پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۲۴۲۲
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۳
مثلا فرد صاحب تجربه‌ای است و انتظارات فراوانی باید از وی برود. امیدی که با صحبت‌های اخیرش نقش بر آب شد. هر چند از منتقدین از شیوه موضع گیری او در خصوص فلفل‌های دلمه‌ای الوده، هشدار در خصوص کم کفایتی ایشان داده بودند. می‌گوید از سال دیگر باید برنج را کشت قرار دادی کنیم. درست می‌گوید، اما فقط یک بیستم کل کشور و فقط برای ارقام پر محصول. مدعی است که هندوانه کمترین میزان آب را مصرف می‌کند! باید پرسید که از آب مجازی چیزی شنیده است؟ هندوانه را نمی‌توان با کشت خیار گلخانه‌ای مقایسه کرد جناب معاون عزیز. می‌گوید که خودکفایی در تولید شکر و پنبه را دنباله گیری می‌کنیم و بعد از آن تصمیم را مشروط به وجود فلان چیز و بهمان چیز می‌کند؟ برنامه غیر مشروط بده عزیز جان. از صادرات یک میلیارد دلاری سبزی و صیفی می‌گوید، اما به وضعیت نهاده‌های تولیدی آن‌ها با تاکید بر آب اشاره نمی‌کند! فعلا مماشات می‌کنیم و رصد را ادامه می‌دهیم.
شعار سال: علیرضا مهاجر در نشست خبری امروز با اشاره به اینکه هیچ محصولی در کشور نباید کشت شود مگر اینکه مشتری آن مشخص باشد گفت: در حال حاضر صد در صد شکر کشور به صورت قراردادی تولید می‌شود همچنین در محصول پنبه نیز به دنبال افزایش کشت قراردادی هستیم. در حوزه گندم از سال گذشته قرارداد‌هایی با کارخانجات ماکارونی برای کشت گندم دوروم منعقد شده و به دنبال این هستیم که کارخانجات صنعتی به حوزه کشت سیب زمینی ورود کند و تولید این محصول نیز به شکل قراردادی انجام شود.

پیش‌بینی تولید ۱۰ میلیون تن گندم در سال زراعی جاری| قیمت ۹۵۰۰ تومانی به ما ابلاغ نشده است
معاون وزیر جهاد کشاورزی درباره کشت گندم نیز گفت: سالانه ۲ میلیون هکتار گندم آبی و ۴ میلیون هکتار گندم دیم در کشور تولید می‌شود و امسال سومین سالی است که میزان بارندگی‌ها در کشور مطلوب نبوده بطوریکه در حال حاضر نیز میزان بارندگی‌ها نسبت به سال گذشته حدود ۳۰ درصد و نسبت به درازمدت حدود ۳۵ درصد کمتر شده است.

مهاجر گفت: این اتفاق ۴ میلیون هکتار تولید گندم دیم کشور را تحت تأثیر قرار می‌دهد و همچنین برای گندم‌های آبی نیز چالش‌هایی ایجاد می‌شود.

وی اضافه کرد: با این حال پیش‌بینی می‌کنیم در سال زراعی جاری حدود ۱۰ میلیون تن گندم تولید و ۶ تا ۶.۵ میلیون تن از این محصول را خریداری کنیم که ۲ میلیون تن از رقم امسال بیشتر است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی این مسئله را منوط به آن دانست که در اردیبهشت ۱۴۰۱ دو تا سه بارندگی خوب اتفاق بیافتد.

مهاجر همچنین درباره قیمت خرید تضمینی گندم برای سال زراعی گفت: قیمت گندم توسط شورای قیمت‌گذاری محصولات راهبردی ۷،۵۰۰ تومان تعیین شده است.

وی درباره اینکه کمیسیون تلفیق اعلام کرده قیمت گندم به ۹،۵۰۰ تومان افزایش یافته است افزود: چیزی در این زمینه به ما ابلاغ نشده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی همچنین درباره برخی مباحث مطرح شده مبنی بر اینکه به دلیل کارشکنی برخی کشور‌ها در زمینه واردات محصولات کشاورزی از ایران، بهتر است که اقدام مقابله به مثل با آن‌ها شود و به عنوان مثال صادرات موز از هند به کشور ما محدود گردد، گفت: سیاست وزارت جهاد کشاورزی این است که نه جلوی صادرات از و نه جلوی واردات به کشور گرفته شود بلکه ایجاد تعادل و تعامل، مدنظر مسئولان این وزارتخانه است، اما نکته‌ای که به آن اشاره شد نیز در دستور کار قرار دارد.

هندوانه کمترین میزان آب را در حوزه کشاورزی مصرف می‌کند
معاون وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود درباره اینکه برخی عنوان می‌کنند تولید هندوانه در کشور با توجه به شرایط آبی به صرفه نیست گفت: ما به طور کلی در حوزه کشاورزی دو نوع محصول خشک و‌تر تولید می‌کنیم که محصولات خشک شامل گندم، برنج، سویا و … و محصولات‌تر شامل هندوانه، گوجه فرنگی، سیب زمینی، پیاز و… است که ۹۰ تا ۹۵ درصد آن‌ها را آب تشکیل می‌دهد.

مهاجر با اشاره به اینکه برای تولید ماده خشک زمان زیادی لازم است، ادامه داد: با این حال تولید محصولات‌تر از جمله خیار فقط دو ماه زمان می‌برد؛ بنابراین اگر طول دوره رشد محصولات‌تر را نسبت به محصولات خشک در نظر بگیریم متوجه می‌شویم که محصولات‌تر آب کمتری را مصرف می‌کنند؛ بنابراین هندوانه از جمله محصولاتی است که کمترین آب را مصرف می‌کند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه ۱۰۰ درصد کشاورزی کشور توسط بخش خصوصی انجام می‌شود، تصریح کرد: این مردم هستند که تصمیم می‌گیرند چه محصولی را بکارند و چه محصولی را کشت نکنند. به خاطر آفتاب خوبی که در مناطق جنوبی کشور داریم و شرایط آن مناطق، مردم هندوانه را تولید و صادر می‌کنند. اگر قرار باشد که در این مناطق هندوانه کشت نشود، گوجه یا خیار جای آن را می‌گیرد که فرق چندانی با هم ندارند و ما نمی‌توانیم به مردم بگوییم که چه چیزی را کشت کنند یا کشت نکنند.

خودکفایی در تولید شکر و پنبه در دولت سیزدهم دنبال می‌شود
معاون وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه از جمله مهمترین برنامه‌های دولت سیزدهم در حوزه زراعت، خودکفایی در تولید شکر و پنبه است گفت: با احداث دو کارخانه در قطب‌های تولید به راحتی می‌توانیم تمام نیاز کشور به شکر را در داخل تأمین کنیم. همچنین در حوزه پنبه نیز باید چنین اتفاقی بیافتد.
به گفته مهاجر افزایش عملکرد در تولید محصولاتی مانند برنج، گندم و تولیدات علوفه‌ای از دیگر برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی در دولت سیزدهم است.

وی افزود: از دیگر برنامه‌های ما انتقال محصولات پرآب بر از تابستان به پاییز است تا این محصولات از آب سبز استفاده کنند و نیاز آبی کشور کاهش یابد.

صادرات یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار سبزی و صیفی از کشور
معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: سالانه فقط حدود یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار محصولات سبزی و صیفی از جمله گوجه فرنگی، پیاز و سیب زمینی از کشور صادر می‌شود و به دنبال این هستیم که تمام این محصولات را شناسنامه‌دار کنیم و اطلاعات مربوط به آن‌ها را در اختیار کشور‌های مبدا قرار دهیم.

مهاجر همچنین درباره سفر اخیر هیئت ایرانی به عراق و توافقات حاصل شده با این کشور در حوزه کشاورزی گفت: با توجه به ارتباطی که بین دو کشور وجود دارد اگر امروز تصمیم گرفته شود محصولی به عراق برود فردا این تصمیم اجرایی می‌شود و مانند کشور‌های دیگر نیست که روند کار طولانی باشد ضمن اینکه ما به عراق صادرات داریم و سال به سال نیز میزان این صادرات افزایش پیدا می‌کند.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از دیار میرزا، تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۴۰۰، کد خبر:۶۷۸۲۱۶/diyarmirza.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین