پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 28
کد خبر: ۳۷۵۱۵۱
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۰
با اینکه گفته می‌شود گرانی کالای نو، بازار دست دوم را داغ کرده، سمساران می‌گویند بازار شب عیدشان بی‌مشتری است.

  شعار سال:افزایش شدید قیمت لوازم خانگی در 2سال اخیر، موج متقاضیان این اقلام را به خرید اقساطی یا تهیه مایحتاج از میان کالاهای دست دوم وادار کرده، آنچنان‌که می‌گویند در دوران کرونا رونق از هر کسب‌وکاری رفته باشد از سمساری‌ها نرفته است. جهش قیمت لوازم ریز و درشتی که برای شروع زندگی مشترک لازم است، کمترین هزینه یک جهیزیه ساده را تا ۱۰۰میلیون تومان بالا برده و خیلی از زوج‌ها را هم به راسته امانت‌فروشی‌ها فرستاده است. گذشته از اینها، بازار سمساری‌ها در روزهای پایانی سال همیشه داغ‌تر از دیگر ماه‌هاست، با این‌حال خود امانت‌فروش‌ها معتقدند کسب‌وکارشان آنقدرها هم که گفته می‌شود، خوب نیست. رئیس اتحادیه سمساران و امانت‌فروشان تهران در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: در 2سال اخیر مراجعه به سمساری‌ها بیشتر شده اما چون کالای نو به‌دلیل گرانی از دسترس بسیاری از مردم دور شده و تقاضا برای لوازم دست دوم بالا رفته، به همین نسبت قیمت اجناس دست دوم هم افزایش یافته و تعداد کمی از مراجعات به خرید منجر می‌شود. داوود عبداللهی‌فرد ادامه می‌دهد: از سوی دیگر با تورم موجود بنیه مالی مردم به‌شدت ضعیف شده و خانواده‌ها جز در موارد ضروری برای خرید لوازم خانگی هزینه نمی‌کنند، به همین دلیل بازار سمساری‌ها به اندازه‌ای که انتظار می‌رود پررونق نیست و حتی بازار عید هم رونقی ندارد.
 
متقاضی زیاد، خریدار کم

نگاهی به اپلیکیشن‌های فروش کالای دست دوم نشان می‌دهد آمار مراجعه به این سایت‌ها در یکی دو ‌ماه پایانی سال تا چند برابر افزایش می‌یابد و بازار سمساری‌ها هم در این ایام به همین نسبت گرم‌تر می‌شود. از سوی دیگر، اگرچه شرایط اقتصادی بخش زیادی از مردم در سال‌های اخیر چندان خوب نیست اما هنوز هم برخی از خانواده‌های متمول‌تر عید را زمان مناسبی برای تعویض مبلمان و دیگر لوازم مستعمل می‌دانند و این اقلام را برای فروش در سایت‌ها آگهی می‌کنند یا به سمساری‌ها می‌سپارند. خود امانت‌فروش‌ها اما می‌گویند که امسال خبری از مشتری در بازار نیست. صاحب یک امانت‌فروشی در غرب تهران می‌گوید: خانه‌تکانی و تعویض مبلمان در ایام نزدیک به عید خیلی بیشتر است و تا یکی دو سال پیش اجناس مغازه من در اسفندماه 2برابر می‌شد، اما حالا شرایط فرق کرده و در عین حال که متقاضی در بازار زیاد است آمار خرید و فروش بالا نیست، زیرا بسیاری از مردم توان خرید جنس دست دوم را هم ندارند.
 
افزایش ۲۵درصدی قیمت‌ها

قیمت‌گذاری روی کالاهای دست دوم وقتی پای سمساری‌ها در میان است، کار آسانی نیست؛ ارزان می‌خرند و گران می‌فروشند و شما فروشنده باشید یا خریدار ناچارید به قیمتی که سمسار روی جنس می‌گذارد تن دهید. شاید به همین دلیل است که خرید و فروش اجناس دست دوم در فضای مجازی اینقدر به سرعت همه‌گیر شد تا خریدار و فروشنده مستقیم با هم روبه‌رو شوند. بااین حال، فروش نرفتن کالایی که در سایت‌های خرید و فروش مجازی آگهی می‌شود شما را ناچار می‌کند با امانت‌فروشی‌ها طرف شوید. در 2سال گذشته گرانی سرسام آور کالاهای نو و افزایش تقاضا، روی قیمت دست دوم‌ها هم تأثیر گذاشته و گاه در مراجعه به سمساری‌ها هم با قیمت‌های عجیبی روبه‌رو می‌شوید. رئیس اتحادیه سمساری‌ها و امانت‌فروشی‌های تهران درصد افزایش قیمت کالاهای دست دوم را در مقایسه با ‌سال گذشته فقط ۲۰ تا ۲۵درصد عنوان می‌کند اما تأکید دارد که همین میزان رشد قیمت تقاضا برای خرید را تا ۵۰درصد کاهش داده است.
 
فروشنده کم است

به همان اندازه که خریدار و مشتری کاهش یافته، فروشنده کالا هم کم شده است زیرا به‌دلیل افزایش قیمت کالاها اگر افراد بخواهند آنچه را دارند تبدیل به احسن کنند، مابه‌التفاوت هزینه برایشان گران تمام می‌شود. در نتیجه افراد سعی می‌کنند با وسایلی که دارند سر کنند تا زمانی‌که به خرید یا تعویض وسیله‌ای مجبور شوند و این باعث می‌شود اغلب کالاها زمانی به امانت‌فروشی‌ها سپرده شوند که عمر مفیدشان به پایان رسیده است. این هم یکی از عواملی است که موجب گرانی اقلام سالم و کمتر آسیب‌دیده می‌شود؛ اقلامی که تعدادشان روزبه‌روز در امانت‌فروشی‌ها کمتر می‌شود.
 
بازار عید ضعیف است

بعد از 2سال که کرونا کار و زندگی مردم را تحت‌الشعاع قرار داده بود، امسال انتظار می‌رفت کسب‌وکارها رونق بهتری داشته باشند اما امانت‌‌فروشی‌ها جزو اصنافی هستند که به‌نظر می‌رسد بهره‌ای از رونق نداشته‌اند. عبداللهی‌فرد می‌گوید: تا چند سال پیش از 3ماه مانده به عید را شب عید محسوب می‌کردیم و کسب‌وکار رونق داشت اما امسال با اینکه دیگر محدودیتی هم به لحاظ رفت‌وآمد و دید و بازدید در کار نیست، در راسته‌ای که من مغازه دارم، هیچ خریداری وجود ندارد و همه فروشنده‌ها در مغازه‌هایشان بیکار نشسته‌اند.
 
تقاضا برای چه کالاهایی بیشتر است؟

تقاضا به فصل بستگی دارد، در ایام منتهی به عید بیشتر مردم به‌دنبال مبلمان و بوفه و ویترین و از این قبیل کالاها هستند. اوایل زمستان، کالاهای گرمایشی متقاضی زیادی دارند، تابستان بیشتر خریدها در زمینه یخچال، فریزر،کولر و پنکه است، اما در مجموع شب‌های عید پیش‌بینی و انتظار این است که لوازم چوبی رونق خوبی داشته باشد. عبداللهی‌فرد می‌گوید:چون مردم علاقه دارند در منازلشان یک دست مبلمان، میز ناهارخوری، بوفه و سرویس خواب و دیگر وسایل چوبی داشته باشند به همین دلیل در صنف ما براساس تجربه‌ای که داریم این چند قلم کالا اولویت اول خرید است.
 
تأثیر منطقه شهری

تجربه سال‌های اخیر نشان داده منطقه شهری نیز عاملی تأثیرگذار در رونق و رکود کسب‌وکارهای اینچنینی است. وانت‌های دوره‌گرد خرید اقلام دست دوم معمولا از مناطق یک تا ۵ تهران با دستی پر‌تر و اجناسی بهتر و سالم‌تر بازمی‌گردند. در مناطق شمال و شمال غرب تهران البته سمساری‌های زیادی دیده نمی‌شود اما مراجعه برای فروش کالا در این مناطق و البته برخی مناطق مرکز شهر بسیار بیشتر از دیگر نواحی شهری است.
 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری صبح شد  ، تاریخ انتشار:  23  اسفند 1400، کدخبر: ،www.sobhshod.ir،6391

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین