پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۰۹۸
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۶
«لارنس ویلکرسون» رئیس دفتر سابق وزیر خارجه پیشین آمریکا که اکنون مدیر «باشگاه رهبری کالین پاول» است، ضمن اذعان به افول پر سرعت قدرت این کشور در جهان، درباره ابطال برجام به واشنگتن هشدار داد.
شعار سال: در ادامه اظهارنظرها درباره مواضع سیاست خارجی دولت آینده آمریکا، یک سرهنگ بازنشسته آمریکایی که در زمان وزارت خارجه کالین پاول رئیس دفتر او بود، در اینباره اظهارنظر کرده است.

ویلکرسون و پاول در زمان خدمتشان در ارتش آمریکا


به نظر میرسد «لارنس ویلکرسون» که اکنون مدیر «باشگاه رهبری کالین پاول» در واشنگتن است، روابط نزدیکی با وزیر خارجه اسبق آمریکا داشته باشد.

پایگاه آمریکایی «اخبار واقعی»(the real news) در مصاحبه با رئیس دفتر سابق کالین پاول، نظرات این سرهنگ بازنشسته ارتش آمریکا را درباره موضوعات مختلفی جویا شد.

خبرنگار این رسانه در ابتدای مصاحبه از ترکیب احتمالی کابینه دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آینده آمریکا شروع کرد.

او نظر میهمانش را درباره «مایکل فلین» به عنوان مشاور امنیت ملی، «مایک پمپئو» به عنوان رئیس سیا و جان بولتون یا رودی جولیانی به وزیر خارجه و همچنین «جیمز ماتیس» به عنوان وزیر دفاع دولت بعد جویا شد.

«لارنس ویلکرسون» گفت: «یک چیز در همه آنها مشترک به نظر می‌رسد و آن نفرت عمیق و درونی از دولت ایران است و بسیاری از این افراد خواهان تغییر رژیم در ایران هستند. آنها ایران را منبع تهدید تروریستی علیه آمریکا می‌دانند. رودی جولیانی همین حرف را در کنوانسیون حزب جمهوریخواه زد و البته اشاره‌ای به سعودیها یا القاعده نکرد بلکه روی ایران تمرکز کرد».

او با اشاره به برجام اینطور گفت: «شاید مهمترین چیز آن باشد که این یک توافق چندجانبه است و نه توافق دوجانبه. قطعا روسیه و چین با خواسته ما برای پاره کردن آن رضایت نمی‌دهند و شاید جرات به خرج داده و بگویم که متحدان اروپایی ما هم رضایت ندهند. در نتیجه ما خودمان را منزوی می‌کنیم و نه ایران را. این ایده که ما می‌توانیم تحریم‌های لِه کننده بین‌المللی را دوباره برگردانیم، ایده‌ای مضحک و نامعقولانه است. ما نمی‌توانیم چنین کنیم. بالاترین کاری که می‌توانیم بکنیم، افزایش تحریمهایمان به ویژه تحریمهای بانکی است که شاید آسیب بزند و احتمالا آسیب می‌زند اما با توجه به اینکه بقیه جهان در مسیر متفاوتی گام برمی‌دارد، آنهایی که اینجا منزوی می‌شوند، آمریکایی‌ها هستند و نه ایرانی‌ها».

این ژنرال بازنشسته ارتش آمریکا در بخش دیگری از مصاحبه تاکید کرده که قدرت آمریکا در جهان به سرعت در حال کم شدن است.

ویلکرسون با اشاره به وقایع 15 سال اخیر تصریح کرد: «قدرت آمریکا اکنون به یک سرعت بالایی در حال کم شدن است. اگر شما لامونی، اشپیگل، فایننشال تایمز یا دیگر روزنامه‌ها را بخوانید، شما خواهید فهمید که متحدانمان نه تنها سلامت ذهنی و عقلی ما را بلکه تواناییمان را هم برای حکومت بر خودمان مورد سوال و تردید قرار می‌دهند. از نظر تاریخی، اگر این اتفاق بیافتد، افراد و کشورها شروع به اقدام به روشهایی می‌کنند تا در برابر قدرت قدرت غیرقابل توقف موازنه ایجاد کنند».

وی ادامه داد: «این اتفاقی است که اکنون در جهان دارد حادث می‌شود. اگر آمریکا برجام را پاره کند، چین و روسیه هر کاری خواهند کرد تا اتحاد و ائتلاف کنونیشان تقویت شود(اتحاد مسکو و پکن تقویت شود) که مواجه شدن با این موضوع، خطرناکتر خواهد شد و اساسا سبب تداوم تقلیل قدرت آمریکا خواهد شد. ما نمی‌توانیم به انجام چنین کارهایی ادامه بدهیم. اگر ما حتی وانمود به انجام اقداماتی کنیم که از زمان جنگ جهانی دوم انجام دادیم اساسا رهبر جامعه بین‌المللی بودیم و از سازمانهایی چون صندوق بین‌المللی پول، سازمان جهانی تجارت خود سازمان ملل و دیگر سازمانهای مشابه حمایت کرده و به آنها پول می‎‌دادیم. ما دوباره و دوباره و دوباره، نمی‌توانیم خودمان را منزوی کنیم و انتظار داشته باشیم که دیگران هیچ کاری در قبال آن انجام ندهند».

خبرنگار آمریکایی سوال کرد: «من و شما قبلا درباره برخی انگیزه‌های پشت تغییر رژیم در سوریه و در ایران صحبت کردیم. به نظر من یک مجموعه پیچیده از انگیزه‌ها پشت این موضع(حمایت از تغییر رژیم در سوریه و ایران) وجود دارد اما یکی از آنها، ایده اسرائیل بزرگتر است. چرا ایران بخشی از پازل و معمای در برابر اجرای ایده اسرائیل بزرگتر است؟ اصلا ایده اسرائیل بزرگتر چیست؟»

رئیس دفتر پیشین وزیر خارجه اسبق آمریکا جواب داد: «ما درباره این موضوع در صورتی که رئیس‌جمهور ترامپ مراسم تحلیف را برگزار کرد و به قولش برای جابجا کردن فوری پایتخت اسرائیل به اورشلیم(بیت المقدس) عمل کند و کنگره را به خود همراه کند، بهتر می‌توانیم صحبت کنیم. البته انجام چنین کاری برای ترامپ کار آسانی نخواهد بود».

منظور او از جابجا کردن پایتخت رژیم صهیونیستی آن است که بنا بر سیاست کنونی آمریکا، پایتخت این رژیم تل آویو است و سفارت واشنگتن باید در این شهر باشد اما ترامپ در مبارزات انتخاباتی خود قول داده بود که سفارت آمریکا را به بیت‌المقدس منتقل خواهد کرد.

وی با هشدار درباره مواضع به شدت ضد ایرانی افرادی چون رودی جولیانی در میان حلقه یاران نزدیک ترامپ، درباره احتمال جنگ آمریکا علیه ایران هشدار داد و گفت: «فکر نمی‌کنم مردم آمریکا خیلی حامی این موضوع باشند».

ویلکرسون به عنوان یک عضو سابق ارتش آمریکا و از افراد نزدیک به کالین پاول در ادامه این مصاحبه، اظهارات قابل تاملی درباره «مشکلات واقعی امنیت و تروریستی در جهان مطرح کرد.

او گفت: «بای روی این نکته پافشاری کنم که مشکل واقعی در جهان در ارتباط با داعش، القاعده، النصره، طالبان در پاکستان یا تقریبا در هر جایی که شما بخواهید نام ببرید، یک گروه تروریستی است که توانمندی اقدام جهانی داشته باشد اما این گروه، از ایران نشات نمی‌گیرد. گروهی که از ایران نشات می‌گیرد و ما مشکل زیادی با آن داریم، حزب الله نامیده می‌شود. این یک گروه بسیار محدود است و هدفش اسرائیل و دفاع از اراضی فلسطینی و به طور کلی عربی است».

ویلکرسون تصریح کرد: «حزب الله خواهان به راه انداختن کمپینی خارج از این موضوع نیست البته در صورتی که آمریکا نظامیانش را مستقر نکند. حزب الله یک گروه تروریستی که به دنبال عملیات جهانی یا بی معنی باشد نیست کاری که داعش القاعده و دیگران می‌کنند. حزب الله گروهی است که روی اسرائیل متمرکز است».

او ادامه داد: «خوب شما حالا متوجه می‌شوید چرا ما درباره آنها(حزب الله) و ایران نگران هستیم. موضوع آن است که آنها به هیچ وجه گروهی نیستند که برای ضربه زدن به آمریکا تشکیل شده یا هدفشان آن باشد».

با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار:3 آذر 1395، کد مطلب: 13950903000704، www.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین