیط زیست و میراث فرهنگی مبنی بر جلوگیری از بروز خطر نابودی سنگ نگاره‌های تاریخی "دیزدر"، که قدمتی چند هزار ساله دارد، پنجشنبه گذشته از محل مزبور بازدید کردم.

حجت الاسلام نصرالله پژمانفر افزوده است: بر اساس مشاهدات، وضعیت ایجاد شده برای عرصه تاریخی سنگ نگاره ها، به علت فعالیت شبانه روزی یک معدن سنگ تأسف‌آورتر از آن چیزی بود که در گزارش‌های مردم آمده بود، که با پیگیری‌های صورت گرفته، ظرف کمتر از ۴۸ ساعت این معدن پلمب شد.

این نماینده مجلس اظهار امیدواری کرده است که با هماهنگی وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، منطقه تاریخی «دیزدر» در آینده به محلی برای معرفی تاریخ تبدیل شود.

منطقه تاریخی دیزدر در سه کیلومتری شمال شهر طرقبه و یک کیلومتری دره داغستان در شمال غرب مشهد با قدمتی ۳ هزار ساله، سنگ‌نگاره‌هایی دارد که از منظر باستان شناسی از اهمیت و ارزش به خصوصی برخوردارند.

تاکنون بیش از ۲ هزار قطعه سنگ‌نگاره باستانی در این منطقه طبیعی و تاریخی در گستره‌ای ۲۰ هکتاری شناسایی شده است.

قدمت ۳۵۰۰ ساله برخی سنگ‌نگاره‌های این منطقه موضوعی بسیار مهم از دیدگاه باستان‌شناسی است که بر لزوم حفاظت از این میراث بشری تاکید دارد.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از می‌متالز، تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۴۰۰، کدخبر: ۲۴۵۱۵۰، felezatkhavarmianeh.ir
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین