پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۵۲۰
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۲
رئیس جمهور منتخب آمریکا با در نظر گرفتن جیمز ماتیس به عنوان وزیر دفاع آتی، قولی را که قبلا داده بود عملی کرد؛ ماتیس در حرف و موضع یک نژادپرست است و با سایر دوستانش در کابینه آینده آمریکا در دشمنی با ایران هم عقیده هستند.

شعار سال: به نقل از روزنامه السفیر، دونالد ترامپ بر اساس خصوصیاتی که برای «آمریکای با عظمت» آرزو کرده است، ژنرال مایکل فلین را به عنوان مشاور امنیت ملی انتخاب کرده و مایک پومپئو را به عنوان رئیس اطلاعات مرکزی که این دو از «بازهای» محافظه کاران آمریکایی هستند و دشمنی خود را با ایران پنهان نمی کنند.

این افراد از باراک اوباما به دلیل کوتاهی در مقابله با داعش در عراق و سوریه خشمگین هستند زیرا این کوتاهی را عامل افزایش نفوذ ایران در خاورمیانه، سوریه، لبنان و یمن می دانند.

«سگ هار» و « مبارز راهب» دو صفتی هستند که بی دلیل به ماتیس داده نشده است زیرا او یک فرمانده نظامی است که به خشونت معروف است و بیش از چهار دهه در نیروی دریایی حضور داشت و تشنه خواندن و مطالعه تاریخ نظامی است.

این ژنرال 60 ساله (متولد 1950) مشتاق جنگ است و بسیاری از گردان های رزمی در جریان جنگ اول خلیج فارس در سال 1991 را فرماندهی کرد، به اضافه اینکه در سال 2001 فرمانده نیروهای ویژه در جنوب افغانستان بود و در جنگ عراق در سال 2003 نیز حضور داشت و یک سال بعد در نبرد فلوجه نقش اصلی را ایفا کرد و در نهایت فرماندهی مرکزی آمریکا در سال 2010 را برعهده گرفت؛ پستی که موجب شد مسئولیت تمام نیروهای آمریکایی در خاورمیانه را تا سال 2013 عهده دار باشد.

وی در بین نیروهای مارینز و به طور کلی در بین نیروهای نظامی آمریکا محبوبیت دارد و برخی از هوادارانش بعضی جملات او را از جمله اینکه «حرفه ای باشید اما آماده تیراندازی به هر کس که می بینید» حفظ کرده اند.

ماتیس تشنه خون است و دوست دارد برخی مردم را هدف تیراندازی قرار دهد، او مسئول کشته شدن 42 نفر در یک جشن عروسی در اطراف شهر القائم عراق در سال 2004 است با این منطق که هرگاه سلاحت را به سمت یک شهروند عراقی نشانه بروی، یک ضربه به القاعده وارد می کنی.»

سودای رویارویی نظامی با ایران

در مورد ماتیس گفته می شود که وی تشنه رویارویی نظامی با ایران است و همین موضع بود که موجب شد در دولت باراک اوباما کنار گذاشته شده و در سال 2013 از پستی که داشت برکنار شود زیرا اوباما خود را برای مذاکرات جدی با ایران در ارتباط با امضای توافق هسته ای آماده می کرد و رویکردهای تند ماتیس در قبال تهران برایش خوشایند نبود.

تنها نکته سیاسی تقریبا مثبت در خصوص ماتیس این است که وی از منتقدان شهرک سازی اسرائیل و حامی تشکیل دو کشور به شمار می آید.

به طور کلی در کنگره آمریکا برای تعیین ماتیس مخالفتی دیده نمی شود زیرا او در داخل محافل سیاسی و نیز ارتش آمریکا محبوبیت دارد اما به یک استثنای خاص نیازمند است و آن اینکه بر اساس قانون آمریکا هیچ ژنرال بازنشسته ای نمی تواند متصدی وزارت دفاع باشد اما در صورتی که سنای آمریکا با تعیین او در وزارت دفاع موافقت کند، اولین ژنرال بازنشسته ای است که از زمان جرج مارشال در سال 1950 وزیر دفاع می شود.

این در حالی است که ترامپ عزم خود را برای مبارزه با اسلام رادیکالی جزم کرده است و تاکید دارد که سیاست او مبتنی بر حفظ امنیت آمریکا و نابودی داعش است و برای تحقق این هدف گزینه ای جز شکست تروریسم رادیکالی اسلامی وجود ندارد.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار 14 آذر 95 ، کد مطلب: 1256888: www.tasnimnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین