پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۷۵۵۳
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۴
طرح پانصد و پنجاه هزار هکتاری رهبری در خوزستان و شمال ایلام را می‌توان بعنوان بزرگ‌ترین طرح عمرانی تاریخ ایران و بزرگ‌ترین طرح کشاورزی خاورمیانه قلمداد کرد. اما ایراد کار اینجاست که جهاد نصر از عقب ماندگی‌های پیمانکاران هیچ حرفی نمی‌زند؟ بشکل نازیبایی با تغییر هر مدیرعامل موسسه، مثل نوار از میزان اثر طرح روی کشاورزی کشور و افزایش میزان تولید غذا می‌گوید. لطفا در شاخص‌های تهیه متن این نوار، اندکی نوآوری بخرج دهید. ورای این انتقادات، از کلیه کارکنان و مدیران این طرح عظیم، قدردانی می‌کنیم.
شعار سال: مدیرعامل مؤسسه جهاد نصر گفت: یکی از مهمترین طرح‌های وزارت جهاد کشاورزی پروژه احیای دشت‌های خوزستان و ایلام در سطح ۵۵۰ هزار هکتار در حال انجام است که فاز اول این طرح در سطح ۲۹۵ هزار هکتار در سال ۹۷ در چهار شهرستان ایلام و ۲۰ شهرستان خوزستان به بهره‌برداری رسید و ۲۵۵ هزار هکتار آن برای فاز ۲ تعریف شده است.

محمدجواد صالحی‌نژاد در گفتگو با یک روزنامه اظهار داشت: برای فاز یک از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی مبلغ یک و نیم میلیارد دلار با مجوز مقام معظم رهبری هزینه شد و هدف کلی این طرح در کل پروژه ۹ و نیم میلیون تن افزایش تولید محصولات کشاورزی، یک و نیم میلیارد متر مکعب صرفه‌جویی در مصرف آب و ایجاد ۳۰۰ هزار شغل مستقیم و غیر مستقیم است که در فاز اول این طرح بخشی از اهداف آن محقق شد.

وی ادامه داد: بیش از سه و نیم میلیون تن افزایش تولید، ۸۷۰ میلیون مترمکعب صرفه‌جویی در مصرف آب و ۱۵۰ هزارنفر اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم از محل فاز اول این طرح شکل گرفت. صالحی‌نژاد یادآور شد: در روند اجرای این طرح نیز نزدیک به ۹۵۰۰ نفر مشغول به کار بودند و بیش از ۵۶۰ قرارداد در بخش‌های پیمانکاری، مطالعه، مشاوره و تولیدکننده منعقد شد.

وی افزود: در فاز یک بیش از ۲۳ هزار کیلومتر شبکه آبیاری به‌صورت ثقلی-کم فشار و تحت فشار و ۲۷ هزار کیلومتر اجرای زهکشی زیرزمینی صورت گرفت و از دیگر دستاورد‌های این طرح نزدیک به چهار هزار دستگاه ماشین آلات سنگین و نیمه سنگین به کارگیری شد که از این مقدار ۵۵۰ دستگاه تخصصی ترنچر و اسکریپر بود.

وی یادآور شد: تا قبل از اجرای این طرح این‌گونه دستگاه‌های تخصصی از خارج وارد کشور می‌شد، اما با حمایت از صنعتگران داخلی حدود ۳۳۰ دستگاه معادل ۶۰ درصد آن‌ها در داخل کشور تولید شد و به طور کلی در فاز اول ظرفیت‌هایی در ۲ استان ایلام و خوزستان از لحاظ پیمانکاری و مشاوره‌ای ایجاد شد به گونه‌ای که اکنون پیمانکاران و مشاوران توانمند و قوی در هر ۲ استان شکل گرفتند.

مجری پروژه‌های احیای اراضی دشت‌های ایلام و خوزستان و شبکه‌های آبیاری و زهکشی غرب و شمال غرب کشور اضافه کرد: برای ۲۵۵ هزار هکتار فاز دوم تخصیص آب آن بین وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و نیرو توافق صورت گرفته و در مرحله دوم طرح احیای اراضی ایلام و خوزستان سهم استان خوزستان ۲۴۶ هزار هکتار و ایلام ۹ هزار هکتار است و در استان ایلام از ۵۰ هزار هکتار سهم استان ایلام بیش از ۴۶ هزار هکتار آن در فاز اول اجرایی شد و مابقی همزمان با فاز دوم انجام می‌شود.

وی یادآور شد: مطالعات فاز ۲ در سطح ۱۰۰ هزار هکتار از محل ردیف اعتبارات متفرقه بودجه سال‌جاری انجام شده و در بودجه سال جاری اعتباری برای مطالعه و اجرا پیش‌بینی شده است که برآورد اولیه برای شبکه‌های فرعی ۴۰ هزار میلیارد تومان است و وزارت نیرو نیز به همین مقدار اعتبار برای شبکه‌های اصلی نیاز دارد.
وی در مورد تفاوت فاز دوم با اول توضیح داد: در فاز اول شبکه‌های اصلی از قبل توسط وزارت نیرو انجام شده بود، اما در فاز دوم باید به طور همزمان و موازی توسط وزارت نیرو شبکه‌های اصلی و از سوی وزارت جهاد کشاورزی و مؤسسه جهاد نصر شبکه‌های فرعی اجرا شود.

وی گفت: علاوه بر طرح احیای اراضی دشت‌های خوزستان و ایلام، اجرای شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی غرب و شمال غرب در راستای سیاست‌های معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در سطح ۲۲۷ هزار هکتار در استان‌های ایلام، کرمانشاه، کردستان، آذربایجان‌های شرقی و غربی، اردبیل، گلستان، خراسان‌های رضوی، جنوبی و شمالی در دست اقدام است.

وی ادامه داد: این طرح در استان‌های گلستان، خراسان رضوی، شمالی و جنوبی، ایلام، کرمانشاه، کردستان، آذربایجان غربی و شرقی و اردبیل در سطح ۱۲۶ هزار هکتار به اتمام و بهره‌برداری رسیده و پیشرفت فیزیکی مابقی اراضی به وسعت بیش از ۱۰۰ هزار هکتار بیش از ۷۰ درصد است که نیاز به تکمیل شبکه‌های اصلی و تأمین آب از طرف وزارت نیرو دارد.

مجری پروژه‌های احیای اراضی دشت‌های ایلام و خوزستان و طرح شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی و شمال غرب کشور اظهار داشت: بر اساس فهرست بهای سال ۱۴۰۰ پنج هزار میلیارد تومان برای تکمیل آن مورد نیاز است و تکمیل آن اشتغال بالای ۲۰۰ هزار نفر را ایجاد خواهد کرد.

یکی دیگر از طرح‌های مهم وزارت جهاد کشاورزی طرح شبکه‌های های غرب و شمال غرب کشور است که بیش از ۹۵ درصد از سیستم‌های آبیاری تحت فشار نوین استفاده شده که باعث صرفه‌جویی در مصرف آب می‌شود.

وی افزود: ارزش اراضی که تحت پوشش این طرح قرار گرفتند بطور متوسط بیش از ده برابر افزایش یافته است.
 
موسسه جهاد نصر و آمار‌های تکراری پشت تکراری!
 
شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از سایت روزنامه ایران، تاریخ انتشار:۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱، کد خبر: ۶۱۱۵۳۹، www.irannewspaper.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین