پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۱۳۹
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۱
یک کارشناس مسائل دینی گفت : حضور گسترده مردم در مراسم اربعین حسینی نشان می‌دهد که دیگر زمان تنها ماندن "ولی" خدا گذشته و امروزه عصر حمایت از اولیای خدا است.

شعارسال: حجت الااسلام قائم مقامی با حضور در برنامه تلویزیونی «مخاطب خاص» با اشاره به اهمیت پیاده روی اربعین اظهار کرد: در روایتی خواندم که حضرت جبرئیل به حضرت محمد (ص) درباره امام حسین (ع) می‌گوید، کسانی که به زیارت فرزند شما حسین (ع) می‌آیند، برخی از فرشتگان مامور هستند صورت‌های آنان را علامت می‌گذارند تا مشخص شود این فرد زائر امام حسین (ع) است تا در روز قیامت من به همراه مکائیل و حضرت محمد (ص) زائران امام حسین (ع) را از سایر افراد جدا می‌کنیم و آنها از هراس روز آخرت در امان هستند.

وی ادامه داد: مهمترین مسئله‌ای که امروزه وجود دارد، موضوع حضور انسان‌ها در گرداگرد ولی خدا است، اتفاقی که در روز کربلا رخ نداد و باعث فاجعه روز عاشورا شد. یکی از حکمت‌های خداوند این است که دیگر عاشورا رخ نمی‌دهد و ما هر چه جلوتر می‌رویم حضور مردم در گرداگرد امام حسین (ع) بیشتر می‌شود.

قائم مقامی درباره حضور پرشور مردم در مراسم اربعین افزود: زمانی که تکفیری‌ها در سال ۹۳ به عراق حمله کردند، در کربلا حضور داشتم و بعد از اینکه تکفیری‌ها اعلام کردند می‌خواهند حمله کنند و عتبات را با خاک یکسان کنند، شاهد بودیم که حضور زائران در اینجا به حد انفجار رسید؛ به عبارت دیگر از ماه صفر ۱۳۹۳ شاهد حضور بسیار گسترده مردم در مراسم اربعین هستیم، در حالی که شاید در گذشته جمعیتی بالغ بر ۱ تا ۲ میلیون نفر به این مراسم می‌آمد، بعد از این اتفاق شاهد حضور جمعیت ۲۰ میلیون نفری هستیم و این مسئله بسیار بامعنا است.

وی افزود : حضور گسترده مردم در مراسم اربعین حسینی نشان می‌دهد که دیگر زمان تنها ماندن ولی خدا گذشته و امروزه عصر حمایت از اولیای خدا است. اینکه تکفیری‌ها اعلام کردند می‌خواهند کربلا را تصرف کنند، بدین دلیل بود که آنها به خوبی می‌دانند آزاد بودن شهر کربلا چه معنی دارد؛ چرا که کربلا مرکز نجات انسان‌ها و آزادی جهان است.

این کارشناس مسائل دینی در ادامه همچنین افزود:انسانی که به زیارت امام حسین (ع) می‌آید از عالم بالا و خداوند به وی خطاب می‌شود که فرد گناهکار، زشت و بدی نیست که توانسته در حرم امان قرار بگیرد و امام حسین (ع) بدی‌های این فرد را نمی‌بینند، البته این به معنی تکذیب زشتی و بدی فرد نیست، بلکه برای از بین بردن بدی‌هایش است.

در حقیقت امام حسین (ع) عکس زائرش را بدون عیب و آنچه که باید باشد، می‌بیند نه اینکه آن فرد گناهی ندارد و همین مسئله باعث می‌شود که انسان از وضعیت فعلی‌اش خجالت کشیده و تلاش بکند خود را اصلاح کند.

همچنین در این برنامه پارچه باف، درباره ساخت ضریح امام حسین (ع) گفت: عمده هزینه ساخت این ضریح را مردم طبقه سوم و چهارم تامین کرده‌اند.

پارچه باف با بیان اینکه کار ساخت ضریح را با اجازه از مراجع تقلید آغاز کردیم، گفت: قبل از آغاز ساخت ضریح نزد مقام معظم رهبری رفتیم. رهبری در آن دیدار فرمودند انشالله این کار شیرین در قالب کاروان موفقی به کربلا برسد و نصب شود. ما فکر می‌کردیم این موفقیت یعنی ضریح صحیح به کربلا برسد، ولی بعد متوجه شدیم که موفقیت این نیست؛ موفقیت یعنی اینکه در طول ۲۰ شبانه روز و در طول مسیر هزار و ۱۰۰ کیلومتری ۷ میلیون نفر ضریح را بدرقه کردند. مثلا در مسیر کربلا زمانی که به روستای سیدان رسیدیم، اهالی روستا درخواست کردند که نیم ساعت وقت بدهیم تا در کنار ضریح عزاداری کنند ولی در جواب به آنها گفتیم که چون برنامه‌ریزی کرده‌ایم نمی‌توانیم توقف داشته باشیم؛ اما ناگهان دینام تریلی حامل ضریح در جلوی روستا خراب شد و ما بیش از دو ساعت درآنجا توقف کردیم و اهالی روستا که همگی از سادات بودند، شروع به عزاداری کردند.

پارچه باف افزود: تمام مراجع قبل از حرکت ضریح امام حسین (ع) به سمت عراق، به کارگاه ساخت ضریح آمده و متوسل می‌شدند؛ ما ۶۰ شبانه روز در کنار مرقد امام حسین (ع) مهمان بودیم و فیلم‌هایی که در زمان نصب ضریح داریم اگر در اختیار صدا وسیما قرار دهیم صندوقچه‌ای از عتیقه خواهد بود که قطعا این کار را در زمان خودش انجام می‌دهیم.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 26آبان1395، کدخبر: 95082618629: www.isna.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین