پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
کد خبر: ۶۰۹۰
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۶
نایب رییس اول فراکسیون دانشگاهیان مجلس شورای اسلامی گفت: لایحه خروج از رکود گامی در راستای ایجاد بازار کار برای نخبگان کشور در سال‌های آینده است.

شعار سال: حامد قادرمرزی در حاشیه جشن ستارگان که به منظور تجلیل از برترین‌های علمی قروه اظهارداشت: ارتقاء کیفیت سطح آموزش در سطح مدارس و دانشگاه‌ها، موجب ایجاد انگیزه برای رشد و پیشرفت علمی می‌شود.

وی با اشاره به برنامه‌های خوب دولت در این زمینه، افزود: یکی از این اقدامات تعدیل دانشگاه‌های بی‌کیفیت در سطح آموزش عالی است.

وی افزود: بدون فراهم بودن زمینه‌های اشتغال و کاربردی کردن رشته‌های دانشگاهی ، پذیرش دانشجوی زیاد کمکی به رشد علمی نخواهد کرد.

به گفته قادرمرزی، در سطح کشور دانشگاه‌های بی‌کیفیت بسیاری احداث شده است که با توجه به کیفیت پایین به لحاظ خروجی در جامعه و به ویژه در بین دانش‌آموزان انگیزه‌ای ایجاد نمی‌کند .

وی مهم‌ترین راه ایجاد انگیزه در بین دانش‌آموزان برای رشد علمی را ایجاد بازار کار برای فارغ التحصیلان دانشگاهی برشمرد و افزود: وجود پدیده بیکاری از نخبگان جامعه سلب انگیزه می‌کند.

وی مهم‌ترین رسالت مسئولین کشور را تلاش برای ایجاد اشتغال اعلام کرد و افزود: در جشن ستارگان قروه از دانش‌آموزانی تجلیل شد که سن آنان بین 17 تا 22 سال بود و تشویق در این مقطع سنی می‌تواند دانش‌آموزان ما را برای تلاش و کوشش بیشتر علمی ترغیب کند.

نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی خانواده‌هایی که این ستارگان علمی را پرورش داده‌اند، الگوهای مناسبی برای جامعه دانست و افزود: رشد علمی شهرستان قروه در طول سه سال گذشته بسیار مطلوب بوده است که اگر خواهان تداوم آن هستیم، باید به فکر آینده فرزندان این شهرستان باشیم.

وی عدم ایجاد اشتغال را عامل رکود علمی دانست و افزود: زمینه های رشد علمی نخبگان در گرو همین ایجاد شغل و جمعآوری دانشگاههای بی کیفیت است.

وی با انتقاد از عدم هزینه کرد نقدینگی خوبی که در خلال سال‌های 84 تا 90 در کشور ایجاد شد، افزود: این نقدینگی نه تنها وارد عرصه تولید نشد تا زمینه‌ساز اشتغال باشد، بلکه وارد لایه‌های مختلف جامعه و پس از آن هم رکود بر کشور حاکم شد و میزان در آمدهای نفتی دولت نیز کاهش یافت.

قادرمرزی با تقدیر از مجریان جمع‌آوری دانشگاه‌های بی کیفیت وابسته به ادارات گفت: وزرات علوم 2هزار رشته محل دانشگاه آزاد و علمی کاربردی را از دفترچه کنکور حذف کرد که دلیل اصلی آن بی‌کیفیتی و نبود هیئت علمی و امکانات آموزشی در سطح آموزش عالی بود.

به گفته این نماینده مجلس عملکرد این دانشگاه‌ها بیشتر شبیه موسسات مالی عمل می‌کردند که پیامد آن ورود فارغ‌التحصیلان با کیفیت پایین به جامعه بود.

وی خواستار تلاش بیشتر دولت و به ویژه وزرات علوم و مجلس شورای اسلامی برای رسیدن به قله‌های پیشرفت علمی مدنظر مقام معظم رهبری شد و افزود: با افزایش تعداد دانشجو نمی‌توان به این قله رسید، بلکه باید کیفیت رشته‌های تحصیلی ارتقاء پیدا کند.

قادرمرزی در پاسخ به سوالی در زمینه تکلیف دانشکده دولتی صنعت و معدن قروه که سال‌ها از تصویب آن می‌گذرد، گفت: سال 92 موفق شدیم در بودجه ملی کشور در مجلس شورای اسلامی یک ردیف بودجه‌ای برای احداث دانشکده صنعت و معدن وابسته به دانشگاه کردستان به عنواننخستین دانشکده دولتی در قروه ایجاد کنیم.

وی افزود: سال گذشته نیز این دانشکده بودجه گرفت و در سفر ریاست جمهوری 60 میلیارد ریال اعتبار برای آن اختصاص یافت و پیش‌بینی می‌شود تا سال 95 در چند رشته فنی و مهندسی این دانشکده دانشجو جذب کند.

قادرمرزی در ادامه به رایزنی با دولت قبلی و فعلی برای برچیده شدن بومی گزینی از کردستان اشاره کرد و گفت: بومی گزینی به نفع استان‌های کم برخوردار، مانند کردستان نیست.

وی افزود: در شهرستان‌ها و استان‌های برخوردار به لحاظ توسعه‌ای چندین دانشگاه دولتی با رشته‌های متنوع وجود دارد و از این رو پذیرش آن نیز بالاست.

به گفته این نماینده مجلس کردستان، تنها دانشگاه کردستان و علوم پزشکی را دارد که در تعداد رشته‌های دانشگاهی در سطح کارشناسی، ارشد و دکترا، آموزش تحصیلات تکمیلی در آن محدود است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از وبسايت خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار 26 آذر 1394، کد مطلب: 13940926000162: www. farsnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین