پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۳۰۴
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۶
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه عملکرد ما در دفاع مقدس براساس مدیریت جهادی مبتنی بر فرادانش بود، گفت: ما می‌توانیم الگویی برای‌ آینده مدیریت راهبردی امنیت ملی داشته باشیم.
شعار سال: محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام طی سخنانی در همایش مدیریت جهادی و امنیت ملی که صبح امروز در مرکز راهبردی دفاعی نیروهای مسلح برگزار شد، اظهار داشت: مسائلی در محیط های منطقه‌ای، بین المللی، سیاسی و اجتماعی به وجود آمده است که در آن، با الگوهای قبلی مدیریت راهبردی نمی‌توانیم شرایط را پشت سر بگذاریم.

وی بی ثباتی، عدم قطعیت، ابهام و پیچیدگی را از جمله مسائل مهم در دوره مدیریت کنونی جهان دانست.

رضایی ادامه داد: در قرون گذشته قطعیت و ثبات فرصت می داد تا مدیران راهبردی، مدیریت خوبی داشته باشند اما اکنون شرایط به کلی عوض شده است.

فرمانده اسبق سپاه با بیان اینکه برخورد سطحی در مدیریت راهبردی نیروهای مسلح، کار را با مشکل مواجه می‌کند، افزود: جرج بوش با حمله به افغانستان و عراق اقدامی سهل الوصول انجام داد که پس از آن با موجی از پیامدها و مسائل روبرو شد. لذا باید به هوشمندی رهبری راهبردی بیش از گذشته توجه کنیم.

رضایی تصریح کرد: البته این مشکل تنها در حوزه نظامی مطرح نیست بلکه در حوزه اقتصادی هم وجود دارد.

وی با اشاره به برخی موضوعات بین‌المللی و منطقه‌ای گفت: امروز عربستان و ترکیه از ما یاد گرفته اند که در کنار ابرقدرت ها ایفای نقش کنند هرچند نفوذ آمریکا در این دو کشور زیاد است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: قبلا مدل ساده ای وجود داشت، یعنی آمریکا و شوروی بودند. اگر عوامل غیر رسمی همچون داعش هم اضافه شود، محیط نسبت به گذشته تفاوت بسیار جدی کرده است.

رضایی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: 5 سال گذشته دمشق در محاصره و بغداد در حال محاصره شدن بود اما امروز درگیری ها به حلب و موصل کشیده شده است و معلوم نیست قبل از آزادسازی کامل این دو شهر چه اتفاقاتی بیفتد و پس از آزادسازی این دو شهر چه مسائلی پیش رو باشد.

وی ادامه داد: به دلیل درهم رفتن بازیگران، محیط و تعاملات منطقه پیچیده تر شده است و البته وابستگی متقابل اقتصادی، اجتماعی، مذهبی و نظامی نیز در این پیچیدگی موثرند.

فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دوران دفاع مقدس فهم اهمیت عامل ادراک را موجب تشخیص رویدادها قبل از وقوع عنوان کرد و اظهار داشت: دانش به سه بخش بنیادین، انسانی و فرادانش تقسیم می‌شود و بیرون رفتن از هر دانشی که برای هر سازمان متناسب با حرفه‌شان است فرادانش است.

وی خاطرنشان کرد:‌ اکنون در محیطی هستیم که نمی‌دانیم چه اتفاقاتی در پیش رو داریم اما آن چیز که می‌تواند ما را به محیط واقعی برساند تغییر در ادراکات‌مان است آن وقت است که می‌توانیم عکس العمل مناسبی داشته باشیم.

رضایی گفت: در گذشته هر مشکلی ایجاد می‌شد به متخصصش می‌سپردیم که حل می‌شد. یعنی ابتدا دانش بنیادین و سپس انسانی مطرح بود اما امروز فرادانش اهمیت یافته است.

وی مدیریت جهادی را موجب بالاترین تشخیص و ادراک در هشت سال دفاع مقدس و دلیل آن را رسیدن از ادراکات به فرادانش عنوان کرد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مردم در دفاع مشارکت داشتند و دفاع ما در ابتدا نظامی اجتماعی بود و سپس سیاسی.

وی ادامه داد: ما در صحنه نبرد نیز عامل اجتماعی را در نظر گرفتیم از این رو قرارگاه رمضان راه‌اندازی شد و با مسعود بارزانی و جلال طالبانی مذاکره کردیم. در نتیجه هم در جبهه خود و هم در جبهه دشمن این جنبه را در نظر گرفتیم و در واقع دانش اجتماعی را به دانش نظامی اضافه کردیم.

رضایی خروج از قواره دیکته شده را عامل دوم تحقق مدیریت جهادی مبتنی بر فرادانش در دوران دفاع مقدس خواند و گفت: شهید صیاد شیرازی به من پیشنهاد تشکیل گردان‌های قدس را داد تا افراد داوطلبی از ارتش همپای بسیج در عملیات‌ها شرکت کنند که این دیدگاه ایشان فرادانشی و ابتکار آن زمینه کردن دانشی دیگر بر دانش اجتماعی بود.

وی تصریح کرد: برخی در دوران دفاع مقدس مطرح می‌کردند که استراتژی ما امری ثابت است اما ما بحث بسیار کردیم که با تغییر وضعیت، استراتژی نیز تغییر می‌یابد.

فرمانده اسبق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه مدیریت جهادی تجربه شده در جنگ و به صورت جزیره‌ای ظرفیتی نوین برای مدیریت راهبردی به ویژه در بحث امنیت ملی برای ما به نمایش گذاشته است، گفت: ما می‌توانیم الگویی برای‌ آینده مدیریت راهبردی امنیت ملی داشته باشیم.

با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از خبرگزاری میزان، تاریخ انتشار: 4 آذر 1395، کد مطلب: 248369، www.mizanonline.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین