پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۸۲۲۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۹
کاهشی شدن نرخ مرغ و ارزان‌تر بودن تخم مرغ صادراتی نسبت به بازار داخل را نباید به حساب خریدن یا نخریدن مردم گذاشت. یا سیاستی پشت پرده است که به مرگ گفته تا مردم به تب راضی شوند. یا این ارزانی را باید به حساب سهمیه نهاده‌های دامی اختصاص داده شده تا پایان خردادماه گذاشت. از طرف دیگر، قربانی معاون وزیر جهادکشاورزی، اعلام می‌کند که همه قیمت‌ها حتی کالا‌های گذشته باید به قیمت روز اعلامی باشند؟ آیا این موارد، بازی با اعصاب مردم و برهم ریختن نظم اقتصادی خانوار نیست؟ چرا نباید عبارت مفسد اقتصادی را برای رفتار برخی از مدیران دولتی فعال یا مرتبط با تصمیم گیری‌های اقتصادی، بکار برد؟
شعار سال: مهدی یوسف‌خانی گفت: نخریدن کالایی که بیش از حد گران شده است باید به یک فرهنگ تبدیل شود چراکه با این گرانی‌ها تولیدکنندگان می‌خواهند سود‌های چند صد برابری نصیب خود کنند و آگاهی مردم باید بالا برود و با نخریدن باعث متعادل کردن قیمت‌ها در بازار شوند.

مهدی یوسف‌خانی با اشاره به کاهش نرخ مرغ در بازار، گفت: مرغ گوشتی تا صبح روز گذشته با نرخ مصوب ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان عرضه می‌شد، اما بعد از ظهر دیروز نرخ آن به زیر نرخ مصوب رسید و حدود ۵ هزار تومان کاهش پیدا کرد.

به گفته این فعال اقتصادی؛ قیمت مرغ امروز نیز همچنان روند کاهشی به خود گرفت و حدود ۱۰ هزار تومان کاهش نرخ را تجربه کرد.

وی علت عدم استقبال از خرید مرغ را به کاهش توان خرید مردم نسبت داد و افزود: قیمت مصوب بیشتر از توان و قدرت خرید مصرف‌کنندگان است از این‌رو میزان خرید و تقاضا کاهش پیدا کرد.

یوسفخانی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود قیمت مرغ فردا نیز روند کاهشی خود را دنبال کند و این روند کاهشی همچنان ادامه خواهد داشت تا در نهایت روی یک نرخ ثابت بماند.

رئیس اتحادیه فروشندگان مرغ و ماهی با بیان اینکه نهاده‌ها با نرخ دولتی تا پایان اردیبهشت به تولیدکنندگان داده خواهد شد، افزود: وزارت کشاورزی به عنوان متولی اعطای نهاده‌ها تا پایان این ماه با ارز دولتی، نهاده‌ها را در اختیار تولیدکنندگان قرار خواهد داد و از ماه‌های بعد به صورت تدریجی این نهاده‌ها قطع خواهد شد.

وی با اشاره به تاثیر پویش‌های نه به خرید کالا‌های اساسی گران، گفت: نخریدن کالایی که بیش از حد گران شده است باید به یک فرهنگ تبدیل شود چراکه با این گرانی‌ها تولیدکنندگان می‌خواهند سود‌های چند صد برابری نصیب خود کنند و آگاهی مردم در این زمینه باید بالا برود و با نخریدن یک کالای گران باعث متعادل کردن قیمت‌ها در بازار شوند.

قیمت تخم‌مرغ بالاتر از توان مردم است
ناصر نبی‌پور رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار با اشاره به کاهشی شدن قیمت تخم‌مرغ در بازار، گفت: روند کاهشی شدن قیمت تخم‌مرغ از دیروز آغاز شد و قیمت تخم‌مرغ به کیلویی ۳۰ تومان هم رسید.

وی با بیان اینکه با گرم شدن هوا روزانه ۲۰۰ تا ۲۵۰ تن مازاد تولید داریم، خاطر نشان کرد: دولت نرخ یک کیلو مرغ درب مرغداری‌ها را کیلویی ۳۹ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام می‌کرد طبیعی است که نرخ آن در بازار به کیلویی ۷۰ تا ۸۰ هزار تومان برسد؛ این افزایش نرخ بالاتر از توان خرید مصرف‌کنندگان است از این‌رو میزان تقاضا برای خرید کاهش پیدا کرد.

این فعال اقتصادی با اشاره به ادامه‌دار بودن روند کاهشی قیمت تخم‌مرغ تا شهریور سال جاری، گفت: بسیاری از تولیدکنندگان خرد توان تامین هزینه‌ها را ندارند از این‌رو مرغ‌های خود را به کشتارگاه‌ها می‌فروشند.

نبی‌پور با بیان اینکه ذرت با نرخ کیلویی ۱۲ هزار تومان در بازار موجود نیست، خاطر نشان کرد: دولت نرخ ذرت در بازار آزاد را کیلویی ۱۲ هزار تومان اعلام کرد این در حالیست که ذرت در بازار کیلویی ۱۳ هزار تومان بفروش می‌رسد.

به گفته وی؛ نرخ تخم‌مرغ صادراتی در منطقه‌های مرزی کیلویی ۲۷ هزار تومان است، اما در بازار داخلی کیلویی ۳۰ هزار است پس در نتیجه صادرات توجیه اقتصادی ندارد مگر اینکه دولت مانند ترکیه برای صادرکنندگان مشوق‌های در نظر بگیرد.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی، تاریخ انتشار:۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱، کد خبر: ۸۱۰۲۵، www.agrofoodnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۶
0
0
قیمت همه چی بالاتر از توان خرید مردم شده نه فقط مرغ و تخم مرغ
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۶
0
0
نخریدن مرغ و تخم مرغ که تو فضای مجازی راه افتاده مثل اینکه تاثیرگذار بوده
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین