پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۸۷۹
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۸
ورود ۱۱۷ نظامی آمریکا به عراق برای هدایت عملیات و فشار بر داعش است تا دموکرات‌ها بتوانند در لحظات آخر این پرونده را به نفع خود رقم بزنند.

شعار سال:

«محمدصالح صدقیان» تحلیلگر مسائل غرب‌آسیا در مورد ورود ۱۱۷ نظامی آمریکا به عراق و حضور آنها در عملیات موصل اظهار کرد: در عراق معاهده امنیتی بغداد و واشنگتن به امضا رسیده است که بر اساس آن نیروهای آمریکایی در پایگاه هوایی «القیاره» به صورت مستقل حضور دارند.

وی افزود: اتاق عملیات موصل در عراق با آمریکایی‌ها و نظامیان آنها هماهنگ است. به گونه‌ای که آنها در شرق موصل و حتی مرز بین عراق و سوریه حضور دارند و جنگنده‌های ائتلاف ضد داعش که اکثراً آمریکایی هستند در مرز دو کشور حضور دارند. لذا به نظر می‌رسد دموکرات‌های آمریکا در تلاش هستند تا نیمه اول ژانویه ۲۰۱۷ بتوانند نتیجه مقبولی در پرونده موصل کسب کنند که این بحث در خصوص پرونده سوریه هم نافذ است.

سیر عملیات‌های نظامی در موصل نشان می‌دهد که اوباما و تیم وی می‌خواهند قبل از ورود ترامپ به کاخ سفید پرونده‌های جاری در سیاست خارجی را به صورت واضح و روشن تحویل جمهوری‌خواهان بدهند و از این جهت شاهد کنشگری دموکرات‌ها در عراق و سوریه تا آخرین زمان حیات سیاسی آنها هستیم. باید وضعیت سنی‌های عراق به خصوص در مورد موصل مورد نظر قرار گیرد. به گونه‌ای که قرار است در هفته‌های آینده کنفرانسی در شهر استانبول ترکیه توسط استاد دانشگاه امارات به نام «سیار الجمیل» که اصالتاً اهل موصل است، برگزار شود. وی از تمامی اساتید دانشگاهی عراق و به خصوص موصل برای شرکت در این کنفرانس دعوت کرده و قرار است در این کنفرانس به «موصل پس از داعش» و مباحث مرتبط با آن پرداخته شود که گفته می‌شود «طارق الهاشمی» و تعداد دیگری از سیاستمداران عراق در آنجا حضور خواهد داشت و این محور در قطر و سایر کشورهای منطقه به صورت زنجیره‌ای پیگیری خواهد شد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در ادامه اضافه کرد: در داخل عراق، «عمار حکیم» به دنبال طرح چنین مباحثی است تا بتواند در مورد موصل مدلی از آگاه‌سازی را نمایان کند. لذا تمامی گروه‌ها و جناح‌های سیاسی در داخل و خارج از عراق خواهان این هستند تا قبل از ژانویه پرونده موصل را به سرانجام برسانند و از این منظر باید وضعیت داخلی عراق مد نظر قرار بگیرد. چراکه گزینه وزارت دفاع ترامپ یعنی جیمز متیس ممکن است تحلیل‌ها را به هم بریزد. از سوی دیگر، رفت و آمدهای رخ داده در منطقه غرب آسیا می‌بایست مورد تحلیل قرار گیرد. به صورتی که حضور نخست‌وزیر بریتانیا در نشست سران شورای همکاری خلیج فارس و همچنین اظهارنظرهای اشتون کارتر وزیر دفاع فعلی آمریکا در مورد تداوم حضور آنها در عراق می‌تواند تحرک‌های مشکوک را نمایان کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این‌که وزیر دفاع بعدی آمریکا چه راهکاری در منطقه پیش خواهد گرفت، موضوعی است که نمی‌توان آن را تنها بر اساس پرونده نظامی وی در سال‌های ۲۰۰۱ و ۲۰۰۳ تحلیل کرد. به گونه‌ای که جغرافیای منطقه در سال ۲۰۱۷ کاملاً با سال‌های گذشته متفاوت است و از سوی دیگر وضعیت افغانستان و عراق در این سال‌ها تغییر پیدا کرده است و در ادامه وضعیت آمریکا و حتی ایران در محور دیپلماسی سیاسی، دیپلماسی نظامی و حتی دیپلماسی عمومی متفاوت شده است و هر کدام از آنها کارت‌های متعددی در دست دارند. از سوی دیگر، در حالت فعلی روسیه در منطقه حضور دارد و این توازن قدرت را دستخوش تغییر می‌کند. لذا به نظر می‌رسد که رویکرد وزیر دفاع دولت ترامپ همانند گذشته نباشد.


با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، تاریخ انتشار 17 آذر 1395، کد مطلب: 435463 : www.ilna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین