پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۲۱۹۷
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۷
مدیرکل دفتر پسماند سازمان محیط زیست گفت: در حال حاضر کیسه‌های پلاستیکی در میادین تره‌بار و فروشگاه‌ها عرضه می‌شود، اما بر اساس آیین‌نامه جدید سازمان استفاده از آن‌ها در این مراکز ممنوع می‌شود و مشتریان برای استفاده از پلاستیک باید مالیات بپردازند.

شعار سال:پیش از ظهر امروز وبینار تخصصیِ "آلاینده‌های نوپدید و تبعات انسانی و زیست محیطی" برگزار شد. حسن پسندیده, مدیرکل دفتر پسماند سازمان محیط زیست, در رابطه با آلاینده‌های نوپدید و تبعات انسانی و محیط زیستی آن‌ها گفت: بر اساس قانون مدیریت پسماند، برای تحقق اصل 50 قانون اساسی و به منظور حفظ محیط زیست، تمام اشخاص حقیقی و حقوقی ملزم به رعایت قانون مدیریت پسماندها هستند.
 
وی افزود: پسماندها را درپنج طبقه پسماندهای "عادی"، "بیمارستانی، "ویژه"، "کشاورزی" و "صنعتی" تقسیم‌بندی کرده‌ایم و در این میان مدیریت پسماندهای عادی برعهده شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و مدیریت پسماندهای صنعتی برعهده تولیدکنندگان است.
 
مدیرکل دفتر پسماند سازمان محیط زیست با اشاره به ماده 11 قانون مدیریت پسماند تصریح کرد: در ماده 11 قانون مدیریت پسماند آمده است که سازمان حفاظت محیط زیست با همکاری سایر وزارتخانه‌های ذی‌ربط از جمله وزارت بهداشت، صنعت، معدن و تجارت، نفت و نیرو و جهاد کشاورزی موظف هستند, ضوابط و مقررات روش‌های مدیریت پسماند را تدوین و به تصویب شورای عالی حفاظت محیط زیست برسانند.
 
پسندیده پسماندهای پلاستیکی را یک معضل جهانی عنوان کرد و گفت: در ایران قوانینی برای مدیریت پسماند پلاستیکی نداریم اما در حال حاضر قانون مدیریت پسماند، آیین‌نامه‌های اجرایی آن تدوین شده‌اند که در صورت اجرایی شدن همه قوانین و مقررات مدیریت پسماند پلاستیکی را شامل می‌شوند.
 
وی افزود: صنایع پلاستیکی سهم زیادی در توسعه و رشد صنایع خودرو، ساختمان، نساجی و الکترونیکی و بهداشت دارد اما در صورتی که این مصنوعات به‌درستی مورد استفاده قرار نگیرند، تبدیل به چالش و معضل جدی برای محیط زیست خواهد شد.
 
مدیرکل دفتر پسماند سازمان محیط زیست با اشاره به آلایندگی ناشی از میکروپلاستیک‌ها گفت: مطالعات نشان می‌دهد که میزان آلودگی میکروپلاستیک در خشکی ممکن است 4 تا 23 برابر بیشتر از اقیانوس‌ها باشد. همچنین میکروپلاستیک‌ها در خاک‌های صنعتی، خاک مناطق ساحلی و خاک‌های سیلابی نیز مشاهده شده است.
 
پسندیده از تدوین آیین‌نامه کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی در سازمان محیط زیست خبر داد و خاطرنشان کرد: در حال حاضر کیسه‌های پلاستیکی به میزان زیادی در میادین تره‌بار و فروشگاه‌ها عرضه می‌شود اما بر اساس این آیین‌نامه استفاده از کیسه‌های پلاستیکی در این مراکز ممنوع می‌شود و مشتریان برای استفاده از این نوع کیسه‌ها باید مالیات پرداخت کنند.



شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری پرسون  ، تاریخ انتشار:   16بهمن1400، کدخبر: ،www.purson.ir،383098

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین