پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۵۵۵
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۶
تلاش‌های آمریکا و متحدان غربی آن در شورای امنیت سازمان ملل برای نجات تروریست‌های تکفیری در حلب را باید با یک نگاه ویژه و دقیق مورد توجه قرار داد؛ در واقع آنچه در این مورد حائز اهمیت بوده و زمینه را برای اصرار غربی‌ها مبنی بر نشست اضطراری شورای امنیت شکل داده است پیوند میان پیروزی‌های ارتش و نیروهای مقاومت مردمی و متحدان سوریه ( ایران و روسیه) در حلب در برابر تروریست‌های تکفیری در این شهر از یکسو و عملیات نیروهای نظامی و مردمی عراق در شهر موصل و پیشروی‌های چشم گیر آنها در پاکسازی مناطق تحت سیطره داعش از سوی دیگر است.

شعار سال: در واقع برگزاری جلسه مذکور شورای امنیت سازمان ملل که به درخواست فرانسه با این ادعا که درصدد پیدا کردن راهی برای توقف خشونت‌ها در حلب و رسیدن کمک‌های بشردوستانه به غیر نظامیان در این شهر است، سیاست و رویکردی عوامفریبانه بیش نیست، چرا که فرانسه نه تنها به دنبال راهی برای برون رفت تروریست‌های مورد حمایتش در سوریه است بلکه تلاش دارد که به زودی میزبان شماری از کشورهای مخالف بشار اسد و نظام دمشق، از جمله ایالات متحده، عربستان و ترکیه نیز باشد.

فلذا نشست اضطراری مذکور که برای چندمین بار طی سال‌های گذشته است که اعضای شورای امنیت سازمان ملل را گردهم می‌آورد درصدد تصویب قطعنامه‌ای در رابطه با سوریه و وضعیت روبه زوال تروریست‌های تکفیری در حلب به بهانه کمک به غیر نظامیان است. در پیش نویس قطعنامه‌ای که توسط نیوزیلند، مصر و اسپانیا تدوین شده است و اعضای غربی شورای امنیت در پی تصویب آن هستند، آمده است که آتش بس انسانی باید در شهر حلب (شمال سوریه) به مدت ده روز برقرار شود تا کمک‌ها به محاصره شدگان منتقل شده و مجروحان از این منطقه خارج شوند.

معذلک نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل «سامانتا پاور» با این عنوان که در صورتی که روسیه در نشست فوق‌العاده شورای امنیت درباره تحولات شهر حلب سوریه از حق وتوی خود برای جلوگیری از صدور قطعنامه جدید در شورای امنیت درخصوص حلب استفاده کند، کشورهای عضو سازمان ملل اتخاذ تدابیر دیگر از جمله رجوع به مجمع عمومی را مدنظر قرار خواهند داد. این اظهارات نماینده ایالات متحده آمریکا در این باره، در حالی است که روسیه از تصمیم نشست اخیر شورای امنیت درباره حلب انتقاد کرده است. در این راستا نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در پی ادعای مدعیان وضعیت غیر نظامیان در حلب تأکید کرد که جاده استراتژیک «کاستیلو» (تنها گذرگاه به سوی حلب) می‌تواند برای ارسال کمک‌های انسان دوستانه به غیرنظامیان در داخل شهر مورد استفاده قرار گیرد.

با این حال با توجه به دغدغه غربی‌ها در جهت کمک رسانی به تروریستهای تکفیری در حلب، بررسی و نگاه عمیق به تحولات منطقه‌ای که در تراز مبنایی و معنایی از موضوع بحران‌های منطقه‌ای قابلیتِ تعریف و تبیین پیدا می‌کند عملیات آزاد سازی موصل در عراق است. در واقع با توجه به موفقیت‌های به دست آمده نیروهای نظامی و مردمی عراق در این شهر، موقعیت اتصالی موصل به سوریه از یکسو و تسلط بر این موقعیت استرتژیک آن با کشته یا فراری شدن تروریست‌های داعش از منزلی به منزل دیگر در موصل از سوی دیگر است که شورای امنیت با بزرگ نمایی در حلب به دنبال پوشاندن و پنهان کردن فجایع انسانی به وجود آمده توسط داعش در این شهر است؛ به طوریکه گروگان گیری‌های عمومی، کشتن کودکان و استفاده از مردم در موصل برای ایجاد سپر و موانع انسانی در مسیر پیشروی نیروهای نظامی و مردمی عراق برای کند کردن حرکت روبه جلو آنها از جمله مواردی است که نه تنها از چشم غربی‌ها پنهان نیست بلکه با مطرح کردن وضعیت اسفبار به اصطلاح انسانی مد نظرشان در حلب که شمولیت آن را تروریست‌های تکفیری این شهر در بر می‌گیرد به دنبال منحرف کردن افکار عمومی جهانی از موصل به حلب هستند که «ویتالی چورکین» نماینده دائم روسیه در سازمان ملل نیز به آن اشاره کرده است.

از سوی دیگر خرید زمان برای تروریست‌های تکفیری در حلب به کمک غربی‌ها و حامیان منطقه‌ای تروریست‌ها با توسل به ساز و کارهای سازمان ملل و شورای امنیت گویای وضعیت بغرنج و روبه زوال تروریست‌ها در حلب و دستیابی به شرایط بهتر و موقعیت برتر در این شهر برای ارتش و نیروی‌های مردمی سوریه و متحدان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای آن است.

کوتاه سخن این که با توجه شرایط به وجود آمده منطقه‌ای در سوریه و عراق، نشست فوق‌العاده شورای امنیت سازمان ملل با ادعاهای انسانی در حلب بر دو موضوع شکست تروریست‌های تکفیری و تسلط ارتش و نیروهای مردمی سوریه و متحدانش بر آنها در حلب از یکسو و انحراف در توجه افکار عمومی در جهان به فجایع انسانی انجام گرفته توسط داعش در موصل از سوی دیگر است. به عبارتی این تحولات ایذایی غربی‌ها در حالی در جریان است که ارتش و نیروی‌های مقاومت مردمی در سوریه، با کمک متحدان اصلی خود و حملات هوایی روسیه، دست به پیشروی‌هایی عمده در شرق حلب و دیگر مناطق تحت کنترل شورشیان، زده است. از سوی دیگر با توجه به تحولات میدانی بیان شده در حلب و پنهان نگهداشتن فجایع داعش در موصل در پی طراحی نقشه‌ای جدید در این مناطق هستند. به بیانی جامع غربی‌ها با خطرناک توصیف کردن وضعیت حلب، می‌خواهند نگاه‌ها را از موصل منحرف کنند که اوضاع انسانی خلق شده توسط داعش در این منطقه بسیار خطرناک تر از حوادث شهر حلب است.

با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 13 آذر 1395، کد مطلب: 95091306953، www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین