پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۱۰۸۶
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۵
وزیر محترم صنایع، معادن و تجارت (صمت) طی بیاناتی که در یک ویدئو منتشر شده اعلام کرده‌اند که ما از نظر تکنولوژی هیچ کم‌وکسری نداریم و از نظر سرمایه نیز کمبودی وجود ندارد بنابراین همه چیز آماده و مهیا برای سرمایه‌گذاری برای تولید صنعتی است.
شعار سال: وزیر محترم صنایع، معادن و تجارت (صمت) طی بیاناتی که در یک ویدئو منتشر شده اعلام کرده‌اند که ما از نظر تکنولوژی هیچ کم‌وکسری نداریم و از نظر سرمایه نیز کمبودی وجود ندارد بنابراین همه چیز آماده و مهیا برای سرمایه‌گذاری برای تولید صنعتی است. یاد صحبت عادل فردوسی‌پور افتادم که می‌گفت؛ ما چه خوبیم! خب وقتی همه‌چیز داریم، ولی صنعت و کشاورزی و خدمات ما به صورت وضع موجود است باید گفت ما چه بد هستیم.

البته فناوری و تکنولوژی از نظر برخی صاحبان اندیشه در جامعه ما و قاعدین بر صندلی مدیریت (و نه مجاهدان تلاشگر) امری بسیار ساده است و ظاهرا نه از مشاهده و علم و اطلاع فنی به دست می‌آید که بیشتر مدعی داشتن علم شهودی‌اند و مصداق این ضرب‌المثل هستند که از یک مدعی سؤال شد قاشق چگونه درست می‌شود، او گفت یک قطعه آهن را می‌گیرند، یک طرفش را می‌کوبند قاشق می‌شود و دم آن را می‌کشند دسته می‌شود.

واقعا چقدر شایسته است کشور ما که مهد تمدن باستانی و تنها کشور شیعه جهان است، از تکنولوژی بیگانه بی‌نیاز باشد و این آرزوی هر ایرانی صرف‌نظر از قومیت و دین و هرگونه وابستگی دیگر است. البته همه می‌دانند و می‌دانیم که این نظر وزیر محترم تا چه حد بی‌پایه‌و‌اساس است و به قول معروف اظهر من الشمس است و متأسفانه این‌گونه بیانات در نظرات قاعدین مدیریت ملک ایران به فراوانی دیده می‌شود. شاید بگویند تکیه بر عبارت اظهر من الشمس خود حاکی از علم شهودی است. به این دلیل لازم می‌دانم چند مورد مسائل واضح مبتلابه جامعه را که به تکنولوژی و سرمایه‌گذاری نیاز دارد و وزارت صمت به آن بی‌تفاوت است و تنها داد سخن می‌دهد، بیان کنم تا این وزارت از آن تکنولوژی که در جیب دارد برای رفع مشکل مدد جوید.

می‌دانیم که وزیر محترم صمت در ابتدای انتصابشان گفتند که مسئله خودرو را دوساله حل می‌کنند و البته نگفتند که مسئله خودرو یعنی چه؟ ولی علی‌القاعده خودرو‌های با تکنولوژی ۳۰ سال قبل و پرمصرف و به قول بعضی‌ها ارابه مرگ را حداقل باید به سیستم محرکه‌های هایبرید، ترمز ABS و گیربکس اتوماتیک و ناوبری هوشمند مجهز می‌کردند. اگر این تکنولوژی را دارند و اعمال نکرده‌اند خیانت است و اگر ندارند پس چرا آن حرف را می‌زنند.

می‌دانیم فاز ۱۱ عسلویه (استخراج و تصفیه گاز دو منطقه پارس جنوبی) قرار بود توسط شرکت فرانسوی توتال انجام شود. هرچند در سال‌های گذشته بسیاری از فاز‌های عسلویه توسط مهندسان ایرانی ایجاد شده و مایه فخر و مباهات است، اما چرا فاز ۱۱ همچنان معطل مانده است. خوب است از همان تکنولوژی‌های پنهان در وزارتخانه برای احداث فاز ۱۱ کمک گرفته شود. اصلا آیا می‌دانند یک فاز عملیات در پارس جنوبی چه تکنولوژی‌هایی را نیاز دارد؟

جناب آقای وزیر لطفا بفرمایید یک واحد برای تولید سیستم ناوبری هواپیما و هلیکوپتر، یک واحد برای تولید موتور جت هواپیما و هلیکوپتر، یک واحد برای تولید لاستیک هواپیما و یک واحد برای تولید سوزن خیاطی از همان تکنولوژی‌ای که دارید تأسیس شود تا از شر بیگانگان رهایی یابیم و حداقل سوزن خیاطی را در ایران تولید کنیم!

اندیشه‌های شوونیستی تنها مربوط به آنان نمی‌شود که برای ایران باستان به گزافه اسطوره‌سازی می‌کنند، این نوع اندیشه‌ها نوعی ملی‌گرایی افراطی انحرافی است که ما را از دست‌یازیدن به فناوری پیشرفته بازمی‌دارد.

ملی‌گرایی افراطی انحرافی چهره‌های مختلفی دارد. فرق نمی‌کند که کتاب پزشکی هاریسون را آتش بزنی و روغن بنفشه را معالج همه درد‌ها بشماری یا بخواهی کاخ الیزه و کاخ سفید را حسینیه و مسجد کنی (اینکه کاخ کرملین را دست نمی‌زنند جای سؤال دارد) یا با نفی فرهنگ اسلامی ۱۴۰۰ ساله به دلیل قدیمی‌بودن، به موهومات ۲۵۰۰ سال قبل تمسک بجویی یا بگویی همه تکنولوژی‌ها را داریم. این‌ها همه چهره‌های موهومات واپس‌گرایانه است که حتما باید از آن دوری کرد.

اشتباه نشود تلاش‌های بسیاری توسط مهندسان، پزشکان و سایر متخصصان ایرانی در تحقق سازندگی کشور صورت گرفته است و هرگونه ابداع، اختراع و نوآوری پسندیده و مورد حمایت باید باشد، اما اینکه مدعی داشتن همه‌چیز باشیم انحرافی بزرگ و تخریب آینده کشور است.

آقای وزیر صمت و دیگران خودبزرگ‌بین اندکی به اطراف ایران نظر بیفکنند که در زباله‌ها دست‌وپا می‌زنیم و رودخانه‌های ما آلوده، نخل‌های ما خشک، زمین‌های ما فروهشته، تالاب‌های ما خشکیده، نیروگاه‌های ما پرمصرف، اتومبیل‌های ما ثروت‌سوز و بیمارکننده، مازوت ما پرگوگرد، راه‌آهن ما مستهلک و فاضلاب‌های ما به آب شرب آمیخته شده‌اند. از آن تکنولوژی موجود جادویی و از آن سرمایه موجود استفاده کنند و راهی برای اصلاح آن‌ها بیابند. اگر هم مدعی اسلام و پیروی از قرآن هستند، فقط همین آیه شریفه لم تقولون ما لا تفعلون، کبر مقتا عندالله ان تقولوا ما لا تفعلون را به یاد بیاورند تا در بیان خود اندکی اندیشه کنند و به یاد داشته باشند که به قول سعدی زبان در دهان خردمند، کلید شناخت درک و عقل و اندیشه فرد است.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از شبکه شرق، تاریخ انتشار:۲۳ تیر ۱۴۰۱، کد خبر: ۸۵۰۷۶۱، www.sharghdaily.com
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین