پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۳۷۲۶۰۴
تاریخ انتشار : ۲۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۹
یک عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی گفت: پول نفت در هزینه جاری می‌شود که اقتصاد ملی را دچار مرض هلندی کرده و بیش از همه به کم‌درآمد‌ها آسیب می‌رساند، تا اصلاح نشود نباید نگران فروش و یا عدم فروش نفت باشیم.

شعار سال:علی شمس‌اردکانی درباره خسارات تحریم به صنعت نفت ایران اظهار داشت: ابتدا باید ببینیم در 70 سال گذشته پول نفت چگونه خرج شد. اکنون هم بودجه نفتی نوشته شده یعنی در نظر دارند که دوباره پول آن صرف هزینه جاری شود. بنابراین درآمد نفت در هر برهه‌ای، چه تحریم و چه غیرتحریم هر میزان هم بالا برود اگر در راستای توسعه، ایجاد اشتغال و سرمایه‌گذاری کشور نشود، بهتر که نباشد.
 
وی افزود: ما اکنون در زمانی که نفت بهترین قیمت را پیدا کرده و شاید آخرین بار هم باشد غایب صحنه هستیم، چون بلد نیستیم در دنیایی که داد و ستد دارد زندگی کنیم. تصور می‌کنیم چون در داخل کشور رانت‌خوری است در خارج از کشور هم می‌توانیم همین کار را انجام دهیم.
 
این عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تصریح کرد: در شرایط امروز و اوضاع نفت ما باید به قانون ملی شدن نفت برگردیم این قانون دنبال این بود که پول نفت سرمایه‌گذاری شود، در تارک ماده واحده قانون ملی شدن صنعت نوشته بود "به نام سعادت ملت ایران"، این همان چیزی است نسلی که ملی شدن نفت را در سال 1329 رقم زد و همچنین نسل‌های بعدی و نسل بعدتر از ما خواستار است. اما تاکنون نه به سعادت ملی و نه  سعادت اجتماعی، اقتصادی و نه به سعادت معنوی نرسیده‌ایم، چون بوروکرات‌ها پول نفت را طبق قانون ملی شدن صنعت نفت و طبق قانون برنامه آن زمان که هنوز موضوعیت دارد، سرمایه‌گذاری نکردند.
 
وی خاطرنشان کرد: از دولت مصدق گرفته تا سازمان برنامه و وزارت اقتصاد امروز کارهای ضد ملی می‌کنند، بدترین آن نیز صرف پول نفت در هزینه جاری است که اقتصاد ملی را دچار مرض هلندی کرده و بیش از همه به کم‌درآمدها آسیب می‌زند، تا این اصلاح نشود نباید نگران فروش و یا عدم فروش نفت باشیم. اکنون ثروت بین‌نسلی را نسل فعلی مصرف می‌کند، و این از نظر عقلی درست نیست به لحاظ شرعی هم تصرف در مال غیر و اموال نیامده‌گان است.
 
شمس‌اردکانی تاکید کرد: پول نفت باید صرف سرمایه‌گذاری شود چه نفتی که در داخل فروش می‌رود و چه آن میزان که صادر می‌کنیم، تنها در این صورت است که قدرت اقتصادی خواهیم داشت و با داشتن بزرگترین ذخیره هیدروکروبروی جهان غایب صحنه نفت و گار نخواهیم بود.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری  ایلنا ، تاریخ انتشار: 22بهمن1400، کدخبر:1192857 ، www.ilna.news

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین