پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۲۱۳۳
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۵
شاید عموم حساسیت ما به آلاینده ها، توجه به آلاینده های هوا،خاک،آب با تاکید بر زباله ،ترکیبات نفتی و آلاینده های گازی بوده است. وقتی که بحث را تخصصی تر جلو می بریم به آلاینده های نوری، صوتی و فلزات سنگین و مواردی همانند می رسیم. با پیشرفت دانش و فناوری، متاسفانه در زمان حاضر با آلاینده های رادیواکتیو و نانو مواجه هستیم. مسلم می دانیم که با توسعه دانش و فناوری، با آلاینده های جدید ، نوپدید از منظر زمان و مکان یا مخاطب بروز آلاینده، مواجه خواهیم بود. چالشی که محیط زیست در آینده را بشدت تهدید می کند

شعار سال:رییس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی با تاکید بر اینکه در حدود ۲۰ تا ۳۰ سال آینده میزان پلاستیک‌های موجود در محیط‌های دریایی از بیومس ماهیان بیشتر خواهد شد، گفت: استفاده از فناوری‌های جدید آلاینده‌های نوپدید را به محیط زیست اضافه می‌کند که لازم است محققان مخاطرات این آلاینده‌ها را به مسوولان اعلام کنند. دکتر بهروز ابطحی امروز در وبینار آلاینده‌های نوپدید و تبعات انسانی و محیط زیستی آن، یکی از اقدامات پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی را برگزاری کارگاه‌های آموزشی در راستای ترویج علوم دریایی و اقیانوسی در کشور دانست و افزود: در این راستا در هفته پژوهش و روز جهانی دریا و اقیانوس وبینارهای علمی در موضوعاتی چون محیط زیست دریایی و اقیانوسی برگزار شد و در دهه فجر ضمن بزرگداشت این هفته اقدام به برگزاری کارگاه سه روزه کردیم تا یافته‌های اقیانوسی به اشتراک گذاشته بود.
 
وی موضوع مورد بحث در این وبینار سه روزه را آلاینده های جدید و نوپدید دانست و اظهار کرد: آلاینده های جدید و نوپدید از موضوعات مهم مطرح در دنیا و نیازمند توجه است.
 
ابطحی با اشاره به آلاینده های موجود در کره زمین و اکوسیستم، خاطر نشان کرد: موجودات زنده در زمین به تدریج نسبت به برخی از آلاینده هایی که در کره زمین وجود دارد، مقاومت پیدا کرده اند که نمونه آن فلزات سنگین است که از جمله عناصر موجود در اجزای کره زمین هستند و گیاهان و جانوران زنده در روند تکامل خود نسبت به این عناصر مقاوم شدند.
 
وی دسته دیگر آلاینده های محیط زیست را آلاینده های جدید و مهمی دانست که از طریق پیشرفت صنعتی جوامع این آلاینده های جدید به محیط زیست معرفی شده است و ادامه داد: افزایش تعداد ماهواره ها در مدار زمین علاوه بر ایجاد آلودگی فضایی، تاثیراتی بر روی کره زمین دارد.
 
رییس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی، دسته دیگر از آلاینده ها را نانو ذرات عنوان کرد و یادآور شد: نانو ذرات تاثیرات عمیقی بر اکوسیستم ها دارند و با توجه به اینکه این ذرات قابلیت نفوذ در بدن را دارند، می توانند وارد سلول ها شوند و تاثیرات منفی بر اکوسیستم بر جای خواهند گذاشت.
 
ابطحی، نمونه مواد حاوی نانو ذرات را در داروها و رهایش این داروها بعد از مصرف در محیط زیست دانست و گفت: بازمانده های داروهای حاوی نانوذرات نگرانی هایی را ایجاد کرده است.
 
وی پلاستیک و میکروپلاستیک ها را از دیگر آلاینده های مهم در محیط زیست نام برد و افزود: این نوع آلاینده ها به حدی جدی است که سازمان ملل این موضوع را مورد نقد و بررسی قرار داد و به دنبال راهکارهایی برای کاهش اثرات آلاینده های پلاستیکی و میکروپلاستیک ها هستند.
 
وی اضافه کرد: در حدود ۲۰ تا ۳۰ سال آینده میزان پلاستیک های موجود در محیط های دریایی از بیومس ماهیان بیشتر خواهد شد.
 
ابطحی با اشاره به منابع جدید آلاینده که به دلیل استفاده از فناوری‌های جدید به محیط زیست وارد می شود، خاطر نشان کرد: نمونه این فناوری های جدید تجهیزات و ادوات مربوط به تولید انرژی از منابع تجدیدپذیر است که به عنوان منبع جدید انتشار آلودگی در محیط زیست به شمار می رود.
 
رییس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی، با تاکید بر ضرورت تمرکز محققان به موضوع آلاینده های جدید و نوپدید، گفت: محققان در این حوزه علاوه بر آنکه باید راهکارهایی برای کاهش عوارض این آلاینده ها ارائه دهند، لازم است تا آثار منفی این آلاینده ها را در محیط زیست به مسوولان گوشزد کنند.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری زیست آنلاین ، تاریخ انتشار:   16 بهمن1400، کدخبر: ،www.zistonline.com،86020

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین