پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۳۷
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۰
هرمزگان، استانی که علاوه بر واژه‌های سنگین پایتخت اقتصادی و دروازه طلایی ایران و...، عنوان پایتخت حمل و نقل کشور را نیز یدک می‌کشد، این روزها عزادار قربانیان سیلی است که استاندارد نبودن و کمبود اعتبار ایمن سازی جاده‌ها برجای گذاشته است.

شعارسال : استان هرمزگان با داشتن بیش از 9هزار کیلومتر راه و همچنین قرار گرفتن در مبدا ترانزیت جنوب به شمال و جنوب به شرق و غرب یکی از پر ترافیک ترین استان های کشور است که عنوان پایتخت حمل نقل کشور را به نام خود ثبت کرده است.

جالب این است که از آمار مذکور 6هزار و 400کیلومتر جاده آسفالته در هرمزگان وجود دارد و همچنین در این استان شهرستانی وجود دارد که تنها 10درصد از جاده های آن آسفالت است که در کشور بی نظیر است و وجود یک بخش در شهرستان بشاگرد بدون حتی یک متر جاده آسفالته استان هرمزگان را از این حیث نیز در کشور حائز مقام کرده است.

البته نباید تلاش های صورت گرفته طی سالیان اخیر در استان را در حوزه راه سازی نادیده گرفت که هرمزگان را در این بخش نیز با بدهی 580میلیارد تومانی به پیمانکاران راه سازی، دارای رتبه نخست کشور کرده است.

اما مهمترین اصل در مقوله جاده سازی در تمام دنیا، ایمن سازی و نگهداری پروژه های راه سازی است که طبق استاندارد های مطرح شده بالغ بر 5درصد بودجه ساخت پروژه ها در هر سال بایستی برای نگهداری آنها در نظر گرفته شود که متاسفانه در هرمزگان این اعتبار زیر یک درصد است.

در بحث ایمن سازی جاده ها و ابنیه حوزه حمل و نقل همین کافی است که در استان صدها پروژه احداث شده اما به دلیل کمبود اعتبارات موفق به ایمن سازی از قبیل نصب علائم هشدار دهنده ، گاردریل، نیوجرسی و حفاظ پل ها و حتی در برخی موارد خط کشی هم نشده است.

وجود آبنماهای متعدد که به دلیل کمبود اعتبارات ملی و استانی برای احداث پل در مسیر جاده های استان ایجاد شده و در سنوات گذشته سبب جان باختن برخی شهروندان هرمزگانی شده، نشانگر نگاه آماری و یک سویه و اشتهای برخی مدیران برای افتتاح پروژه‌ها است.

البته اگر مدیران مربوطه و نمایندگان، زحمت تلاش و پیگیری جهت جذب اعتبارات بیشتر برای افزایش استاندارد و ضریب امنیت جاده‌ها با ایمن‌سازی نقاط حادثه خیز محورهای ارتباطی استان را به خود می دادند، دیگر شاهد مرگ شهروندان هرمزگانی به دلیل واژگونی در آبنماها بر اثر طغیان رودخانه‌ها و داغدار شدن خانواده ها نبودیم.

البته ایمن نبودن جاده های هرمزگان را نمی توان تنها به عدم تکمیل پروژه‌های راه سازی به دلیل کمبود اعتبارات نسبت داد، بلکه عمر بالا ی برخی سازه‌ها و ابنیه در حوزه راهسازی و اختصاص نیافتن اعتبار نگهداری آنها نیز مزید بر حادثه ساز بودن جاده ها در استان است.

طبق آمار اعلام شده در محور های مواصلاتی هرمزگان بالغ بر 15هزار دستگاه پل وجود دارد که عمرشان از یک سال تا 60سال هم می‌گذرد.

در اکثر مواقع با توجه به بالا بودن عمر بسیاری از ابنیه در جاده‌های استان شاهد مسدود شدن محورهای ارتباطی بین شهری به دلیل ریزش کوه و طغیان رودخانه‌ها بر اثر لایروبی نکردن برخی پل‌ها هستیم.

علی رکن الدینی رئیس شورای بخش رودخانه در گفت و گو با خبرنگار تسنیم در بندرعباس با انتقاد از وضعیت جاده های این بخش اظهار داشت: متاسفانه علیرغم مطالعه و تصویب مصوباتی در خصوص تقویت محور های مواصلاتی در این بخش برخی از مصوبات اجرا نشده و برخی هم نیمه تمام رها شده تا همچنان شاهد قربانی شدن شهروندان به دلیل طغیان رودخانه ها در این بخش باشیم.

آب نمای رودخانه بیدان بدون در نظر گرفتن حجم سیلاب احداث شده است

رکن الدینی در ادامه بیان داشت: طی سفر رئیس جمهور دولت دهم پل های زیارتعلی، ماشنگی، چیرم آباد، نورآباد، باغ گلان، رهبران و بیدان مصوب شد که از این مصوبات پل رهبران انجام شد که البته بدون نصب حفاظ رها شده، پل زیارتعلی هم با کمبود اعتبارات نیمه تمام مانده، پل ماشنگی، چیرم آباد ، نورآباد و باغ گلان بدون اقدام رها شده و پل بیدان که در سیل اخیر شاهد قربانی شدن 5عضو یک خانواده در آن بودیم هم بدون کارشناسی صحیح و در نظر گرفتن دبی و جریان آب در زمان سیلاب با استفاده از لوله به صورت آب نما احداث شد که در سیلاب دو سال گذشته در اثر بارندگی بخشی از آن تخریب شده است .

وی ادامه داد: اداره راه و شهرسازی طی اقدامی تصمیم به نصب چند شاخه لوله برروی سازه قبلی و ارتفاع دادن به این آب نما بود که مردم با استفاده از نظریات کارشناسان این طرح را مناسب ندانسته و با این طرح مخالفت کردند و تا شاید با تلاش مدیران و نمایندگان احداث پلی استاندارد بر روی این رودخانه پاسخی به مطالبه مردم باشد که متاسفانه این اقدام تا کنون عملی نشده است.

تغییر نگاه مدیران کلید تحول در راه سازی استان

عباس شرفی مدیر راهداری هرمزگان در گفت وگو با خبرنگار تسنیم در بندرعباس، با انتقاد از کمبود اعتبارات راه سازی و نادیده گرفتن ایمن سازی راه‌های استان در تخصیص اعتبارات، اظهار داشت: تحول در این حوزه نیازمند تغییر نگاه مدیران از یکسو نگری به سمت افتتاح پروژه ها، و در اولویت قرار دادن استاندارد سازی است.

وی در ادامه توصیه کرد: اگر راه روستایی آسفالته نشود، تنها مشکل ایجاد شده تاخیر در رسیدن افراد به مقصد است اما با ساخت و نیمه تمام رها کردن جاده‌ها هم سرمایه کشور را هدر داده‌ایم و هم در اکثر مواقع به دلیل کمبود اعتبارات و مغفول ماندن ایمن سازی، جان مردم را به خطر می اندازیم.

شرفی با بیان اینکه باید راه های استان را بخشنده بسازیم نه مرگ آفرین ادامه داد: در هرجای دنیا که جاده ای ساخته می‌شود سالیانه بین 3 الی 5 درصد از کل اعتبار آن پروژه جهت تعمیرات و نگهداری آن اختصاص می یابد اما در کشور و استان ما کمتر از یک درصد است.

وی با اشاره به حادثه رودخانه بیدان و قربانی شدن 5 عضو یک خانواده در این حادثه افزود: حد اقل نزدیک به 100مورد شبیه آبنمای بیدان در هرمزگان وجود دارد که شاید شرایطی بدتر از این رودخانه داشته باشند.

مدیر راهدار ی استان به وجود آب نما در جاده اصلی بندر لنگه و محور کنخ اشاره کرد و تاکید کرد: آب نمای بیدان در بین پروژه های بزرگ در انتظار تامین اعتبار استان، از قبیل پروژه پل ایستگاه منبع آب در جاده بندرعباس به بندرخمیر به طول 400متر که به دلیل کمبود اعتبار معطل مانده را گم شده پروژه ها دانست.

مدیر راهداری استان هرمزگان بیان داشت: آب نمای بیدان طبق نظر کارشناسان و با توجه به دبی بالای سیلاب نیازمند احداث یک دستگاه پل با ارتفاع 5 و طول 20متر است که البته مستلزم تامین اعتبار است.

شرفی در ادامه ضمن انتقاد از عدم اختصاص اعتبارات استانی جهت ایمن سازی و نگهداری جاده های استان تاکید کرد: با احتساب بیش از 6هزار کیلومتر راه آسفالته در هرمزگان تنها برای خط کشی این جاده ها بالغ بر 18میلیارد تومان اعتبار نیاز است و این در حالی است که کل اعتبارات استان در این حوزه از یک میلیارد هم کمتر است.

وی در پایان با اشاره به تلاش اداره کل راه و شهرسازی هرمزگان برای واگذاری برخی از آزادراه های استان به بخش خصوصی گفت: با رایزنی های انجام گرفته ظرفیت کوچکی در آزاد راه بندر شهید رجایی به سمت حاجی آباد به بخش خصوصی واگذار می شود.

 با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از وب سایت خبرگزاری تسنیم ، تاریخ انتشار چهارشنبه 27 آبان 1394 ، کد مطلب : 919810 : www.tasnimnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین