پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۱۶۸
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۷
رژیم صهیونیستی با دو موشک منطقه «الصبوره» واقع در حومه غربی دمشق را هدف قرار داده است . برخی رسانه‌های عربی و اسرائیلی مدعی شده‌اند هدف این حمله محل انبار سلاح ارتش سوریه و کاروان خودروهای نظامی حامل سلاح حزب‌الله بوده است . کمیته بین‌المللی صلیب سرخ روز گذشته اعلام کرد که تا روز چهارشنبه دست‌کم 20 هزار نفر از غیرنظامیان ساکن بخش شرقی حلب توانسته‌اند خود را به مناطق امن تحت کنترل نیروهای دولتی یا کردها برسانند.

شعار سال:

خبرگزاری رسمی سوریه(سانا) روز گذشته از حمله جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به  منطقه الصبوره واقع در حومه غربی پایتخت سوریه و در حاشیه بزرگراه دمشق به بیروت خبر داد. یک منبع نظامی سوری در واکنش به این تجاوز نظامی به سانا گفت: «بامداد چهارشنبه جنگنده‌های رژیم صهیونیستی با هدف منحرف کردن نگاه‌ها از موفقیت‌های ارتش عربی سوریه و تقویت روحیه فروپاشیده باندهای تروریستی، با دو موشک منطقه «الصبوره» واقع در حومه غربی دمشق را هدف قرار داده است.» این منبع افزود: جنگنده‌های اسرائیلی از حریم هوایی لبنان، منطقه «الصبوره» در حومه غربی دمشق را هدف قرار دادند. به گفته این منبع نظامی حمله جنگنده‌های اسرائیلی هیچ تلفات جانی در پی نداشته است. این در حالی است که برخی رسانه‌های عربی و اسرائیلی مدعی شده‌اند هدف این حمله محل انبار سلاح ارتش سوریه و کاروان خودروهای نظامی حامل سلاح حزب‌الله بوده است. روزنامه الدیار نیز در گزارشی مفصل آورده است: در شامگاه سه‌شنبه 8 فروند جنگنده اسرائیلی از نوع اف 15 و اف 16 حملاتی را علیه اهدافی در حومه دمشق از جمله مهم‌ترین لشکر ارتش سوریه یعنی لشکر چهارم به فرماندهی سرلشکر ماهر الاسد انجام دادند. این لشکر وظیفه حمایت از کاخ ریاست جمهوری و حومه دمشق را
به‌عهده دارد. این روزنامه همزمانی این تجاوز نظامی با پیروزی‌های چشمگیر ارتش در حلب را دلیلی برای تلاش اسرائیل و امریکا برای جلوگیری از سقوط حلب عنوان کرده است. این در حالی است که  پیشروی نیروهای دولتی و هم پیمانان دمشق در مناطق تحت کنترل شورشیان و تروریست‌ها در شرق حلب ادامه دارد و بر اساس آخرین گزارش‌ها، تروریست‌ها از ابتدای هفته جاری حدود نیمی از مواضع خود در این شهر را از دست داده‌اند.
در همین حال سانا روز گذشته خبر داد بر اثر حملات موشکی گروه‌های تروریستی به تعدادی از محلات شهر حلب، 8 نفر از جمله دو کودک کشته شده‌اند.
همزمان با این تحولات، کمیته بین‌المللی صلیب سرخ روز گذشته اعلام کرد که تا روز چهارشنبه دست‌کم 20 هزار نفر از غیرنظامیان ساکن بخش شرقی حلب که تاکنون به دلیل ممانعت تروریست‌ها امکان خروج از حلب را نداشتند، توانسته‌اند خود را به مناطق امن تحت کنترل نیروهای دولتی یا کردها برسانند. این در حالی است که برخی منابع نیز گفته‌اند تاکنون حدود 50 هزار غیرنظامی از این مناطق فرار کرده‌اند. در پی این تحول، سازمان ملل درباره وضعیت این آوارگان که به دلیل فرارسیدن فصل سرما در شرایط دشواری قرار دارند، هشدار داده است. پیشتر فرانسه درخواست کرده بود که عصر چهارشنبه به وقت نیویورک، شورای امنیت سازمان ملل نشستی فوق‌العاده برای بررسی وضعیت انسانی در حلب برگزار کند. در واکنش به این اقدام، ویتالی چورکین، سفیر روسیه در سازمان ملل تأکید کرد، کشورش پیشنویس طرح مشترک فرانسه و انگلیس را که خواهان اعمال تحریم‌های بین‌المللی علیه نظام سوریه است، نخواهد پذیرفت. چورکین برگزاری نشست فوق‌العاده شورای امنیت در مورد اوضاع حلب را تلاش آشکاری برای منحرف کردن اذهان عمومی از اوضاع انسانی در موصل عنوان کرد. همزمان، میخائیل بوگدانف، معاون وزیر خارجه روسیه در سخنانی ابراز امیدواری کرد که بحران شهر حلب تا پایان سال 2016 بر طرف شود. او همچنین  سرکوب تروریست‌ها در حلب و رقه را راه حل اصلی بحران سوریه خواند. به گزارش ایسنا، ماریا زاخاروا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز در اظهاراتی مشابه تأکید کرد که هر زمان روسیه به حل بحران سوریه نزدیک می‌شود، فشارهای غرب بر این کشور افزایش می‌یابد.
اردوغان: برای سرنگونی اسد آمده‌ایم!

در میانه پیروزی‌های دولت سوریه در حلب، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه بار دیگر با اظهاراتی جنجالی خبرساز شد. او که در نشست «بیت‌المقدس و چالش‌های پیش رو» در استانبول سخن می‌گفت در اظهاراتی جنجال‌برانگیز، هدف حضور نظامیان ترکیه در خاک سوریه را «بر‌اندازی دولت بشار اسد» عنوان کرد و گفت که آنکارا هیچ طمعی به خاک سوریه ندارد. به گزارش ایسنا، او گفت: ما زمانی که دیدیم سازمان ملل هیچ کاری انجام نداده است وارد سوریه شدیم. ما قصد تصرف خاک سوریه را نداریم بلکه می‌خواهیم آن را به صاحبان واقعی‌اش برگردانیم و این یعنی تلاش برای برقراری عدالت! وارد شدیم تا به دولت اسد خاتمه دهیم و دلیل دیگری برای ورود ما به این کشور وجود ندارد.
در واکنش به این اظهارات مداخله جویانه، وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که امکان برگزاری نشست فوری شورای امنیت سازمان ملل درباره اظهارات رئیس جمهوری ترکیه مبنی بر هدف این کشور برای سرنگونی حکومت سوریه را بررسی می‌کند. به گزارش رویترز، کرملین نیز با صدور بیانیه‌ای اظهارات اردوغان را شگفت‌انگیز خواند و از آنکارا خواست درباره این اظهارات توضیح دهد.
ترکیه از سه ماه پیش با ادعای مبارزه با تروریسم و جنگ با داعش و گروه‌های کرد نزدیک به پ.ک.ک عملیاتی موسوم به «سپر فرات» را با تجاوز نظامی به خاک سوریه آغاز کرد. دو هفته پیش که ترکیه با حمایت از برخی گروه‌های وابسته به ارتش آزاد سوریه به شهر الباب، آخرین مقر داعش در استان حلب حمله کرد. این در حالی است که کردها و نیروهای دولتی سوریه نیز همزمان عملیاتی برای بازپس‌گیری این شهر را آغاز کرده بودند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه ایران، تاریخ انتشار 11 آذر 1395، شماره : 6371  صفحه:  12

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین