پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۲۱۴
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۹
روستای شیخ جعفر، روستایی با زمین های بکر و حاصلخیز در 10 کیلومتری شهرستان قروه، امروز به دلیل انباشت و دپوی غیرقانونی و غیراصولی زباله، به تدریج در معرض نابودی قرار گرفته است.
شعارسال: روستای شیخ جعفر جمعیتی افزون بر هزار نفر دارد و مردم این روستا معیشت خود را از طریق کشاورزی کسب می کنند اما چند سالی است که شرایط زیست محیطی این روستا به دلیل وعده های تحقق نیافته مسوولان شهرداری قروه به خطر افتاده است.

در سال های 80 و 81 مجوز ایجاد کارخانه بیوکمپوست برای شهرستان قروه در این روستا داده شد اما نه تنها این وعده عملی نشد بلکه روستای شیخ جعفر به محل دفن غیرقانونی و غیراصولی زباله تبدیل شد.

زباله های تولید شده در شهر قروه به این روستا انتقال داده شده و به صورت غیر قانونی در حریم رودخانه خروشان این روستا معروف به رود شور دفن می شود و شیرابه های حاصل از آن درون آب رودخانه نفوذ کرده و بوی تعفن آشغال ها زندگی ساکنان روستا را به خطر انداخته است.

مجبتی رستمی یکی از اهالی روستا درباره این رودخانه می گوید: قدمت این رودخانه خروشان به هزاران سال پیش بر می گرد اما حال با بی تدبیری مسوولان حوزه شهری، رودخانه شیخ جعفر که زیستگاه هزاران نوع جاندار است در حال نابودی است.

وی افزود: مردم روستای شیخ جعفردرآمد سالیانه خود را از طریق کشاورزی بدست می آورند اما هم اکنون شرایط زیست محیطی روستا به خاطر عدم تحقق وعده های شهرداری قروه به خطر افتاده است.

این فعال فرهنگی ادامه داد: چندین سال پیش ؛ صدور مجوزهای مدیریت نشده در روستای 'دیوزند' و حفر چاه های غیر قانونی و برداشت های غیر قانونی آب باعث شد تمام چشمه های خدادادی این روستا خشک شود و کشاورزی آبی ما که از این چشمه ها تامین می شد از بین برود.

وی اظهار کرد: هم اکنون نیز با دفن زباله های غیر قانونی و غیر بهداشتی زباله، زیستگاه ما در حال نابودی است از این رو ما مردم روستا تا برچیده شدن دفن غیر بهداشتی زباله ها از حق قانونی خود دفاع می کنیم.

به گفته وی روزانه بطور میانگین 75تن زباله بصورت غیراصولی در این روستا دپو می شود و محل بازیافت زباله در زمین های کشاورزی روستا قرار دارد.

رستمی افزود: در سال 80 بودجه ای که برای ایجاد کارخانه بیوکمپوست در این روستا اختصاص داده شد 12 میلیارد ریال بود بود که معلوم نشد کجا خرج شد و تنها یک محوطه را برای انباشت زباله تعبیه کردند.

وی با اشاره به راه اندازی کمپین اعتراض به انباشت و دپو کردن غیرقانونی و غیراصولی زباله از مردم و مسوولان خواست در راستای حمایت از مردم روستای شیخ جعفر، به کمپین حمایت از روستا بپیوندند.

این فعال فرهنگی ادامه داد: اهالی روستای شیخ جعفر از سال 1380 تاکنون چندین بار خواستار رفع مشکل و جلوگیری از دفن زباله در این روستا از سوی شهرداری قروه شده اند اما هیچ نتیجه ای تاکنون حاصل نشده است.

مردم این روستا هم اکنون خود در صدد رفع مشکل موجود برآمده و در نامه ای اعلام کرده اند که از زیستگاه خود حفاظت کرده و منتظر نخواهیم بود.

امام جماعت روستای شیخ جعفر نیز در این رابطه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: بیش از 15سال است که زباله های تولید شده در شهرستان قروه به صورت کاملا غیر بهداشتی به زمین های اطراف روستای شیخ جعفر منتقل می شود.

حجت الاسلام عابدین رستمی افزود: تنها مجوزی که در سطح شهرستان قروه ایجاد شده است مجوز بیوکمپوست است در حالیکه دستگاه بیوکمپوست هیچوقت در سطح شهرستان قروه و در روستای شیخ جعفر برای بازیافت زباله راه اندازی نشده است.

به گفته وی هم اکنون 15 سال است روزانه بیش از 70 تن زباله توسط شهرداری قروه به صورت غیربهداشتی و غیراصولی در روستای شیخ جعفر دفن می شود.

وی ادامه داد: مجوز تغییر کاربری ایجاد شده در زمینه بیوکمپوست حدود چهار هکتار است در حالیکه تاکنون 20 هکتار زمین تخریب شده و حدود 300 هزار تن اشغال در این اراضی دفن است.

امام جماعت روستای شیخ جعفر با بیان اینکه دفن زباله در این محل نیز استانداردهای لازم را نداشته و کاملا غیر اصولی انجام شده است گفت: محل دفن زباله باید زمین درجه سه به پایین باشد در حالیکه این زمین در روستای شیخ جعفر کشاورزی است و همچنین در مسیر باد، رودخانه و تردد مردم قرار دارد.

وی افزود: در این چند سال و بر اثر دفن غیربهداشتی زباله، آسیب های فراوانی به مردم روستا وارد شده و در همین یکسال اخیر بیش از هزار گوسفند اهالی روستا سقط جنین داشته و هر خانواده ای چندین راس گوسفند خود را در اثر آلودگی زیست محیطی از دست داده اند.

حجت الاسلام رستمی اظهار کرد: همچنین محصولات کشاورزی مردم این روستا آسیب فراوانی دیده است با این حال هر وقت که مردم روستا اعتراضی داشته اند با بی توجهی مسوولان شهری مواجه بوده و کسی پاسخگوی آنان نبوده است.

وی ادامه داد: مردم روستا دیگر تحمل این مشکلات و آلودگی ها و بوی تعفن آشغال ها را ندارند و تا با حل شدن کامل موضوع از حق خود دفاع خواهند کرد.

روحانی روستای شیخ جعفر افزود: 15 سال است که به مردم این روستا ظلم شده است و در این چند سال هزاران تُن اشغال پروازی داشته ایم که باد جمع کرده و برسر مردم روستا ریخته شده است و مسوولان باید پاسخگو باشند.

وی همچنین با انتقاد از محیط زیست قروه گفت: محیط زیست این شهرستان در حق مردم روستا بسیار کوتاهی کرده و با اینکه مجوز دفن زباله نبوده اما 15 سال سکوت اختیار کرده و روستای ما به زباله دان تبدیل شده است.

حجت الاسلام رستمی اظهار کرد: هم اکنون زمین های کشاورزی و باغات ما آلوده است و مسوولان باید تکلیف این مساله را مشخص کنند و وضعیت موجود را سروسامان داده و این جایگاه در روستای شیخ جعفر جمع شود.

خبرنگار ایرنا برای روشن تر شدن موضوع مصاحبه ای را با حسین پروندی شهردار قروه نیز انجام داد.

شهردار قروه در این رابطه گفت: سال 1381 در شش کیلومتری روستای شیخ جعفر از توابع شهرستان قروه محلی برای راه اندازی بیوکمپوست تعیین و مجوز آن گرفته شد اما چون پروژه زیان ده بود است بیوکمپوست تعطیل شد.

حسین پروندی در پاسخ به این سوال که آیا مجوز دفن زباله در این محل وجود داشته است گفت: برای این محل مجوز بیوکمپوست بوده نه دفن زباله و در این چند سال زباله هایی که دفن می شد مدیریت شده بوده هر چند در یک مقطعی مغفول مانده بود و مردم حق داشتند که اعتراض کنند.

وی با بیان اینکه هم اکنون و در پی اعتراض مردم روستا حدود یک ماه است که زباله ای در آن محل تخلیه نشده است افزود: تاکنون برای جابجایی آن محل 12 نقطه از شهرستان قروه را شناسایی کرده ایم اما وجود هزار و 700 حلقه چاه و هزاران هکتار اراضی درجه یک کشاورزی اجازه نمی دهد که جایگاه به آن نقاط انتقال داده شود.

شهردار قروه اظهار کرد: با بررسی هایی که در کارگروه جانمایی دفن زباله شهرستان انجام شده همان نقطه در اطراف روستای شیخ جعفر بهترین مکان است اما برنامه داریم که اقدامات اصلاحی را انجام داده و در کنار آن فضای سبز و غیره نیز انجام و کار بصورت کاملا اصولی پیش رود و مشکل مردم روستا رفع شود.

مسوولان محیط زیست شهرستان قروه نیز در پاسخ به این سوال که چرا باوجود نداشتن مجوز دفن زباله در این چند سال محیط زیست ساکت بوده است می گویند: در این چند سال دفن زباله به گونه ای انجام نشده که مشکلی برای مردم ایجاد شود و حالت تصفیه داشته و بر روی زباله ها خاک ریخته شده مگر اینکه در مقطع خاصی، و در این صورت مشکل چندانی بوجود نمی آید.

رییس محیط زیست قروه نیز گفت: محلی که برای راه اندازی بیوکمپوست در اطراف روستای شیخ جعفر مشخص شده 14 هکتار اراضی کشاورزی بوده اما تغییر کاربری داده و مجوز بیوکمپوست دارد و زباله های دفن شده نیز درهمین جایگاه بیوکمپوست بوده و فراتر از آن نبوده است.

سیف پناهی با اشاره به اعتراض مردم روستا و عدم دفن زباله از یک ماه پیش تاکنون در آن محل اظهار کرد: هم اکنون تمهیداتی در راستای رفع این مشکل اندیشیده شده و فنس کشی آغاز و قرار است ترانشه ایجاد شود و با بررسی های انجام شده این محل بهترین مکان برای بیوکمپوست است.

وی افزود: به مردم روستا قول مساعد می دهیم که اقدامات اصلاحی را انجام داده و تا مساله از نظر زیست محیطی تایید نشود هیچ زباله ای بصورت غیراصولی در آن مکان تخلیه نشود.

امید می رود این قول و وعده ها همانند 15 سال گذشته به دست فراموشی سپرده نشود و مدیران و مسوولان شهری قروه زیربط بتوانند رسالت اصلی خود که خدمت به مردم و جلب رضایت مردم است به نحو احسن انجام دهند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، تاریخ انتشار: 12 خرداد 1395، کدخبر: 82097300 (5360191)، www3.irna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین